شجاعی‌ صائین: فعلاً نمی‌خواهم حرفی بزنم
کد خبر: 2832783
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
علامت سؤالی بزرگ بر سر مدیریت اداره کتاب/

شجاعی‌ صائین: فعلاً نمی‌خواهم حرفی بزنم

گروه ادب: مدیریت اداره کتاب با برکناری علی شجاعی‌صائین وضعیت نامشخصی دارد و ابهامات و سؤال‌های بسیاری در این زمینه به وجود آمده است؛ اما مدیر برکنار شده فعلاً تصمیمی به صحبت در این باره ندارد.

علی شجاعی صائین، مدیر معزول اداره کتاب وزارت ارشاد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره دلایل برکناری‌اش گفت: بنا ندارم در این باره صحبتی داشته باشم. امروز، صحبت‌های وزیر را خواندم و به‌زودی در این باره تصمیم‌گیری می‌کنم. فعلاً می‌خواهم مقداری صبر کنم.

هفته پیش بود که علی شجاعی‌صائین پس از یک سال و 16 روز با با دستور مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادامه تصدی‌گری اداره کتاب بازماند.

سال گذشته گزینه‌های بسیاری برای تصدی‌گری اداره کتاب مطرح بود و در نهایت علی شجاعی‌صائین به عنوان مدیر اداره کتاب انتخاب شد. اداره‌ای که مسئولیت خطیری را در راستای اعطای مجوز کتاب بر عهده دارد.

نگاهی به کارنامه شجاعی‌صائین نشان می‌دهد که بی‌اطلاع از این اداره نبود و حتی در حوزه نشر فعالیت‌هایی در خانه کتاب داشت. او با ورود به اداره کتاب سعی کرد روند صدور مجوز نشر کتاب را روان‌تر کند و آن را به کمتر از یک ماه برساند و در طول چند ماه گذشته نیز توانست گام‌های مؤثر و سازنده‌ای در این حوزه بردارد.

شاید یکی از نقاط تلاقی فکری وزیر ارشاد و مدیر اداره کتاب در رابطه با موضوع ممیزی بود؛ چرا که علی جنتی قبل از ورودش به وزارتخانه ارشاد بنا داشت ممیزی را حذف کند، اما پس از مدتی سخن از واگذاری ممیزی کتاب به میان آورد؛ در حالی که شجاعی‌صائین معتقد بود ممیزی دغدغه دست چندم ناشران است و اقتصاد نشر مشکل اصلی است که ناشران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و بیش از پیش باید آن را مورد توجه قرار داد.

با وجود اینکه طی ماه‌های گذشته جنجال‌هایی بر سر صدور یا عدم صدور مجوز نشر برخی کتاب‌ها در رسانه‌ها مطرح بود، اما وی سعی کرد درگیر این جنجال‌ها و حواشی نشده و به دور از احساسی شدن اداره امور کتاب را همچنان پیش ببرد و همواره ملاک عملش، قانون بود.

با گذشت بیش از 10 روز از برکناری علی شجاعی‌صائین، رسانه‌ها همچنان بر گمانه‌زنی‌های خود ادامه می‌دهند و سؤال‌ها و ابهام‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. هر چند وزیر ارشاد در حاشیه نشست با اقلیت‌های دینی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: مدیر جدید برای اداره کتاب هنوز انتخاب نشده است، و با سرپرست اداره می‌شود؛ اما این حرف‌ها و شایعه‌ها که مطرح شده که ایشان به خاطر اینکه به کتابی مجوز نداده‌اند عزل شد، صحت ندارد.

وی افزود: ما یک بخشنامه‌ای را در یک حوزه‌ای به همه مدیران ارشاد ابلاغ کردیم، دستورالعملی بود که ایشان تخلف کرده است و به خاطر تخلف از بخش‌نامه عمومی وزارتخانه برکنار شد.

جنتی در پاسخ به اینکه این تخلف همان مصاحبه با رسانه‌ها بود، گفت: نه ربطی به این قضیه ندارد و برکناری ایشان را من شخصاً نوشتم و به دست آقای صالحی دادم. 

با این اوصاف باید منتظر روشن شدن دلیل اصلی برکناری مدیر اداره کتاب و واکنش و توضیحات او در این باره بود.

captcha