عقلانیت دینی و خردورزی؛ اولویت هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی
کد خبر: 2648062
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
میرزایی عنوان کرد:

عقلانیت دینی و خردورزی؛ اولویت هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

گروه هنر: با وجود اینکه هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با موضوعات آزاد برگزار می‌شود و دست گروه‌های شرکت‌کننده در پرداختن به آثار باز گذاشته شده، اما در بخش پژوهش و نمایشنامه‌نویسی، آثاری که با موضوع عقلانیت دینی و خردورزی تولید شوند، در اولویت قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران پیش از ظهر امروز دوشنبه 8 دی با حضور حسین میرزایی، مدیرکل امور فرهنگ وزارت علوم و فناوری، مجید سرسنگی، رئیس جشنواره و امیرمهدی مرسلی، دبیر جشنواره در سالن کنفرانس ساختمان معاونت امور دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد.
حسین میرزایی، مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم و فناوری  در ابتدای این نشست برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را یکی از اهداف اصلی وزارت علوم در بحث فرهنگی عنوان کرد و گفت: با توجه به تلاش‌های به عمل آمده و دگرگونی‌هایی که در ساختار اجرایی جشنواره هجدهم شاهد آن خواهید بود امیدواریم این دوره از جشنواره را به بهترین شکل برگزار کنیم.
وی با اشاره به اینکه  وزارت علوم و فناوری و امور فرهنگی این وزارتخانه حمایتی همه‌جانبه از جشنواره به عمل خواهد آورد، گفت: وزارت علوم وظایف بسیاری برعهده دارد که برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی یکی از آنهاست البته تلاش می‌کنیم کانون‌ها هرچه سریعتر فعال شوند، چون افق ما این است که کانون‌ها طی سال‌های آینده دخالت و مشارکت بیشتری در امور جشنواره دانشگاهی داشته باشند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: انتصاب دبیر این دوره از جشنواره براساس بررسی میان همه کاندیدا از یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه سوره که دانشگاهی غیرانتفاعی صورت گرفته است؛ ملاک صلاحیت فردی و توانایی برای مدیریت مجموعه اقدامات جشنواره بوده است و ایده‌آل من انتصاب دبیر از میان دانشجویان دانشگاه‌های دولتی بود.
میرزایی تصریح کرد: از جمله ویژگی‌های این دوره از جشنواره براساس تصمیم شورای مشورتی، تفکیک بخش‌های مختلف آن بود، امر پژوهش نکته مهمی در عرصه فرهنگ است، اولویت‌ها و سرفصل‌هایی برای محورهای پژوهش‌های این بخش باید مورد نظر قرار گیرد، در بخش نمایشنامه‌نویسی و آثار صحنه‌ای نیز با وجود آنکه مباحث آزاد است و دست گروه‌های نمایشی بازگذاشته شده است اما توجه به عقلانیت دینی و خردورزی اولویت آثار ارسالی فرض می‌شود. 
جشنواره تئاتر دانشگاهی در هیچ دوره‌ای دبیر بانو نداشته است

دبیر میرزایی گفت: نکته‌ای که در جریان بررسی‌ها به آن برخوردیم این بود که طی هجده دوره برگزاری جشنواره حتی یک دبیر از میان بانوان فارغ‌التحصیل تئاتر انتخاب نشده و این برازنده نیست؛ امیدوارم دوره‌های بعد چنین اتفاقی را شاهد باشیم چون به یقین می‌توان گفت تعداد دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان خانم از آقایان بیشتر است.
مجید سرسنگی، رئیس هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در ادامه این نشست در سخنانی گفت: با شناختی که از ساختار دبیرخانه و مدیریتی این دوره از جشنواره دارم امیدوارم شاهد جشنواره پویا و سرافرازتر از قبل باشیم.
