بزرگداشت خادم و معلم بزرگ قرآن در سومالی + عکس
کد خبر: 3654911
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
به مناسبت نهمین سالگرد برگزار شد؛

بزرگداشت خادم و معلم بزرگ قرآن در سومالی + عکس

گروه بین‌الملل: مراسم بزرگداشت نهمین سالگرد «عبدالله محمد» ملقب به «عبدالله جقف»، یکی از معلمان بزرگ و خادمان مشهور قرآن در کشور سومالی، در شهرهای مختلف این کشور برگزار شد.

برگزاری نهمین سالگرد وفات «عبدالله جقف» خادم قرآن در سومالیبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری alsomal.net؛ شهرهای مختلف سومالی از جمله «موگادیشو»، پایتخت این کشور شاهد برگزاری مراسم بزرگداشت نهمین سالگرد «عبدالله جقف»، معلم بزرگ و خادم مشهور قرآن بود که در میان مردم این کشور از احترام و کرامت بسیاری برخوردار است. 

شرکت‌کنندگان در این مراسم که با حضور پیروان فرقه‌ها و طریقت‌های مختلف صوفی برگزار شد، ضمن قرائت قرآن کریم و جمع‌آوری صدقه برای نیازمندان، برای آرامش روح این معلم بزرگ قرآن دعا کردند. 

جلسات دعا، مدیحه‌سرایی در مدح و ثنای نبی مکرم اسلام و خواندن سروده‌های عارفانه و صوفیانه بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم بود. 

در مراسمی که در شهر موگادیشو، پایتخت سومالی برگزار شد، جنبه‌های مختلف زندگی این خادم قرآن که رایحه تصوف، تقوی و پرهیزگاری، اخلاق نیکو و خدمت به گسترش قرآن از آن به مشام می‌رسید، تبیین شد. 

شرکت‌کنندگان در این مراسم همچنین ضمن ابراز همدردی و همبستگی با خانواده‌های قربانیان انفجار تروریستی روز شنبه (22 مهرماه) در موگادیشو که به کشته‌شدن ۱۸۹ نفر و زخمی‌شدن حدود ۲۰۰ نفر دیگر منجر شد، از خداوند متعال برای قربانیان رحمت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت کردند. 

گفتنی است، عبدالله جقف در سال 1915 میلادی در منطقه «گلگذود» واقع در مرکز سومالی به دنیا آمد. 

وی حفظ قرآن را به مدت چهار سال نزد «شیخ حسین ولال» آموخت و علوم شریعت اسلامی را نیز از «شیخ ابراهیم علی گعل» در موگادیشو فرا گرفت. 

مرحوم عبدالله جقف در سال 1925میلادی به محل تولد خود بازگشت و در آنجا مشغول نشر و گسترش قرآن شد و در سن 20 سالگی مدیریت مدرسه آموزش حفظ قرآن کریم در منطقه «گلگذود» را بر عهده گرفت و تا زمان وفات خود در مسیر خدمت به قرآن کریم مشغول بود. 

عبدالله نقش مهمی در گسترش صلح در مناطق مختلف سومالی و میان خانواده‌ها و قبایل مختلف این کشور داشت و تلاش‌های بسیاری را برای کمک به اقلیت‌های موجود در سومالی مبذول داشت تا جایی که وی به کفالت دانش‌آموزان فقیر در زمان پرداختن آنها به حفظ قرآن کریم شهره بود.

او بسیار عبادت می‌کرد و اهل زهد و تواضع بود و شب‌هایش را با قرائت قرآن و تهجد می‌گذراند. 

هزاران تن از سومالیایی‌ها از مدرسه آموزش حفظ قرآن مرحوم عبدالله جقف دانش‌آموخته شده‌اند که هم اکنون نیز بسیاری از آنها با افتتاح مدارس حفظ قرآن کریم در مناطق مختلف این کشور به خدمت به نشر قرآن مشغولند و برخی از آن‌ها نیز در کشورهای اروپایی و آمریکایی با تأسی از معلم خود به ساحت مقدس کلام وحی خدمت می‌کنند./

captcha