برگزاری دومین جایزه ادبی و هنری «محتشم» در هاله‌ای از ابهام
کد خبر: 2920112
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

برگزاری دومین جایزه ادبی و هنری «محتشم» در هاله‌ای از ابهام

گروه ادب: در حالی که روزهای پایانی سال را سپری می‌کنیم، هنوز خبری از برگزاری مراسم اختتامیه دومین جایزه ادبی «محتشم» که قرار بود اواخر پاییز امسال برگزار شود، نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جایزه ادبی و هنری «محتشم»، جایزه‌ای در حوزه شعر، فیلم و عکس است که شاعران و هنرمندان باید در رابطه با امام حسین(ع) و واقعه عاشورا در آن به خلق اثر بپردازند.

این جایزه در نخستین دوره خود با عنوان «کاروانیان نینوا» طی آبان‌ماه سال گذشته شکل گرفت و زمان اختتامیه در فراخوان آن، دوم دی‌ماه همان سال مقارن با اربعین حسینی(ع) اعلام شده بود، اما این مراسم در زمان یاد شده محقق نشد و مراسم به 11 خرداد 93 موکول شد.

هر چند دلایل تأخیر در برگزاری این جشنواره مشخص نشد، اما به نظر می‌رسد دومین جشنواره نیز به همین امر گرفتار شده و برگزاری آن در سال جاری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و برگزار نشدن آن تا حدودی قطعی است.

در نخستین نشست خبری این جایزه ادبی و هنری نیز، زمانی که خبرنگار ایکنا از دبیر این جشنواره درباره برگزاری دو دوره جشنواره در یک سال پرسید، این گونه پاسخ داد: «نخستین دوره جشنواره هنر و ادبیات محتشم قرار بود سال گذشته برگزار شود، اما به دلایلی تأخیر در آن رخ داد و به سال جاری موکول شد، از این رو امسال دو دوره جشنواره در یک سال برگزار می‌شود.» این در حالی است که امروز به نیمه اسفند رسیده‌ایم، اما هنوز خبری از برگزاری این برنامه نیست.

هر چند در بخش فیلم این جایزه، فیلم‌هایی که نامزد نهایی جایزه محتشم بودند اواخر آذرماه در سینما فلسطین اکران شدند و اوایل دی‌ماه بود که نمایشگاهی از آثار نقاشی و نگارگری جایزه محتشم یعنی بخش تجسمی آن نیز در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، اما بخش شعر این جایزه هنوز محقق نشده و برترین‌های بخش‌های گوناگون نیز معرفی نشده‌اند.

درست است که این جایزه ادبی و هنری به نام محتشم کاشانی، شاعر آئینی و با محوریت امام حسین(ع) برگزار می‌شود، اما در آغاز راه است و می‌تواند حرکت‌آفرین باشد و بسیاری از آنچه در حوزه شعر آئینی به نام آسیب‌های شعر آئینی وجود دارد، در این جایزه بررسی و رفع شود و ارتباط شاعران و مداحان را بیش از پیش تقویت کند تا شاعران اشعاری فاخر سروده و مداحان شعرهایی اثرگذار و نه آسیب‌زا را برای اجرای مداحی خود برگزینند.

ره چند دلایل عدم برگزاری این جایزه ادبی و هنری به روشنی از سوی مسئولان برگزار کننده آن مشخص نشده است، اما آنچه در محافل فرهنگی و ادبی و یا جشنواره‌هایی از این دست درباره کمبود بودجه اعلام می‌شود، به نظر می‌رسد برای این جایزه نیز مانعی بر سر راه شده است تا دومین جایزه نیز با تأخیر برگزار شود.

پس یکی از راهکارها که سال گذشته و امسال بیشتر مسئولان در برگزاری جوایز و جشنواره‌ها به کار گرفته‌اند، برگزاری دو سالانه آنهاست تا از سویی در هزینه‌کرد بودجه‌ها صرفه‌جویی شود و از سوی دیگر در طول مدت دو سال، آثار فاخرتری در حوزه ادب و هنر تولید شود تا رقابت تنگاتنگی میان شرکت‌کنندگان را شاهد باشیم.

یادآور می‌شود، مسئولان در پایه‌گذاری چنین برنامه‌هایی از ابتدا باید برنامه‌ریزی کنند، نه اینکه بدون برنامه‌ریزی، پیشنهادی برای برگزاری جشنواره‌ای بدهند و سپس اجرا کنند؛ چرا که برگزاری یک چنین برنامه‌ای نیازمند سنجش بسیاری از موضوعات است که تأمین بودجه در صدر آنها قرار دارد و به نظر می‌رسد این رویکرد شایسته فرهنگ و ادب نیست که جایزه‌ای با این نام و نشان گرفتار تأخیر و نامشخص بودن برگزاری آن شود؛ چرا که بدون شک در دوره‌های بعدی اعتماد هنرمندان و شاعران از شرکت در چنین برنامه‌های سلب می‌شود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
راحمی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ - ۰۳:۲۸
0
0
من متاسفم از اینکه این جشنواره یکی از بزرگترین جشنواره ها بود چرا برگزار نشد فکر کنم مبلغ جایزه اش هم ناچیز بوده
captcha