حضور فعالان قرآنی در مساجد به عنوان یک فرصت نگاه شود، نه مزاحم
کد خبر: 3671830
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳

حضور فعالان قرآنی در مساجد به عنوان یک فرصت نگاه شود، نه مزاحم

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه ظرفیت۸۰ هزار مسجد، ظرفیتی است برای انجام فعالیت های قرآنی، دینی و فرهنگی، گفت:حضور فعالان قرآنی در مساجد به عنوان یک فرصت نگاه شود، نه مزاحم مسجد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: مهدی قره شیخلو از موازی کاری دستگاههای متولی مساجد انتقاد کرد و گفت: مسجد، پایگاه دین و انقلاب است، متاسفانه دستگاههای متعدد با مسجد موجب شده است که هماهنگی در برنامه های مساجد صورت نگیرد و برنامه های دستگاهها با هم تداخل داشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: دستگاههایی همانند سازمان تبلیغات اسلامی، کانون های فرهنگی هنری مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز رسیدگی به امور مساجد و ستادعالی کانون های مساجد کشور از جمله دستگاههایی هستند که در حوزه مسجد متولی هستند، اما در برنامه هایشان انسجامی دیده نمی شود.

 

رئیس سازمان دارالقرآن کریم اظهار کرد: موانع و مشکلاتی که در مساجد وجود دارد، موجب شده است که بسیاری از اساتید قرآنی رغبتی برای انجام فعالیت قرآنی در مساجد نداشته باشند و بسیاری از اساتید، مجبور شوند که برنامه ها و جلسات قرآنیشان را در منازل و یا حسینیه ها برگزار کنند.

 

قره شیخلو ادامه داد: متاسفانه عدم هماهنگی خادم، هئیت امنا، امام جماعت مسجد با مسئولین قرآنی مسجد دلیلی شده است که در برنامه های مسجد هماهنگی صورت نگیرد و برخی مواقع دیده می شود که به عنوان مثال به دلیل برگزاری مجالس ترحیم در مسجد بسته شود، یا در حین برگزاری جلسه قرآن، برق مسجد خاموش شود، این ناهماهنگی ها، رغبت و انگیزه استاد قرآن برای تشکیل جلسه قرآنی در مسجد را می کاهد، مسجد خانه قرآن کریم است، بنابراین باید تلاش شود، این موانع برطرف شود، معتقدم باید مساجد یک متولی واحدی داشته باشند تا برنامه ها با هماهنگی بهنری برگزار شود.

 

وی ادامه داد: ما بسیاری از موسسات وابسته را تشویق می کنیم که کار اجرایی همانند آموزش و دوره های تخصصی را در مسجد برگزار کنند، به شرط آنکه مساجد هم باید توانایی پذیریش آنها را نشان دهند و حضور فعالان قرآنی در مساجد را به عنوان یک فرصت نگاه کنند، نه به عنوان مزاحم، در برخی مواقع دیده می شود که دست اندرکاران مساجد به مجموعه های قرآنی در مسجد به عنوان یک مزاحم نگاه می کنند و این یکی از ضعف هایی است که در مساجد با آن مواجه هستیم.

 

قره شیخلو ادامه داد: امروز بسته بودن در مساجد یکی از مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم، معتقدم کمیته مساجد دهه فجر انقلاب، هر سال باید 100 مسجد را احیا کند، مساجد هستند که از 24 ساعت تنها کمتر از هشت ساعت بر روی مردم باز هستند، در حالی که خدمات مساجد به مردم باید شبانه روزی باشد.

 

وی خاطر نشان کرد:80 هزار مسجد از ظرفیتی است برای انجام فعالیت های قرآنی، دینی و فرهنگی، اما متاسفانه نگاههای بخشی موجب شده است که اجازه ورود دیگران به غیر از خودمان در مساجد را ندهیم، لازم است ابتدا از ظرفیت مساجد استفاده شود و بعد از آن اقدام به ساخت مسجد توجه داشته باشیم.

captcha