تقویت شبکه ارتباطی میان مساجد، مقابله با هجمه‌ها را هموار می‌کند
کد خبر: 1318278
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹

تقویت شبکه ارتباطی میان مساجد، مقابله با هجمه‌ها را هموار می‌کند

گروه اجتماعی: مسئول امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان نبود ارتباط میان مساجد را آسیبی در این عرصه دانست و گفت: تقویت هماهنگی و ارتباط میان مساجد مسیر مقابله با هجمه‌ها و شبهات را هموارتر می‌سازد.


علیرضا عباسی، مسئول امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با بیان اینکه مسجد در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد که انسان‌ها در آن محل به عبادت در برابر ذات لایزال الهی می‌پردازند، گفت: هر انسانی در هر جایی می‌تواند در برابر عظمت پروردگار سر تعظیم فرود آورده و به عبادت خداوند بپردازد. ولی بهترین مکان ها برای ایجاد رابطه‌‌ای بهتر و خالص‌تر، قطعاً فضای معنوی مسجد است. مسجد در هر نقطه از جهان، خانه خدا و عظیم‌ترین پایگاه فرهنگی و معنوی برای عرض نیاز و تضرع به درگاه قادر متعال است.



مسجد؛ پاسدار ارزش‌ها در برابر تهاجم فکری دشمن



عباسی با بیان اینکه مسجد پاسدار ارزش‌ها و بهترین دانشگاه و محکم‌ترین سد در برابر تهاجم فکری دشمنان است، خاطرنشان کرد: مسجد دارای کارکردهای مختلفی است؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها که بسیار باید مورد توجه ائمه جماعات و مسئولان فرهنگی مساجد قرار گیرد، کارکرد تربیتی آن است. این کارکرد موضوعات گوناگونی را در بر می‌گیرد، به‌طور مثال در این زمینه می‌توان به آشنایی اهل مسجد با هنجارها و ناهنجاری‌های موجود در جامعه اشاره کرد که می‌تواند به کاهش برخی معضلات جامعه بینجامد.



وی ادامه داد: قطعاً برپایی مراسم دینی مساجد یکی از برنامه‌هایی است که می‌تواند به‌عنوان کارکرد تربیتی و کارکرد اجتماعی مسجد به حساب آید. هر ساله هم با نزدیک شدن محرم‌الحرام، حرکت خودجوشی در مساجد شکل می‌گیرد و در یک اقدام انسجام یافته و هماهنگ، اقدام به تدارک برگزاری مراسمی در شأن سید و سالار شهیدان؛ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌‌کنند.



عزاداری منسجم، کمک مؤثری به کارکردهای تربیتی مسجد می‌کند



مسئول امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد: عزاداری‌ها به اشکال گوناگون میان اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود؛ تشکل‌های برگرفته از مردم از قبیل تکایا، مؤسسات فرهنگی و قرآنی، گروه‌های هنری و در رأس همه آن‌ها هیئات مذهبی مساجد هر کدام در حد توان و بضاعت خود به ساحت مقدس اهل‌ بیت(ع) عرض ارادت می‌کنند. چنانچه این عزاداری‌ها انسجام یافته و در قالب خاص خود اجرای برنامه کنند، قطعاً هم به کارکردهای تربیتی مساجد در حوزه فرهنگی و هم به کارکردهای اجتماعی و در برخی موارد سیاسی کمک مؤثری می‌کنند.



عباسی گفت: در این میان مساجد به‌عنوان سکان‌دار مقدس‌ترین و معنوی‌ترین اماکن روی زمین، نقش مهم و اثرگزاری در برپایی مراسم دینی دارند. به نظر می‌آید مسجد تنها محل اقامه نماز جماعت و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای برخی مصارف نیست بلکه مسجد وظایف مهم دیگری هم دارد که یک محور آن برپایی مراسم دینی و عزاداری‌هایی است که خاص محرم انجام می‌شود. اکثر مساجد در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی خود و نیز تعظیم شعائر اهل‌ بیت(ع) به اجرای مراسم دینی می‌پردازند که در این میان برپایی مجالس عزاداری به‌ویژه سید و سالار شهیدان از اهمیت بالایی برخوردار است.



