مؤلف دینی ـ قرآنی باید به سراغ درد‌های جامعه برود
کد خبر: 1388546
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
ذوالفقاری اظهار کرد:

مؤلف دینی ـ قرآنی باید به سراغ درد‌های جامعه برود

گروه ادب: یک پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به سیره پیامبراسلام(ص) در مراجعه به بیماران برای حل مشکلات آنها، اظهار کرد: ما نیز اگر قرار است جامعه را سرپا نگه داریم و مریضی‌های اجتماعی را درمان کنیم؛ باید به سراغ مردم برویم.

ابراهیم ذوالفقاری، شاعر آئینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به بررسی موضوع نیازسنجی پیش از تولید محتوا در حوزه نشر مکتوب دینی ـ قرآنی پرداخت و اظهار کرد: تولیدات طبیعتاً با اهداف مختلفی تولید می‌شود که می‌توان آنها را در سه بخش کوتاه مدت، میان و بلند مدت تقسیم کرد.
وی با بیان اینکه نیازسنجی‌ها را باید بیشتر در اهداف کوتاه مدت جای داد، ادامه داد: پاسخ به سؤالاتی که در ذهن افراد جامعه وجود دارد و در صورتی که به آنها بی‌توجهی شود تبدیل به شبهه، معضل و مسئله اجتماعی تبدیل می‌شود را می‌توان از هدف‌های نیازسنجی‌ها دانست.
این شاعر آئینی با بیان اینکه بسیاری از تولیدات، هدف کوتاه مدت را در نظر نمی‌گیرد، گفت: این آثار تبدیل به پایه‌هایی برای تولید آثار دیگر در بسیاری از حوزه‌ها می‌شود که نمونه آن را می‌توان در انتشار اسناد تاریخی مشاهده کرد که پایه‌های تاریخ‌نگاری ما را شکل می‌دهد.
ذوالفقاری همچنین اظهار کرد: جوانانی که نسبت به شخصیتی از دوران پهلوی، به شکل مثبت یا منفی، نور یا نار یعنی از میان انقلابیون یا طرفداران رژیم، شبهه‌ای در ذهن داشته باشد، ممکن است نتواند پاسخ سؤال خود را پیدا کند و شبهه بوجود آمده را برطرف کند اما یک محقق از همان سند تاریخی می‌تواند 10 پاسخ برای یک سؤال پیدا کند.
این پژوهشگر تاریخ معاصر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد مراکزی برای پاسخ به شبهات و نیازها در جامعه، عنوان کرد: اما آیا این همه نیا‌های روز جامعه را پاسخ می‌دهد. این مراکز و بنگاه‌ها به نحوی طراحی شده که مردم باید به سراغ آنها برود.
وی ادامه داد: در این‌باره می‌توان به سخن امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه در توضیح و تشریح درباره شخصیت حضرت رسول(ص) اشاره کرد که ایشان می‌فرمایند: « طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ...»(نهج البلاغه دشتی، خطبه 108) امام علی(ع) با تشبیه پیامبر اسلام(ص) به طبیب و پزشکی که با طب خود سخت به دنبال نیازمندان به طبابت می‌گردد، رسالت آن حضرت را در معالجه روح و جان انسان‌ها می‌داند.
ذوالفقاری گفت: نکته‌ای که در این‌جا قابل دقت است؛ این است که پیامبر اسلام(ص) بر خلاف عرف طبیبان و پزشکان که در مطب و محل کار خود به انتظار مریض می‌نشینند، تا بیماران به آنها مراجعه کنند، این پیامبر است که به سراغ بیماران می‌رود.
این شاعر آئینی اظهار کرد: ما نیز اگر قرار است جامعه را سرپا نگه داریم و مریضی‌های اجتماعی را درمان کنیم؛ باید به سراغ مردم برویم. اینکه دکانی بنا کنیم و منتظر بیماران(افرادی که دچار شبهه و احتمالاً انحراف شده‌اند) باشیم پاسخ مناسبی نخواهد داشت. صاحبان تولیدات باید پیش از تولید آثارشان به سراغ مردم بروند و با توجه به این مسائل حرکت کند.
وی همچنین گفت: در حوزه برطرف‌کردن نیازهای روز جامعه تلاش صورت می‌گیرد، اما آسیب‌شناسی و نیازسنجی به میزان لازم انجام نمی‌گیرد. نباید این مهم را فراموش کنیم که باید بر اساس سیره پیامبر اعظم(ص) ما باید به میان جوانانمان برویم و بر آن اساس تولید محتوا در عرصه فرهنگ و بویژه کتاب را پیگیری کنیم.

captcha