وی ادامه داد: تئاتر دانشگاهی به اعتقاد من عرصه‌ای خاص است که نمی‌توان آن را تقلیدی از تئاتر حرفه‌ای دانست؛ این تئاتر در همه‌جای دنیا مؤلفه و مشخصه‌های خاص خود را داراست و از آنجا که در محیط دانشگاه رخ می‌دهد لذا از ویژگی‌هایش پشتوانه علمی و تحقیقاتی آن است.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: ارتباط تئاتر دانشگاهی با امر آموزش این توقع را ایجاد می‌کند که در حوزه آموزش تئاتر نیز توانسته باشیم به موفقیت‌هایی چشمگیر دست پیدا کنیم اما در بررسی اجمالی این مسئله که تئاتر تا چه اندازه توانسته است در امر آموزش توفیق داشته باشد باید گفت که متأسفانه این مسئله تا حدود زیادی محقق نشده است.
تئاتر دانشگاهی تئاتر امروز برای فرداست
سرسنگی در ادامه گفت: همواره برداشت‌های متفاوتی در مورد تئاتر دانشگاهی وجود داشته است اما به اختصار می‌توان گفت که تئاتر دانشگاهی تئاتر امروز برای فرداست و از ماحصل اتفاقات هدفمندی که در آن شاهد هستیم می‌توانیم تئاتر حرفه‌ای ایده‌آلی در آینده داشته باشیم.
رئیس هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی افزود: پیش از آنکه چند نکته در مورد تغییرات ایجاد شده در ساختار اجرایی این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی به عرض برسانم باید تأکید کنم که دکتر میرزایی؛ مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم،  از مشورت اساتید و گروه‌های حرفه‌ای فعال در عرصه تئاتر در زمینه انتخاب دبیر، ساختار جشنواره، نحوه تدوین و تنظیم فراخوان استفاده کرده که همگی آنها منجر به اجرای روندی کارشناسانه تا این مرحله از جشنواره بوده است.
وی تأکید کرد: با این همه باید جلساتی به نقد و تحلیل جریان جاری در عرصه تئاتر دانشجویی بپردازند؛ اینکه امر آموزش و پژوهش چه نقشی در تقویت این هنر و پرداخت مؤثر به آن دارد؛ جایگاه این هنر در تعلیم و تریبت نسل دانشجو به عنوان آینده‌سازان کشور کجاست و مواردی نظیر آن که باید مورد توجه قرار گیرد.
دانشجویان هر رشته‌ای برای تحصیلات تکمیلی می‌توانند رشته هنری انتخاب کنند!
سرسنگی ادامه داد: مشکلی که متأسفانه در شرایط کنونی دامنگیر تئاتر و سایر رشته‌های هنری شده است، اینکه دانشجویان تا سطح تحصیلات کارشناسی می‌توانند در هر رشته‌ای به تحصیل بپردازند و اگر علاقه‌مند باشند در زمینه تحصیلات تکمیلی بدون در نظر گرفتن رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اند، بلافاصله می‌توانند بیایند تئاتر بخوانند و یا دانشجوی کارشناسی ارشد هر یک از رشته‌های هنری شوند که به نظر من این توهین بزرگ به دانشجویان تئاتر است.
این مدرس دانشگاه گفت: این در حالی است که در کشورهای دیگر که در زمینه تئاتر مترقی هستند، 8 تا 10 واحد ارائه شده به دانشجویان تئاتر واحدهای آزاد است که آنها باید به دلخواه تعدادی از آنها را تناسبی با شرایط روحی و اجتماعی جامعه‌شان دارد انتخاب کنند.
وی در ادامه به تغییرات ایجاد شده در جشنواره تئاتر دانشگاهی پرداخت و گفت: در یک دوره این جشنواره گستردگی زیادی پیدا کرد و بخش‌های زیادی به آن الحاق شد که این مسئله موجب شد تا هدف اصلی این جشنواره یعنی تأکید بر اجراهای صحنه در این میان به فراموشی سپرده شود؛ در این دوره برای نخستین بار بخش پژوهش، بخش نمایشنامه‌نویسی و بخش اجراهای صحنه را از هم جدا کرده‌ایم به این شکل که آثار بخش صحنه اردیبهشت سال آینده اجرا می‌شوند، آذرماه 94 بخش پژوهش را خواهیم داشت و دی ماه نیز بخش نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود.
