خانه هنرمندان دومین همایش «قرآن و هنر» را برگزار می‌کند
کد خبر: 3288680
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
مجید سرسنگی:

خانه هنرمندان دومین همایش «قرآن و هنر» را برگزار می‌کند

گروه هنر: مدیر عامل خانه هنرمندان گفت: ور دوم همایش «قرآن و هنر» با محور قرار دادن جایگاه هنر در قرآن کریم ماه رمضان در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان با محوریت راه‌اندازی مدرسه تئاتر ایرانشهر، افتتاح ساختمان خانه هنرمندان شماره 2، انتشارات جدید، حضور در نمایشگاه کتاب، شروع به کار کتابخانه تخصصی هنر و جشنواره هنر تهران امروز، 21 اردیبهشت ماه در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

در این جلسه یدالله وفاداری، مدرس تئاتر، منوچهراکبرلو، مدیر مدرسه تئاتر ایرانشهر و داود کیانیان، نماینده بنیاد نمایش کودک نیز حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه سرسنگی در سخنانی اظهار کرد: آموزش بحثی بسیار مهم در عرصه هنر تئاتر است که باید به آن جدی نگریسته شود. با توجه به این مهم خانه هنرمندان سعی کرده با راه اندازی مدرسه تئاتر ایرانشهر فرصتی فراهم آورد تا استعدادهای ناب شناخته شده و به صورت آکادمیک آموزش بینند. در ضمن زمینه‌ای فراهم کنند تا افراد علاقمند بتوانند مسیر خود را به درستی در عالم هنر طی کنند.

وی ادامه داد: خانه هنرمندان برنامه‌های مختلفی را برای سال جدید در نظر دارد که به اختصار به چند بخش آن اشاره می‌کنم. یکی از این قسمت‌ها چاپ کتاب‌های جدید توسط انتشارات خانه هنرمندان است. در این راستا دو کتاب «اقتصاد و هنر» و «قرآن و هنر» آثار جدیدی است که به زودی روانه بازار خواهد شد. در کتاب «قرآن و هنر» اشارات بسیار قرآن به موضوعات هنری مورد توجه قرار می‌گیرد و همین طور در کتاب بیان می‌شود که چگونه قرآن خود اوج و نهایت هنر پروردگار است.

سرسنگی ادامه داد: از دیگر اقدامات خانه هنرمندان برگزاری همایش قرآن و هنر است که در ماه رمضان برگزار می‌شود. در این همایش که دوره دوم آن امسال برگزار می‌شود، بحث‌های تئوریک درباره با ارتباط هنر و قرآن به گفت‌وگو گذاشته می‌شود، البته آنچه از همایش دور اول حاصل شده به زودی در قالب کتابی عرضه خواهد شد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ادامه داد: در ماه رمضان برنامه‌های دیگری نیز با رویکرد مذهبی در این مرکز برگزار خواهد شد. از آن جمله باید به برگزاری نمایشگاه قهوه‌خانه‌ای استاد جواد عقیلی اشاره کنم. در این نمایشگاه بسیاری از آثار مذهبی استاد عقیلی به نمایش گذاشته خواهد شد.

برگزاری ارکستر سموفونیک در کویت

مدیر تماشاخانه ایرانشهر تاکید کرد: در ایام آزادسازی خرمشهر نیز نمایشگاه عکسی با محوریت دفاع مقدس در خانه هنرمندان برپا می‌شود. در حوزه موسیقی هم، کنسرتی توسط ارکستر سموفونیک خانه هنرمندان در کشور کویت برگزار خواهد شد که در آن قطعه‌های حماسی از دفاع مفدس اجرا می‌شود.

در ادامه این جلسه کیانیان نیز تصریح کرد: فطرت آدمی از کودکی با تئاتر در آمیخته شده، پس هنر تئاتر را می‌توان برای تمامی سنین داشت. برای همین وقتی از راه اندازی مدرسه تئاتر ایران شهر خبردار شدم آرزو کردم که این خبر به واقعیت تبدیل شود و خوشبختانه با حمایت‌های مجید سرسنگی این گفته به عمل نزدیک شد.

وی افزود: راه اندازی این مدرسه کمک می‌کند که نوجوانانی که علاقمند به فراگیری تئاتر هستند به درستی هدایت شوند و آموزش ببینند. در این میان امید دارم که با بهره‌گیری از اساتید خبره کارایی این مدرسه افزایش پیدا کند.

هنرستان‌های تئاتر خروجی لازم را ندارند

منوچهر اکبرلو، مدیر مدرسه تئاتر ایرانشهر هم در این جلسه اظهار کرد: هنرستان‌های تئاتر در کشور ما وجود دارد، اما این مراکز شاید نتواند به تنهایی خروجی لازم را داشته باشند، برای همین این مدرسه قادر است قدم‌های بسیار مهمی برای کشف استعدادهای جدید بردارد و آن را شکوفا سازد.

وی ادامه داد: در این مدرسه به بخش‌های دیگر تئاتر که به آن توجه لازم نمی‌شود، نیز پرداخته خواهد شد که تئاتر خیابانی یکی از مهمترین آنهاست، چون متاسفانه این بخش از تئاتر در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد، حتی این تصور را پیش آورده که کار تئاتر کردن در خیابان یا مراکز عمومی وجه هنرمند را پایان می‌آورد.

وی در پایان این گزارش گفت: در این مدرسه به روی مضمون در هنر نمایش توجه ویژه خواهد شد، چون متأسفانه این تصور در هنر ما به وجود آمده که اگر کسی می‌خواهد کار خوب تئاتری بکند، حتما باید سراغ «هملت» رود، درصورتیکه که ما در ادبیات نمایشی خود متون بسیار خوبی برای تئاتر داریم.

captcha