نقش درآمدهای مالیاتی در رهایی از وابستگی به نفت و تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3490173
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ الله‌وردی دهقانی تشریح کرد:

نقش درآمدهای مالیاتی در رهایی از وابستگی به نفت و تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد:‌ اگر بخواهیم اقتصادی پویا و مقاوم داشته باشیم باید از پول بادآورده نفت رهایی پیدا کرده و درآمدهای مالیاتی را جایگزین آن کنیم.

الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» به بحث درباره راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت و معدن پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام شود این است که باید دانست نفت خامی که در شرایط کنونی به فروش می‌رسد هیچ عایدی ندارد بنابراین باید به فکر تولید فرآورده‌های نفتی و توسعه صادرات در این زمینه باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اقدامات انجام شده در راستای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در منطقه وجود دارد و عربستان مشغول حراج نفت خود در راستای فشار به ایران است ضرورت دارد که دولت، هم نرخ ارز و هم قیمت نفت را در بودجه به صورت واقعی در نظر بگیرد و با توجه به درآمدها الگوی اقتصادی را طراحی و برای آینده اقتصاد کشور، برنامه‌ریزی کنیم.

دهقانی تأکید کرد: اگر بخواهیم اقتصادی پویا و مقاوم داشته باشیم باید از پول بادآورده نفت رهایی پیدا کنیم؛ چراکه پولی رانتی برای دولت‌هاست. همچنین لازم است دولت، خود را کوچک و منابع درآمدی خود را مخصوصا با تکیه بر درآمدهای مالیاتی و مبارزه با باقاچاق متنوع کند و این امر نیازمند یک خانه تکانی اساسی است.

وی ادامه داد: سالانه حدود 25 تا 30 میلیارد دلار کالای قاچاق  وارد کشور می‌شود و اگر دولت کاری کند که این کالاها به صورت قانونی وارد کشور شود، دیگر برای واردکنندگان، توزیع‌کنندگان و حتی مصرف‌کنندگان به صرفه نخواهد بود و راهکار تحقق این امر ساماندهی درآمدهای مالیاتی است.

نماینده ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: لازم است درآمدهای بودجه عمومی را به درآمدهایی مطمئن گره بزنیم و سرمایه‌گذاری‌های مطمئنی را در حوزه نفت و گاز و سایر معادن به گونه‌ای انجام دهیم که اولا باعث رهایی از وابستگی و ثالثا باعث ایجاد ثروت، شغل و تکمیل زنجیره تولید در نفت و گاز و پتروشیمی شود.

دهقانی در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای استفاده بهینه از سرمایه‌های خارجی در بخش صنعت و معدن اظهار کرد: صنایع و معادن استان‌های معدنی ما مدیریت به‌روزی ندارند و دولت حتی نمی‌تواند حقوق خود از تولیدکنندگان مواد معدنی را بگیرد و از سوی دیگر برخی انحصارات در صنایعی همانند مس و آهن وجود دارد و برخی برنامه‌ریزی‌ها هم به صورت بخشی بوده و دورنگرانه نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: باید نگرشی جامع برای صنایع و معادن داشته و آمایش سرزمینی را هم در نظر بگیریم و سرمایه‌ها را به جایی سوق دهیم که حداکثر سرمایه و توسعه متوازن برای کشور را به ارمغان بیاورد.
captcha