وی اظهار کرد: لازم است یادآور شود، تهیه و تدوین برنامه‌ریزی در مساجد غالباً با مجموعه فرهنگی مسجد بوده و پشتیبانی و حمایت‌های مالی برنامه با همکاری و تعامل مشترک هیئت امنا، پایگاه مقاومت بسیج و واحد فرهنگی مسجد صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد هر مسجد باید یک برنامه مدون یکساله داشته باشد که در این برنامه تمامی فعالیت‌های مسجد اعم از فرهنگی و ... مدنظر قرار گیرد تا بتوانند با یک افق بلندمدت نقش خود را در جامعه ایفا کنند.



مسئول امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان عنوان کرد: فلسفه قیام حضرت اباعبدالله(ع) همانطور که در روایات آمده است انجام امر به معروف و نهی از منکر بود و مسجد از آنجایی که عمل عبادت و اقامه نماز است و در آن محل نسبت به انجام فرایض و ترک محرمات آگاهی‌بخشی صورت می‌گیرد و شناخت عمیق‌تری به آحاد جامعه در این خصوص ارائه می‌شود، وظیفه خطیر و سنگین‌تری دارد.



عباسی با اشاره به فرموده امام راحل: مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید، تصریح کرد: در حقیقت مسجد سنگری است که از طریق آن به مقابله و دفاع با تهاجم دشمن پرداخته می‌شود. حال این تهاجم ممکن است بر یک کشور، یا خانواده و خود افراد اثرگذار باشد.



وی به نقش مساجد در برپایی مراسم عزاداری پرداخت و گفت: مهم‌ترین این نقش‌ها شامل جلوگیری از خرافات و بدعت‌ها در عزاداری، ارتقای سطح علمی و افزایش بصیرت و تعمیق باورهای دینی، شناساندن سیره و معارف اهل‌ بیت(ع) به مردم و ارائه الگوی صحیح زندگی بر این اساس، برگزاری هر چه بهتر مراسم عزاداری به‌صورت متمرکز و واحد، انتقال و هدایت آموزه‌های دینی در عزاداری‌ها، تقویت روحیه دینی و آزادگی، ایجاد اتحاد و یک‌دلی میان مردم از طریق برگزاری مراسم، تضمین سلامت روحی افراد از طریق شرکت در مجالس عزاداری، تهیه و تدارک برنامه‌های عزاداری ویژه مقاطع مختلف سنی و تحکیم بنیان خانواده است.



استفاده از نظم در عزاداری، پاسخی مناسب در برابر هجمه دشمن است



مسئول امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به عوامل مؤثر در موفقیت برنامه‌های مساجد گفت: آنچه در این مسیر کمک می‌کند تا بتوانیم اثرگذارتر باشیم و به هجمه‌های موجود بهتر پاسخ دهیم، استفاده از یک چارچوب و برخورداری از نظم و وحدت در اجرای برنامه‌هاست. چنانچه بتوانیم در برپایی مراسمی همچون عزاداری‌ها، موالید و برنامه‌های دیگر هماهنگی و تعاون و ارتباط میان مساجد را تقویت کنیم، قطعاً می‌توانیم برنامه‌های منسجم‌تر و هماهنگ‌تر داشته باشیم؛ این موضوع می‌تواند در پاسخگویی به شبهات مؤثر باشد.



وی اضافه کرد: همچنین استفاده از ظرفیت فکری ائمه جماعات مساجد و نخبگان آن و اساتیدی که در صحنه برنامه‌های فرهنگی مساجد حضور دارند، کمک قابل توجهی به این امر می‌کند.



عباسی با تأکید بر لزوم تقویت شبکه ارتباطی مساجد و ایجاد یک هم‌افزایی در برابر هجمات، خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در این راستا برنامه‌هایی تدارک دیده و در دست اقدام دارد. آسیبی که در این عرصه می‌توان به اشاره کرد، نبود ارتباط میان برخی مساجد است.



مسئول امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان در پایان، تولید محتوا در برنامه‌های فرهنگی مساجد را از دیگر مؤلفه‌های ضروری برشمرد و گفت: محتوابخشیدن به برنامه‌ها می‌تواند سطح علمی مخاطبان را ا فزایش دهد و به آن‌ها در دریافت صحیح آموزه‌ها کمک کند.

captcha