توان عرضه مد ایرانی ـ اسلامی به جهان را داریم
کد خبر: 3481605
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
اگر از طراحان حمایت شود؛

توان عرضه مد ایرانی ـ اسلامی به جهان را داریم

گروه جامعه: کارشناس دینی حوزه مد و لباس با تأکید بر توان بسیار بالای طراحان ایرانی، گفت: اگر از این طراحان حمایت شود، قطعاً توان عرضه مد ایرانی ـ اسلامی به جهان را داریم.

فاطمه بلقانی، داور دینی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به این سؤال پاسخ داد که در گذشته توجه به مد، نوعی جلوه‌گری و اقدامی غیر دینی محسوب می‌شد، آیا دین اسلام مغایرتی با خوش‌پوشی دارد؟ گفت: خیر. دین اسلام با خوش پوشی، تمیز پوشی و مرتب پوشی نه تنها مغایرتی ندارد بلکه به آن توصیه هم می‌کند.

کارشناس دینی حوزه مد و لباس با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند من با مد مخالف نیستم، گفت: ما با نگاهی که بخواهد الگوبرداری از غرب شود و ما را از فرهنگ دینی و ایرانی مان دور کند مخالف هستیم.

بلقانی تصریح کرد: ما مد را چیز بدی نمی‌دانیم و نه تنها با مد مخالف نیستیم بلکه با مدی که در آن ایده، خلاقیت و نوآوری باشد و بتواند فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را مطرح کند موافق هستیم و از آن حمایت هم می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه جزو افرادی بوده است که پیشنهاد ایجاد کارگروه ساماندهی مد و لباس را مطرح کرده‌است، در خصوص جنبه‌های اسلامی طرح‌های ارائه شده به پنجمین نمایشگاه مد ولباس فجر، گفت: در سال 90 و 91 که اولین جشنواره مد لباس را شروع کردیم کار جدیدی بود و شروع یک کار با ایراداتی رو به رو است.

طراحی لباس با نگاه ایرانی اسلامی اما الگوبرداری شده از غرب!

این کارشناس دینی حوزه مد و لباس ادامه داد: در دوره‌های قبل طراحان نگاه ایرانی ـ اسلامی بودن را رعایت می‌کردند اما طرح‌ها نشأت گرفته از الگوهای غربی بود. لذا مجبور می‌شدیم که برخی موارد را حذف کنیم و طرح‌های باقی مانده نیز با سلایق مختلف مصادف نبود. لذا توضیح‌های لازم را به طراحان ارائه می‌کردیم و می‌دیدیم که در سال بعد طراح نکات لازم را رعایت کرده است.

وی شرایط طراحی برای مد ایرانی ـ اسلامی را طی هر دوره جشنواره فجر نسبت به دوره قبل بهتر و رو به پیشرفت دانست و گفت: ما توانسته‌ایم در این بخش رشد قابل توجهی داشته باشیم و امید داریم که در سال‌های بعد به نحوی به پیش برویم که لباس‌هایی که در شأن یک مسلمان ایرانی است را معرفی کنیم و برای کشورهای دیگر الگو شویم.

اگر مدی در شأن بانوان ایرانی ارائه شود، آنها قطعاً استقبال می‌کنند

داور دینی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر در پاسخ به این سؤال که چه قدر از وجود پوشش‌های نامناسب در سطح جامعه به دلیل عرضه نشدن لباس‌های مناسب و منطبق با مد ایرانی ـ اسلامی است؟ گفت: اگر مد و لباسی که در شأن و شخصیت یک خانم ایرانی است، عرضه شود مردم از آن استقبال خواهند‌کرد و اگر این بنیاد تاکنون توانسته موفق باشد و پیشرفت خوبی داشته باشد، به دلیل تقاضاهایی بوده که ما از سوی مردم داشتیم.

وی تصریح کرد: در این حوزه خلاء‌های داریم؛ در بخش صنعت، طراحی و دریافت کمک‌های لازم از دولت نقص‌هایی وجود دارد و اگر چرخه‌ای را در نظر بگیریم و همه قطعات این چرخه را پشت سر هم تقویت کنیم، خروجی خوبی خواهیم داشت. ما طراحان بسیار عالی و فکر و ایده‌های نوآورانه‌ای را داریم و وقتی کار این طراحان با کار طراحان باسابقه غربی مقایسه می‌شود می‌بینیم که کار طراحان ما نه تنها بالاتر است بلکه در یکسری از موارد آنها از ما تقلید می‌کنند.

بلقانی در خصوص آینده حوزه مد ایرانی اسلامی گفت: مطمئن هستم که ما می‌توانیم این مد را به جهان عرضه کنیم. من هر سال با طراحانی مواجه می‌شوم که کارهای بسیار عالی تولید کرده‌اند. ما از طراحان خوبمان غفلت کرده‌ایم و اگر آنها مورد حمایت جدی قرار گیرند، می‌توانیم تحول خوبی را در مد و لباس داشته باشیم.

captcha