دستورات قرآن سند بالادستی نیروی انتظامی است
کد خبر: 3650202
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

دستورات قرآن سند بالادستی نیروی انتظامی است

گروه جامعه: جانشین معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه تعمیق و درک مبانی و مفاهیم قرآنی جزو برنامه‌های اصلی و بالادستی این سازمان است، اظهار کرد: تلاش ما این است که کارکنان به این مبانی ترغیب شوند تا از حیث معرفتی و بینشی به مبانی و مفاهیم قرآنی متوسل شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر نجفی، جانشین معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اهمیت و ضرورت ترویج و تعمیق مبانی قرآنی در تحقق جایگاه نیروی انتظامی اسلامی و عملیاتی کردن این مبانی در رفتار و بخش‎های مختلف این سازمان گفت: نیروی انتظامی، سازمانی است که متعلق به مردم و از جنس مردم است؛ حال با توجه به اینکه شاه بیت ماموریت نیروی انتظامی تامین و توسعه امنیت است این موضوع یک دستور بزرگ قرآنی و مهمترین اساس کار ما قرار دارد.

جانشین معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی افزود: اعتقاد ما در نیروی انتظامی بر این اصل استوار است که به دنبال پیروزی و موفقیت باشیم، لذا با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن یک نیروی دین‌دار و متخصص، از منطق غلبه نیروی ایمان بر ابزار، در شرایط نابرابر تبعیت می‌کنیم و با ارتقای پلیس به یک پلیس متدین، انقلابی و متخصص تلاش می‌کنیم به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم.

وی با بیان اینکه از نظر آموزه‌های قرآنی امنیت در عین اینکه یک نیاز مبنایی برای جامعه انسانی است، یک ارزش نیز تلقی می‌شود، تصریح کرد: در مفاهیم قرآنی نیز این مسئله مورد تاکید است و قرآن به سرزمین‌های امن و به «البلد الامين» اشاره می‌کند و قسم خورده است. از این منطق ما دریافت می‌کنیم که اگر سرزمینی امن نباشد چه بسا از نگاه قرآن احترامی هم نخواهد داشت.

جانشین معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ادامه داد: از این نگاه این یعنی نا‌ امنی و عدم امنیت و زندگی توأم با تهدید، مورد تاکید، مطلوب و مد نظر قرآن نیست. از این رو نیروی انتظامی به عنوان یک سازمان برخاسته از دل انقلاب و مردم و یک نهاد حاکمیتی و در عین حال یک نهاد مردمی است که سند بالادستی آن آموزه‌های قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی افزود: اگر شما آرم نیروی انتظامی را که نمایندگی، فلسفه و ماهیت نیروی انتظامی است، مشاهده کنید می‌فرماید«كُونُواْ قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء» این گویا و نشان دهنده همین مسئله است که اسناد بالادستی نیروی انتظامی دستورات قرآنی است. حتی در قوانین تولید شده‎ای که در کالبد نیروی انتظامی جریان دارد همه آنها بر بستر قرآن و متاثر از قران شکل گرفته‌اند.

جایگاه آموزش‌های قرآنی در بین نیروهای ناجا
وی با اشاره به جایگاه آموزش‌های قرآنی در بین نیروهای ناجا، گفت: در حوزه‌های آموزشی چه در آموزش‎های بدو خدمت، آموزش‎های طولی، عرضی، ادوار بصیرتی، دوره‌های کوثر و در تمام آثار آموزشی نیروی انتظامی تعالیم مبانی قرآنی و دینی را به صورت فراگیر مشاهده می‎کنید. قاطبه کارکنان متاثر از این تعالیم هستند. البته شاید لزوما مبنای این کلاس‌ها و آموزش‌ها این نباشد که هر نفر چندین آیه از قرآن را حفظ کند، در حالی که این مورد را هم در نیروی انتظامی و دانشگاه علوم انتظامی امین مشاهده می‌کنیم، اما در تمامی برنامه‌های نیروی انتظامی بر حفظ قرآن و تعمیق آموزه‌های قرآنی و ترغیب کارکنان تاکید می‌شود.

جانشین معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه تعمیق و درک مبانی و مفاهیم قرآنی جزو برنامه‌ای اصلی و بالادستی این سازمان است، اظهار کرد: تلاش ما این است که کارکنان به این مبانی ترغیب شوند تا از حیث معرفتی و بینشی به مبانی و مفاهیم قرآنی متوسل شوند. البته در حوزه عمل هم در آیین‌نامه‌ها و دستوراتی که تدوین می‌شود، در نگاه به بن مایه‌های آنها می‌بینیم که دستورات قرآنی مد نظر قرار دارد.

نجفی گفت: محور برنامه‌های ما آموزه‌های قرآنی است. در سندهای بالادستی بعد از آن می بینیم که تدابیر، فرامین و پیام‌های مقام معظم رهبری قرار گرفته است. پیام‌های ایشان به عنوان یک فقیه جامع الشرایط و کارشناس بزرگ دینی با تاکید بر دستورات دین بر رعایت حقوق مردم، توجه به رعایت حق الناس، حق‌محوری، خدامحوری و امثال آن در بدنه سازمان نیروی انتظامی جاری و ساری است.

وی ادامه داد: برای تحکیم این آموزه‌های قرآنی و معارف در طول سال برنامه‎های قرآنی مختلفی را برای خانواده نیروی انتظامی برگزار می‌کنیم که ازجمله آنها می‌توان به کلاس‌های آموزش قرآن کریم، کلاس‌های خاص قرآنی و معرفتی، کلاس‌های مناسبتی که در ماه مبارک رمضان با رویکرد و نگاه ویژه به قرآن برگزار می‌شود اشاره کنیم. از این جهت و به خاطر آموزش‌های قرآنی بسیاری که در این حوزه شاهد هستیم، عمل و رفتار ما نیز قرآنی خواهد شد که در این صورت نیز آفت و آسیب هم کمتر پیدا می‌شود.

 توفیقات ما متاثر از قرآن است
جانشین معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بیان کرد: در سطح اجرا و عملیات‎های مهم نیروی انتظامی توفیقات ما متاثر از قرآن است. این توفیقات قبل از عملیات آغاز و تا زمانی که نیرو قصد خروج از پایگاه خود را دارد و از زیر قرآن رد می‌شود و تا پایان عملیات وجود دارد. البته شاید در نگاه اول به شکل لطیف آن را ببینید اما در حقیقت معیارهای قرآنی در عرصه‌های مختلف در خروجی این توفیقات ملهم از یک عنایات خاص است.

نجفی با بیان اینکه امروز افتخار می‌کنیم که در بین نیروهای مسلح، نیروی انتظامی در بحث قرآن، تعلیم و تربیت تعالیم قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی پیشرو است، گفت: ناجا تلاش می‌کند در تمامی عرصه‌ها، قرآن را‌ که در لحظه لحظه زندگی کارمندان موثر و مفید است، توسعه دهد. یقینا پرداختن به مبانی قرآن تاثیر بسزایی در روند خدمتی کارکنان و بویژه در عرصه نظم و امنیت دارد.

وی در پایان با اشاره به جایگاه دین و اخلاقیات در بین کارکنان ناجا هم گفت: حضور نیروهای متدین و متخصص در نیروی انتظامی یکی از مهمترین دلایل پیروزی در عرصه‌های مختلف کشور است و ما در هر عرصه‌ای که متکی به نیروهای متدین خود باشیم می‌توانیم به مراحل عالی و درجات برتر در کشور و در دنیا دست پیدا کنیم.
captcha