سرسنگی ادامه داد: ایجاد بخش مسابقه بین‌الملل از جمله ابتکارات دیگر این دوره از جشنواره است که هیچ وقت در طول ادوار این جشنواره این فرصت مهیا نشده است که دانشجویان ایرانی و خارجی در کنار هم تجربه رقابت داشته باشند؛ برای این بخش حساسیت و وسواس زیادی به خرج خواهیم داد تا آثاری به مرحله پایانی راه پیدا کنند که ارزش فنی بالایی داشته باشند.
اگر در بخش مدرسان دانشگاه، کار شاخصی وجود نداشته باشد، الزامی برای برگزاری آن نداریم
رئیس تماشاخانه ایرانشهر افزود: اهتمام ویژه‌ای در مورد هنرمندان شهرستانی در این دوره از جشنواره داشته‌ایم؛ گروه‌های شهرستانی در طول مدت برگزاری جشنواره  می‌توانند به رصد کار گروه‌های رقیب خود بپردازند؛ حمایتی هم در قالب اجرای عموم آثار برگزیده این جشنواره هم در بخش مدرسین و هم دانشجویان خواهیم که در سالن‌های حرفه‌ای ایرانشهر به اجرای نمایش بپردازند؛ براساس همان حساسیتی که به آن اشاره شد حتی در بخش نمایش‌های مدرسین اگر کار شاخصی ارائه نشود از این بخش صرفنظر خواهیم کرد.
سخنران بعدی این نشست امیرمهدی مرسلی، دبیر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران بود که در ابتدای سخنان خویش از حمایت‌های دانشگاه تهران و مدیریت امور فرهنگی وزارت علوم در اختصاص فضای دفتری و اداری برای فعالیت دبیرخانه این جشنواره تشکر کرد و گفت: از روز صدور حکم دبیری جلسات برگزار شد و برنامه‌ریزی‌هایی به عمل آمد تا فراخوان جشنواره در موعد مقرر منتشر شود که به دلیل مواجهه با تعطیلات هفته گذشته اعلام این فراخوان با کمی تأخیر  صورت گرفت.
مرسلی ادامه داد: همانطور که رئیس جشنواره اشاره کرد در این دوره از جشنواره تغییرات ساختاری و محتوایی زیادی صورت گرفته است که یکی از آنها این است که برخلاف سایر جشنواره‌ها که آغاز آنها با دریافت متن و ارزیابی آنها در مرحله بازخوانی است اما در این جشنواره دریافت متون نمایشی حذف شده است.
دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: به این ترتیب از پس فردا که سامانه ثبت‌نام جشنواره موجود در سایت آن باز می‌شود علاقه‌مندان می‎توانند وارد شده ثبت‌نام کرده و نسبت به تحویل مدارک مورد نیاز از جمله گواهی اشتغال به تحصیل اقدام کنند و با اعتمادی که دبیرخانه جشنواره به آنها کرده درصدد آماده‌سازی اثر نمایشی خود برآیند.
وی ادامه داد: در مرحله بازبینی برای آثار متقاضی این جشنواره در نظر گرفته شده است که یکی به عهده دانشگاه‌هاست و مرحله دوم و نهایی از طریق بازبینان دبیرخانه صورت می‌گیرد ضمن آنکه براساس تغییرات به عمل آمده در این دوره از جشنواره دو بخش دانشجویان تئاتری و غیر تئاتری را دیگر نخواهیم داشت و آثار به صورت تجمیع شده مورد ارزیابی و داوری قرار خواهند گرفت.
مرسلی تصریح کرد: در مورد برگزاری جشنواره تئاتر مناطق تأمین بودجه مناسبی به عمل آمده است و به غیر از دو استان تهران و البرز، آثار سایر استان‌ها با توجه به تقسیم‌بندی کشوری وزارت علوم در قالب دو جشنواره مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و البته در محله بازبینی باید فیلم اجرای این اثار نمایشی به دبیرخانه ارسال شود.
26 اردیبهشت تا 9 خرداد 94؛ تاریخ برگزاری جشنواره
وی در پایان گفت: تاریخ برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران 26 اردیبهشت تا 9 خرداد سال 94 خواهد بود که از 26 تا 2 خرداد اختصاص به آثار کلاس‌های آموزشی و ورک شاپ‌ها دارد و از 2 تا 9 خرداد ویژه آثار صحنه‌ای دانشگاه‌هاست.

captcha