مدیریت کلان فرهنگی استراتژیک مدبر در کشور وجود ندارد
کد خبر: 3142843
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
در امضای تفاهم‌نامه میان خانه کتاب و خانه هنرمندان مطرح شد؛

مدیریت کلان فرهنگی استراتژیک مدبر در کشور وجود ندارد

گروه ادب: در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان خانه کتاب و خانه هنرمندان به اهمیت کتابخوانی و نبود مدیریت کلان فرهنگی در کشور پرداخته شد و اینکه مدیریت کلان فرهنگی استراتژیک مدبر در کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تفاهم‌نامه همکاری مشترک خانه هنرمندان ایران و خانه کتاب ظهر امروز، 25 فروردین‌ماه با حضور مجید سرسنگی و مجید غلامی‌جلیسه در خانه هنرمندان و در جمع خبرنگاران امضاء شد.

غلامی‌جلیسه در این نشست گفت: خانه کتاب به عنوان یکی از نهادهای فعال در حوزه کتاب، ارتباط با سازمان‌هایی که فعالیت‌شان با کتاب گره خورده است را از وظایف خود می‌داند و در راستای هم‌افزایی از ظرفیت آنها استفاده می‌کند تا توان بیشتری برای ارائه برنامه‌ها در حوزه کتاب داشته باشد.

وی افزود: خانه هنرمندان نیز یکی از مؤسسات شناخته شده برای هنرمندان است که به دلیل شباهت‌های ذاتی میان خانه هنرمندان و خانه کتاب احساس کردیم، می‌توان از ظرفیت‌های این خانه استفاده کرد.

خانه هنرمندان از ارکان جشنواره «کتاب زیبا»ست

غلامی‌جلیسه ادامه داد: نگاه کتاب‌محور و پژوهش‌محور در خانه هنرمندان وجود دارد و برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و انتشار آثار از جمله مواردی است که در تفاهم‌نامه ذکر شده. همچنین بحث جشنواره «کتاب زیبا» که امسال برگزار خواهد شد، نیز مطرح است که خانه هنرمندان به عنوان یکی از ارکان اصلی این جشنواره می‌تواند به این موضوع کمک کند.

وی از برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع کتاب و هنر در سال جاری خبر داد و بیان کرد: در کمیته جنبی نمایشگاه کتاب تهران سالن هنر برای نخستین بار راه‌اندازی می‌شود و کتاب‌هایی در حوزه هنر از جمله سینما، تئاتر، موسیقی، خوشنویسی، تصویرگری و ... در این بخش ارائه خواهد شد.

مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان نیز در ادامه این نشست گفت: با تجربه اندکی که دارم، به نظر می‌رسد یکی از مشکلات فرهنگی ما این است که مجموعه‌های فرهنگی نتوانستند ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشند. البته این مجموعه‌ها هر یک برکه‌هایی هستند که چون به برکه‌های دیگر متصل نیستند، کم‌کم تعطیل می‌شوند و هم‌افزایی میان آنها وجود ندارد.

نتوانسته‌ایم مجموعه‌های فرهنگی را به هم وصل کنیم

وی افزود: متأسفانه به گونه‌ای شده که همه برای خود کار می‌کنند و این خوب است، اما مشکلی که به وجود می‌آید اینکه در مدیریت کلان فرهنگی و استراتژیک نتوانسته‌ایم مجموعه‌های فرهنگی را به هم وصل کنیم و متأسفانه هم موازی‌کاری زیاد است و هم نمی‌توانیم از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم.

سرسنگی با اشاره به پیام تفاهم‌نامه امضاء شده گفت: ما به این درک رسیده‌ایم که از امکانات هم استفاده کنیم و اگر خانه هنرمندان می‌تواند کاری در راستای توفیق خانه کتاب انجام دهد، این کار را انجام خواهد داد و خانه کتاب نیز همین طور؛ فرقی نمی‌کند که خانه کتاب بیشتر منتفع شود یا خانه هنرمندان. مهم این است که فرهنگ کشور منتفع شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان تصریح کرد: مدیریت کلان فرهنگی استراتژیک مدبر در کشور وجود ندارد تا حوزه‌های گوناگون فرهنگی را به هم وصل کند و همه آنها که هدف توسعه فرهنگ کشور را دارند، به این هدف برسند. امیدوارم این تفاهم‌نامه‌ها بیشتر باشند و در کاغذ منحصر نماند و اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه ملتی که کتاب و کتابخوانی ندارد، هیچ چیز ندارد، ادامه داد: هر کشور که سرانه کتابخوانی‌اش قابل قبول است، کشوری توسعه یافته و مترقی بوده و کشورهایی هم که به کتاب اهمیت نمی‌دهند از توسعه در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... بهره‌مند نمی‌شوند. 

کتاب باید همواره همراه مردم باشد

به گفته سرسنگی، سرانه کتابخوانی در کشور بسیار پایین است و اینکه مسئولان آمار می‌دهند، صحیح نیست و مسئولانی که شهامت دارند، باید روزی اقرار کنند که در حوزه کتاب و کتابخوانی غفلت کردند.

وی بیان کرد: حرکت جدی، مستمر و مفهوم‌داری در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام نشده است و تنها به نمایشگاه کتاب بسنده می‌شود، در حالی که کتاب باید همواره همراه مردم باشد.

سرسنگی در ادامه از راه‌اندازی کتابخانه در خانه هنرمندان خبر داد و افزود: خانه هنرمندان تاکنون کاری جدی در حوزه کتاب نداشته است، اما نمایشگاه کتاب تهران کتابخانه تخصصی هنر را در خانه هنرمندان راه‌اندازی کرده و در این راستا از تجربیات خانه کتاب استفاده خواهیم کرد. از سوی دیگر سعی می‌کنیم امسال موضوع کتابخوانی جزء اولویت‌های کاری خانه هنرمندان باشد.

captcha