سکوت مد و لباس ایرانی اسلامی؛ جنجال دیگر برند‌ها/ سکون 40 ساله را می‌شکنیم؟
کد خبر: 3467130
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴

سکوت مد و لباس ایرانی اسلامی؛ جنجال دیگر برند‌ها/ سکون 40 ساله را می‌شکنیم؟

گروه جامعه: طراح و مدیرعامل یک برند ایرانی به بررسی طرح‌های اسلامی ارائه شده توسط یکی از برند‌های ایتالیایی پرداخت و دلایل عدم حضور ایران در عرصه بین‌المللی مد اسلامی را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) کمپانی دولچه اند گابانا (D&G) ایتالیا که یکی از برندهای بین‌المللی است، برای اولین بار به تولید و عرضه لباس‌هایی با پوشش و فرم اسلامی اقدام کرده است. صرف نظر از پیشینه، تاریخ، دلایل پیدایش، اداره‌کنندگان کمپانی و سایر مسائل مربوط به این برند، تلاش یک برند بین‌المللی برای تولید لباس‌هایی متناسب با فرهنگ اسلامی و با هدف به دست آوردن مشتری ویژه این لباس‌ها در کشورهای اسلامی قابل توجه است به ویژه به دلیل عدم حضور برندهای اسلامی در این عرصه.

بر همین اساس به سراغ هما فرهنگ رنجبر، مدیر عامل و طراح برند هما که بالغ بر 30 سال تجربه فعالیت آموزشی، طراحی و تولید را در پیشینه کاری خود دارد، رفته و نظر وی را در خصوص این سری از لباس‌های طراحی و عرضه شده توسط برند (D&G) جویا شدیم.

از این برند انتظار طرح‌های قوی‌تری داشتم

وی با اشاره به اینکه از برندی تا این حد معرف، انتظار طرح‌های قوی‌تری را داشت، گفت: پوشاک اسلامی را همه مصرف نمی‌کنند اما در کل دنیا فعالیت طراحی پوشاک اسلامی برای مسلمانان وجود دارد. البته طرح‌ها طرح‌های خوبی بود، اما توقع من از این برند بالاتر بود.

رنجبر ادامه داد: اگر حوزه فعالیت طراحان ایرانی بین‌المللی شود، یقیناً سطح خلاقیت طراحان ما به ویژه با توجه به شناختی که از ویژگی‌های پوشاک اسلامی دارند، بالاتر است و طراحی مفیدتر با درجه خلاقیت بالاتری ارائه خواهند داد.

نمونه مدل‌های اسلامی ارائه شده توسط برند (D&G)


آیا تولید پوشاک اسلامی توسط برندهای غیر اسلامی امری مثبت است؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تولید پوشاک اسلامی توسط برندهای غیر اسلامی را امری مثبت می‌دانید؟ گفت: در بازار صنعت پوشاک دین، فرهنگ و پوشش تولید‌کنندگان اهمیتی ندارد بلکه هر جایی که بشود بازاری پیدا کرد، برندهای بین‌المللی به تولید متناسب با فرهنگ مناطق مختلف اقدام می کنند و این امر اجتناب ناپذیر است. هرجایی منافع اقتصادی وجود داشته باشد این برندها هم حضور دارند.

ایران به عنوان یک کشور اسلامی برند قوی اسلامی در جهان ندارد

رنجبر با تأیید این مسئله که ایران به عنوان کشوری اسلامی برندی قوی در تولید پوشاک اسلامی حتی در داخل کشور خود هم ندارد، گفت: وقتی به این طرح‌ها نگاه می‌کردم، احساس کردم استقبال از این طرح‌ها در کشورهایی مانند ایران و ترکیه بالاتر از کشورهای عربی اسلامی خواهد‌بود چرا که اعراب بر روی طرح‌ها و پوشش خود تعصب دارند و به دنبال مد و طرح‌های جدیدی نیستند بلکه در حاشیه محوری طرح‌های خود، کار جدید را دوست دارند.



وی تصریح کرد: رنگ‌های روشن و طرح‌های شیشه‌ای مورد استقبال اعراب نیست، اما کشورهایی مانند ایران، ترکیه و حتی مالزی بیشتر از این طرح‌ها استقبال خواهند کرد.

وقتی در داخل کشور نمی‌توانیم خود را معرفی کنیم، چگونه وارد بازار بین‌المللی‌ شویم

این طراح کشورمان با انتقاد از اینکه طراحان کشورمان در بازارهای داخلی هم حضور قوی ندارند، گفت: وقتی نمی‌توانیم در داخل کشور خود را معرفی کنیم، چگونه می‌توانیم در خارج از کشور قدم بلندی برداریم. اول باید در کشور و منطقه خودمان، با طراحی ایرانی تولید انبود داشته باشیم.

