اهمیت تدوین کدهای اخلاقی مسئولیت اجتماعی
کد خبر: 3671909
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
عاملی تشریح کرد:

اهمیت تدوین کدهای اخلاقی مسئولیت اجتماعی

گروه سلامت: عاملی بر اهمیت تدوین کدهای اخلاقی مسئولیت اجتماعی همزمان با توجه به دو جهان واقعی و مجازی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سعید رضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار که صبح امروز ۲۱ آذرماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد بر اهمیت تعریف مسئولیت اجتماعی در دانشگاه تاکید کرد..
وی با بیان اینکه تعریف کد‌های مسئولیت اجتماعی دانشگاه و اخلاق در فضای مجازی آغازی برای تعریف کد‌های اخلاقی در دانشگاه تهران و در ادامه تمامی دانشگاه‌های کشور است اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای برخواسته از گسترش ارتباطات و حضور عوامل مداخله‌کننده متکثر در محیط‌های سازمانی و شرکت‌ها است که منتهی به چالش‌های ارتباطی و کیفیت بهره‌مندی از کار و زندگی می‌شود.
عاملی ادامه داد: سوء استفاده از حریم خصوصی، دزدی علم و اطلاعات، تخریب شخصیت، عدم احترام به همکاران و تخریب محیط زیست و سلامت چالش‌هایی است که ناشی از عدم رعایت مسئولیت اجتماعی ایجاد می‌شوند و ضرورت ایجاد کد‌های اخلاقی را به وجود می‌آورند.
عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: برخی از چالش‌هایی که از فضای مجازی به وجود می‌آیند نیز نیازمند تدوین کد‌های اخلاقی به ویژه در دانشگاه‌ها است.
وی با بیان اینکه فضای مجازی ظرفیت بالقوه‌ای است که مبانی جدیدی را برای ما به وجود می‌آورند، گفت: این فضا علاوه بر اینکه ظرفیت تازه‌ای را امکان‌پذیر کرده به همان اندازه چالش‌های جدیدی را برای ما به وجود آورده است.
عضو گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران ویژگی‎‌های فضای مجازی را برشمرد و تصریح کرد: این فضا دارای ویژگی‌هایی، چون قدرت الگوریتمی بالا، همه جا حاضر بودن، ماژولار بودن، قابلیت شبکه‌ای کردن، دارای محیط مرکزی، هایپر لینک بودن و تک سلطه درآوردن هزاران فرآیند تحت یک عملکرد است.
وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی نیز عبارت است از مسئولیتی که فرد و جمع در قبال یکدیگر دارند و جامعه نسبت به پیرامون و اهداف متعالی سازمانی بر عهده دارد. این مسئولیت تأمین کننده سلامت نشاط و تعالی فردی و اجتماعی و تقویت حس عضویت اجتماعی است به گونه‌ای که فرد احساس خوشبختی و رضایت از زندگی و محیط شغلی داشته و قبال ذی‌نفعان احساس مسئولیت داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیان کرد: کد‌های مسئولیت اجتماعی نیز با اهداف دکترین متعالی سازمان بوده و ناظر مسائل محیطی آن است. اگر سازمانی برای خود اهداف متعالی را تعریف نکند، کد‌های اخلاقی آن در حوزه در حوزه مسئولیت اجتماعی رها شده است.
وی افزود: مسئولیت اجتماعی نخست بر آینده دانشگاه و سپس بر نسل امروز و آینده دانشگاه مؤثر است؛ ضمن اینکه تأمین کننده جامعه سالم بوده و رضایت مندی همه ذی‌نفعان را به دنبال دارد.
این استاد ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه دو نوع مسئولیت هنجاری و استراتژیک در حوزه مسئولیت اجتماعی وجود دارد عنوان کرد: کد‌های اخلاقی ذیل مسئولیت‌های هنجاری تعریف می‌شود، احترام به خود، محیط و دیگری بخشی از این کد‌ها هستند که باید قلمرو ارتباطات انسانی و تولید محتوای علمی برای آن در نظر گرفته شود.
وی افزود: مسئولیت‌های استراتژیک نیز به دنبال تقویت اعتبار یک سازمان بوده و رویکرد‌های موفقیت اقتصادی و تأمین ترجیحات رقابتی سازمانی می‌شود.
عاملی بیان کرد: باید به این مورد توجه کرد تمامی این مسئولیت‌های در دو فضای واقعی و مجازی شگل می‌گیرد بر همین اساس کد‌ها نیز برای این دوفضا و بر اساس ویژگی‌های آن‌ها شکل می‌گیرند.
وی اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی به جهت دامنه و ابعاد شامل ابعاد الهی، فردی و اجتماعی است لذا مسئولیت اجتماعی دانشگاه باید معطوف به یک هدف متعالی و هدف گذاری جامع باشد این هدف‌گذاری به لحاظ فرآیندی اندیشه محور بوده و تأمین کننده سلامت فرد، محیط، جامعه و جهان است.
عاملی یادآور شد: ما کشوری هستیم به بقای جهان پس مرگ باور داشته و لذا مسئولیتی الهی نیز بر دوش ما وجود دارد که کد‌های اخلاقی بر همین اساس به سه حوزه مسئولیت در قبال خدا، فرد و اجتماع تعیین می‌شود.

captcha