فقدان اکثریت و اقلیت مطلق؛ حسن مجلس دهم/ چالش‌های اقتصادی مسئله اصلی است
کد خبر: 3497806
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
آرین‌منش عنوان کرد:

فقدان اکثریت و اقلیت مطلق؛ حسن مجلس دهم/ چالش‌های اقتصادی مسئله اصلی است

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه فقدان یک اکثریت و یک اقلیت مطلق از محاسن مجلس دهم است، گفت: در چنین فضایی احتمال حاکمیت بیشتر عقلانیت و برقرار تعامل مناسب با دولت بیشتر است که این امر می‌تواند به حل چالش‌های مهم اقتصادی پیش روی کشور کمک کند.

محمدجواد آرین‌منش، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اولویت‌های اصلی مجلس دهم گفت: هر مجلسی باید متناسب با شرایط کشور برنامه‌ریزی کند. امروز کشور با چالش‌های جدی درعرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه اقتصادی مواجه است که از جمله آنها می‌توان به عدم تحقق اهداف برنامه‌های پنج ساله، عدم تحقق رشد 8 درصدی، رکود بی‌سابقه طولانی مدت، بیکاری مفرط جوانان، کاهش درآمدهای نفتی، فساد و افزایش نقدینگی اشاره کرد.

چالش‌های اقتصادی؛ مهمترین مسئله پیش روی مجلس دهم

وی ادامه داد: با توجه به این چالش‌ها و وجود آثار تحریم اقتضا می‌کند مجلس دهم برنامه‌ریزی متناسب با این شرایط را داشته باشد و اولویت‌ اصلی خود را برون‌رفت کشور از این وضعیت قرار دهد است.

آرین‌منش اظهار کرد: بنابراین توجه به اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی بایستی مورد توجه اصلی مجلس دهم قرار بگیرد. در کنار این مسائل، برخی مشکلات در عرصه فرهنگی و آموزش عالی وجود دارد که در سال‌های اخیر به آنها کم‌توجهی شده است و مجلس آینده باید اهتمام بیشتری برای حل مشکلات این حوزه داشته باشد.

آرین‌منش درباره چشم‌انداز نحوه تعامل مجلس دهم با دولت یازدهم گفت: تفاوت مجلس آینده با مجلس نهم این است که یک اکثریت مطلق و یک اقلیت مطلق در آن وجود ندارد و این می‌تواند یک حسن تلقی بشود.

حل مشکلات کشور در گروی تعامل مناسب دولت و مجلس است

نماینده اسبق مجلس یادآور شد: یعنی در این دوره یک جریان سیاسی حاکم مطلق مجلس نیست و در حاشیه امن قرار ندارد، بنابراین در چنین فضایی احتمال اینکه عقلانیت بیشتری حاکم باشد و منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی ترجیح داده شود بیشتر احساس می‌شود.

وی تأکید کرد: بدون تردید موفقیت مجلس و دولت در گرو تعامل مناسب با همدیگر است و اگر این تعامل مناسب شکل نگیرد نباید امیدی به حل مشکلات کشور داشت. هیچ چاره‌ای برای حل مشکلات پیش روی کشور جز تفاهم و تعامل میان دولت و مجلس وجود ندارد و امروز کشور بیش از پیش نیازمند دور شدن از فضای هیجانی، احساسی و سیاست‌زده هم در دولت و هم در مجلس می‌باشد.

captcha