رنجبر اعلام کرد: تولید کنندگان ما عموماً با الگوبرداری از طرح‌های خارجی و به صورت تجربی اقدام به تولید محصولات به صورت انبوه اقدام می‌کنند و وقتی تولید انبوه رخ می‌دهد، بازار اشباع شده و وقتی یک بانوی ایرانی می‌بیند مثلاً مانتوی کوتاه مد شده، هر چه ما به وی توضیح دهیم که لباس بلند جلوه خاصی دارد و به فرد وقار می‌بخشد را نمی‌پذیرد چون می‌خواهد بر اساس عرف لباس بپوشیم.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که البته تعدادی از طراحان ما در واحدهای تولیدی فعالیت می‌کنند اما با توجه به سفارش صاحب کار طراحی ارائه می‌کنند و ادامه داد: در سایر کشورها وقتی طراحی خلاقیت خود را نشان داد، تولید کنندگان از طرح‌های وی استقابل و اقدام به تولید طرح‌ها می‌کنند و پس از تولید انبود توسط شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچک نیز با الگوبرداری از آنها می پردازند.

در ایران تولید کنندگان ابتکار را از خلاقان می‌گیرند

رنجبر تصریح کرد: اما در ایران تولید کنندگان ابتکار را از خلاقان می‌گیرند و گاهی صرفاً طرحی را از اینترنت برداشته و از طراح می‌خواهند الگوی آن را تهیه کند، یا مثلاً به طراح دستور می‌دهند طرحی با مشخصات خواست آنها طراحی کند، یعنی طراح در طراحی لباس اختیار تام ندارد. همه این مسائل موجب می‌‌شود طرح‌های موجود ناشی از خلاقیت طراحان نباشد و وقتی ما به این روال کار عادت کرده‌ایم نمی‌توانیم ایده خود را عرضه کنم، در بازار بین‌المللی هم نمی‌توانیم حضور داشته باشیم چرا که کپی کاری، آن هم کپی کاری که بر روی اصول نباشد مورد پسند قرار نمی‌گیرد.



وی بر لزوم حمایت دولتی از طراحان و طرح‌های ایرانی ـ اسلامی تأکید کرد و گفت: مد و لباس در ایران یک نوزاد است که نیاز به حمایت پدر و مادر دارد.

رنجبر در پاسخ به این سؤال که آیا در سایر کشورها هم دولت از صنعت مد و لباس حمایت می‌کند، گفت: خیر؛ دولت از آنها حمایت نمی‌کند اما سازوکارهای آنها مهیا شده و روند کاری آنها بر روی روال مشخص و قوی قرار گرفته است و اکنون خودشان می‌توانند مسیر باقی مانده را طی کنند، اما مد ایران برای قرار گرفتن در مسیر درست و رو به پیشرفت نیاز به حمایت ملی دارد.

سکون 40 ساله مد ایران جبران خواهد شد اگر ...

وی تصریح کرد: به عنوان یک طراح این قول را به جامعه ایران می‌دهد که اگر یک نهاد قوی با توان اجرایی و حمایتی حامی مد و لباس باشد، طراحان ایرانی قابلیت بالایی دارند که خود را به صورت بین‌المللی در دنیا مطرح کنند به نحوی که سکون 40 ساله مد ایران در جهان جبران شود.

رنجبر در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید طرح‌های ارائه شده توسط این برند در ایران مورد کپی‌برداری قرار گیرد؟ گفت: به احتمال زیاد. قالب تولید کنندگان ایران با 30 درصد تغییر طرح‌های کپی برداری شده را در جامعه ارائه می‌دهند.

این تولید کننده و طراح کشورمان در پایان گفت: به نظر می‌رسد مردم ما دوست دارند در خصوص لباس گول بخورند و یک لباس چینی را با مارک ترک به قیمت گزاف بخرند و جالب اینکه حتی ویژگی لباس‌های ترک را هم نمی‌‌شناسند و اگر از آنها پرسیده شود که مزیت یک لباس ترک در مقابل لباس ایرانی که به خوبی تولید شده است، چیست، پاسخی برای این سؤال ندارند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۲۴ - ۱۵:۲۵
0
0
سلام و خداقوت. گزارش خیلی خوبی بود. خواهش می کنم این بحث مد و لباس ایرانی رو به جد پیگیری کنید واقعا باعث شرمندگیه بعد از حدود 4 دهه هنوز حتی در داخل کشور هم یک مدل و برند اسلامی نداریم در جهان که بماند! جدا باعث تاسفه...
captcha