استفاده صحیح از فضای مجازی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
کد خبر: 3567748
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶

استفاده صحیح از فضای مجازی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

گروه اجتماعی: مدرس حوزه و دانشگاه تهران گفت: وقتی فرهنگی برای یک ملت تعریف شد، فرهنگ می‌آید و می‌گوید که از چنین ابزاری چگونه استفاده کنید؛ نوع استفاده از یک ابزار به استعدادها، توانمندی‌ها و ظرفیت فرهنگی آدم‌ها بستگی دارد.

نرگس کریم‌زاده، محقق و مدرس حوزه و دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، گفت: فضای مجازی مانند یک چاقوی دو لبه است که هم می‌تواند خطرناک باشد و هم می‌تواند چیزی را ببرد و قابل استفاده باشد.
وی بیان کرد: وقتی فرهنگی برای یک ملت تعریف شد، فرهنگ می آید و می‌گوید که از چنین ابزاری استفاده کنید و ما قطعا می‌توانیم از آن استفاده کنیم و سودی هم ببریم؛ ولی استفاده از آن به استعدادها، توانمندی‌ها و ظرفیت آدم‌ها بستگی دارد.
مدرس حوزه و دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم تعریف قشنگی از فضای مجازی، اینترنت، نوع استفاده و کاربرد آن داشته باشیم، خیلی خوب است و می‌توانیم استفاده صحیحی کنیم و سود ببریم.
وی افزود: امروزه که جنگ نرم اتفاق افتاده و همه ما به نوعی درگیر آن هستیم، پدر و مادر باید تیزهوشی داشته باشند و مراقب نحوه استفاده فرزندانشان از فضای مجازی باشند؛ فرزندانشان چند ساعت پای اینترنت هستند، با چه کسانی در ارتباطند و به چه سایت‌هایی وارد می‌شوند.
کریم‌زاده اظهار کرد: هر چه بیشتر بتوانیم روی اعتقادات، فرهنگ، استعدادها و توانمندی‌های جوانان کار کنیم، خیلی زیباتر می‌شود استفاده از اینترنت را کنترل کرد؛ باید به آن‌ها آموزش بدهیم که برای ارتباط‌های خودشان حد و مرزی قائل شوند، جاهایی که سم‌زدایی نشده، وارد نشوند و هر جا شک و شبهه‌ای داشتند، به استاد و فرد داناتر از خودشان مراجعه کنند.
وی ادامه داد: بعضی وقت‌ها بیکاری و بی‌برنامه بودن جوانان، آنان را به سمت استفاده از فضای مجازی می‌کشاند، خود را درگیر می‌کنند و مانند این است که چاقو را سمت خودمان گرفته‌ایم و به فکر و روح خود آسیب می‌زنیم.
مدرس حوزه و دانشگاه تهران بیان کرد: اگر اوقات فراغت خود را با فعالیت‌هایی مثل مطالعه، ورزش، صله رحم، قرائت قرآن، شاهنامه و حافظ‌خوانی پر کنیم، کمتر وقت خود را فضای آسیب‌زای مجازی تلف می‌کنیم.
کریم‌زاده افزود: جوان ما باید نحوه استفاده از فضای مجازی را یاد بگیرد. وقتی به سایت‌ها وارد می‌شود، بتواند استفاده علمی هم بکند و ذهن خود را خالی نگذارد تا دیگران با عکس‌ها و فیلم‌های خود آن را پر کنند.
captcha