کاهش بودجه قرآنی نشانگر بی‌توجهی دولت به امور فرهنگی است
کد خبر: 3671861
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

کاهش بودجه قرآنی نشانگر بی‌توجهی دولت به امور فرهنگی است

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس کاهش بودجه قرآنی در سال آینده را نشانگر بی‌توجهی دولت به امور فرهنگی و قرآنی دانست و گفت: امیدی به افزایش این بودجه نداریم چرا که اگر ما تلاشی هم برای افزایش آن کنیم در عمل اجرایی نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: نصرالله پژمانفر نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش 60 درصدی بودجه قرآنی، گفت: کاهش بودجه قرآنی در لایحه دولت بی‌توجهی اساسی به مباحث فرهنگی و قرآنی است که نشان می‌دهد دولت حوزه قرآن را با توجه به مأموریت‌های آن به خوبی نشناخته یا باوری به آن ندارد.

وی با بیان اینکه کارشناسان دولتی باید توضیح دهند که چرا بودجه قرآنی را به 40 میلیارد تومان تقلیل داده‌اند، افزود: عامل کاهش این امر نگاه دسته چندم مسئولان دولتی به مسائل فرهنگی به ویژه در عرصه‌های قرآن و عترت است که از توسعه زیرساخت‌های خدماتی در این حوزه هم دریغ می‌کنند.

پژمانفر با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم خاطر نشان کرد: با تخصیص چنین اعتباراتی که نشان دهنده بی‌توجهی دولت است نمی‌توان به این مطالبه مقام معظم رهبری رسید.

وی با بیان اینکه ما به عنوان ام‌القرای جهان اسلام باید به امور قرآنی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: مردم مسئولیت اجرا و برنامه‌ریزی بخش اعظمی از فعالیت‌های قرآنی را عهده‌دار شدند اما با توجه به مأموریت‌های حاکمیتی، اقتضا می‌کند دولت نیز در این عرصه ورود کرده و وظایف خود را انجام دهد.

پژمانفر با اشاره به حذف بودجه‌های قرآنی برخی دستگاه‌ها در سال‌های اخیر، افزود: ادارات و دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش، آموزش عالی و وزارت بهداشت و درمان اعتباراتی در امور قرآنی داشتند که حذف شده و در قالب اعتبارات منشور توسعه فرهنگ قرآنی، بودجه‌های این دستگاه‌ها برای فعالیت در عرصه‌های قرآنی اختصاص پیدا می‌کند که با کاهش بودجه منشور، برنامه‌های قرآنی این نهادها هم با مشکل مواجه می‌شود.

نائب رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه قرآنی از 200 به 100 و اکنون به 40 میلیارد تومان کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: نکته جالب در این امر در کنار کاهش هر ساله این بودجه، عدم تخصیص این اعتبار است به طوری که امسال تاکنون ریالی از بودجه قرآنی محقق نشده که این امر نشانگر همت کوتاه و سطحی نگری مسئولان در حوزه‌های فرهنگی است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه مجلس برای افزایش بودجه قرآنی سال 1397، تصریح کرد: ما با چند موضوع مواجه هستیم یکی اینکه دولت نشان داده در مواردی که تغییراتی در مجلس اعمال می‌شود تنها روی کاغذ می‌ماند و دولت در تخصیص اعتبارت اجازه نمی‌دهد که نقطه نظرات مجلس پیش رود. دولت هم در گفته‌ها و هم در عملکرد اعتقاد دارد باید مُرّ لایحه خود را پیش ببرد و تغییرات را اجرایی نمی‌کند بر همین اساس این نوع رفتارها انگیزه نمایندگان مجلس را از بین می‌برد.

پژمانفر با بیان اینکه ما در درآمدهای دولت سیر غیرواقع‌بینی را شاهدیم که بودجه را در درآمدها غیرواقعی دیده است، گفت: عمدتاً اولین اقدام برای کاهش هزینه‌ها، کمتر کردن بودجه‌ برای امور کم‌اهمیت است که با توجه به این روند به نظر می‌رسد قرآن برای دولت از امور کم اهمیت به شمار می‌رود.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با توجه به سابقه دولت نمی‌توان انتظاری از تغییرات این بودجه داشت، افزود: دولت همیشه کار خود را پیش می‌برد حتی اگر ما تلاشی برای افزایش بودجه کنیم در عمل اجرایی نخواهد شد به همین دلیل امیدی به افزایش بودجه قرآنی نداریم اما امیدوارم سال آینده با برنامه‌ریزی‌های بهتر همین بودجه محدود هم محقق شود تا بخشی از مشکلات قرآنی برطرف شوند.

captcha