گرسنگی بزرگترین تهدید سلامت جوامع بشری است
کد خبر: 3537940
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
یادگاری:

گرسنگی بزرگترین تهدید سلامت جوامع بشری است

گروه سلامت: کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به تأکید اسلام بر حرمت اسراف گفت: در 10 سال آینده دنیا با بحران کمبود غذا روبرو خواهد بود، گرسنگی بزرگترین تهدید دنیا برای سلامتی انسان‌هاست و هر ساله تعداد کسانی که بر اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند از قربانیان ایدز، مالاریا و سل بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، نسرین یادگاری، کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی، در نشست خبری که امروز، 24 مهرماه به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد با بیان اینکه شعار امسال سازمان فائو، همیاری  برای کاهش اسراف مواد غذایی است، تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود هر سال 1.3میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود که 35 میلیون تن آن مربوط به کشور ایران است که با مدیریت آن می‌توان 15 میلیون انسان گرسنه را سیر کرد.
یادگاری خاطرنشان کرد: کشورهای صنعتی 286 میلیون تن از غلات تولید شده را دور می‌ریزند که این رقم معادل763 میلیون بسته ماکارونی است.
کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه در 10 سال آینده دنیا با بحران کمبود غذا روبرو خواهد شد، گفت: گرسنگی بزرگترین تهدید دنیا برای سلامتی انسان‌هاست و هر ساله تعداد کسانی که بر اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند از قربانیان ایدز، مالاریا و سل بیشتر است.
وی با اشاره به راهکارهای مناسب برای پیشگیری از هدر دادن مواد غذایی باقیمانده، عنوان کرد: در دین اسلام، اسراف حرام شمرده است و دور ریختن غذا برکت را از خانواده‌ها کم خواهد کرد.
یادگاری با اشاره به آیه 24 سوره عبس، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ: انسان بايد به غذای خويش بنگرد»، این دستور برای سلامتی انسان داده شده است اما متأسفانه مردم دقت نمی‌کنند، به دلیل اینکه در فرآیند تهیه شکر و نمک از ماده بلانکیت برای سفید شدن آن استفاده می‌شود و بلانکیت ماده‌ای سرطان زاست، باید مصرف قند و شکر در رژیم غذایی به حداقل ممکن تقلیل یابد اما در استان مرکزی مردم دو برابر حد مجاز شکر و قند مصرف می‌کنند.
وی در ادامه گفت: حبوبات گروهی از مواد غذایی هستند و در صورتی که همراه با غلات مصرف شوند از جهت ارزش غذایی دارای پروتئین همسان با گوشت می‌باشند با این تفاوت که فاقد کلسترول و دارای فیبر غذایی منتاسب برای سلامت دستگاه گوارش است.
کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی یادآور شد: هر فرد بزرگسال در روز به 10 تا 15 گرم نمک نیاز دارد اما در استان مرکزی مصرف این ماده مضر و بیماری‌زا حدود سه برابر حدمجاز است.
به گزارش ایکنا؛ مصطفی دلاور، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک، نیز در این نشست خبری گفت: آب و هوا در حال تغییر است، کشاورزی و غذا نیز باید تغییر کند، اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت شعار امسال روز و هفته جهانی غذا است.
وی در ادامه تصریح کرد: توصیه وزارت بهداشت برای آحاد مردم کاهش  مصرف چربی‌ها، نمک و قندهای ساده است و در این راستا برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدتی در خصوص کاهش مقادیر این شاخص‌ها در محصولات غذایی تاحد ممکن در سازمان غذا و دارو در دستور کار قرار داده شده است.
دلاور بیان داشت: در این خصوص اجرای طرح نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای گامی بسیار مؤثر است که سازمان غذا و دارو با همکاری صنعت غذا در دست اقدام دارد که ان‌شاءالله اثرات مثبت آن در ارتقای سلامت جامعه از طریق اصلاح الگوی مصرف مشهود خواهد شد.
وی با اشاره به ارتقای برچسب گذاری و علامت راهنمای تغذیه‌ای از راه مقررات و الزامات جدید بر روی چسب‌های بسته بندی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی عنوان کرد: درج  نشانگرهای رنگی با هدف  افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقا سلامت طراحی و تدوین شده است.
معاون غذا و دارو و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح داد: این نشان به صورت سیب سبز رنگی است که عبارت(ایمنی و سلامت) در حاشیه آن نوشته شده و در مرکز آن علامت تیک به معنای تأیید سلامتی محصول نقش بسته است.این نشان به عنوان نماد سلامت محسوب شده و به فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی که الگوی سالم  و ایمن را رعایت نمایند اعطاء می‌گردد.
وی با بیان اینکه مدیریت نظارت بر دارو و مواد مخدر، مدیریت نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی و بهداشتی و مدیریت آزمایشگاه کنترل مواد غذایی آرایشی و بهداشتی همچنین واحد مصرف منطقی دارو و اداره تجهیزات پزشکی از جمله بخش‌های فعال هستند، اظهار داشت: معاونت غذا و دارو در سال 85 فعالیت خود را به طور مستقیم و با توجه به مصوبه هیئت امنا و تاکید مقام وزارت آغاز کرد.
معاون غذا و دارو و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک  با اشاره به فعالیت104 داروخانه خصوصی، 15 داروخانه دولتی و 4  داروخانه مربوط به سایر ارگان‌ها تصریح کرد: 13نفر در حوزه دارو 73 نفر در مراکز درمان سوءمصرف مواد مخدر فعالیت می‌کنند 14 شرکت هم در زمینه توزیع و پخش دارو فعال هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بازدید فنی و بهداشتی از کارخانجات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، بازدید از فروشگاه‌های آرایشی، بهداشتی در سطح عرضه، صدور، اصلاح و تمدید کلیه پروانه‌های بهداشتی از قبیل پروانه تأسیس مسئول فنی و پروانه ساخت محصولات غذایی آرایشی و بهداشتی، اجرای طرح ارزیابی و درجه‌بندی واحدهای غذایی و آشامیدنی و آموزش و اطلاع رسانی همگانی از اهم شرح وظایف مدیریت نظارت بر مواد غذایی است.
دلاور آزمایشگاه میکروب شناسی، شیمی، آنالیز دستگاهی و آزمایشگاهی، آرایشی و بهداشتی را از بخش‌های آزمایشگاهی عنوان کرد و اظهارداشت: مشارکت در طرح‌های کشوری، طرح حذف جوش شیرین و کنترل نمک در نان، پیاده‌سازی الزامات استاندارد برای آزمایشگاه کنترل مواد غذایی، ارزیابی و رتبه‌بندی کارخانجات، ارزیابی سالیانه داروخانه و شرکت‌های توزیعی و...از اهم فعالیت‌هایی است که طی سال  گذشته به این معاونت اختصاص داده شده است.
معاون غذا و دارو و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزاری برنامه صبحانه سلامت، شرکت در آیین روز جهانی غذا، تقدیر از واحدهای تولید کننده مواد غذایی برگزیده در استان، تشکیل غرفه و ایستگاه فرهنگی در بیمارستان‌های حضرت ولیعصر(عج)، امیرکبیر، نشست آموزشی مسئولان فنی شهرستان‌های دلیجان و محلات با هدف اطلاع‌رسانی و آموزش و برپایی غرفه سلامت در ستاد نماز جمعه را از جمله برنامه‌های معاونت غذا، دارو و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک در هفته غذا عنوان کرد.
captcha