حضرت زینب(س) درس صبر و مقاومت را به بشریت آموزش دادند
کد خبر: 3684498
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷

حضرت زینب(س) درس صبر و مقاومت را به بشریت آموزش دادند

گروه معارف: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه حضرت زینب(س) صبر، پایداری و روحی مقاوم و خستگی‌ناپذیر داشتند و شجاعت بی‌نظیر علوی در وجودشان در جریان بود، گفت: ایشان در مقابل ناملایمات قوی ماندند و در مسیر حق ایستادگی کردند و در واقع با این کار، ادبیات مقاومت در تشیع را به ما آموزش دادند.

اصغر منتظرالقائم، عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، در رابطه با سیره و شخصیت حضرت زینب(س)، اظهار کرد: ایشان از پیام قیام کربلا حفاظت و حراست و آن را به آیندگان منتقل کردند و حتی زمانی که به دربار عبیدالله ابن زیاد و یزید وارد شدند، علی رغم شماتت‌ها و توهین‌های بسیاری که به آن حضرت شد، در جواب این حرف آنان که گفتند: «دیدید خداوند با شما چه کار کرد؟»، فرمودند: «ما رایتم الا جمیلا»؛ یعنی ما در کربلا جز زیبایی چیزی ندیدیم.
وی ادامه داد: حضرت زینب(س) با اینکه فرزندان و برادرانشان را در واقعه کربلا از دست دادند، ولی پیام عاشورا را به خوبی به گوش همه رساندند و با نگهداری از امام سجاد(ع) امامت را حفظ کرده و زمانی که عبیدالله می‌خواست حضرت سجاد(ع) را به شهادت برسانند، ایشان خودشان را روی حضرت انداختتند و از این کار جلوگیری کردند. در مسیر کاروان به دمشق نیز، ایشان زنان و کودکان کاروان را از دست مردمی که به آنها آزار می‌رساندند، محافظت کرده و تمام شماتت‌های مردم و یزید و اطرافیانش را به خوبی تحمل می‌کردند.
منتظرالقائم خاطرنشان کرد: اگر حضرت زینب(س) و زحمات ایشان نبود، پیام عاشورا هرگز منتقل نمی‌شد و این قائله طبق خواسته یزید همان جا به پایان می‌رسید. اما با تلاش ایشان نه تنها این مسئله به پایان نرسید، بلکه موجب گسترش آن گردید و می‌بینیم که تشیع و معارف اهل بیت(ع) و حق‌خواهی از ایشان، خصوصا در میان ایرانیان بسیار محبوب شد.
عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان افزود: حضرت زینب(س) صبر، پایداری و روحی مقاوم و خستگی‌ناپذیر داشتند و شجاعت بی‌نظیرعلوی در وجودشان در جریان بود و لذا در مقابل ناملایمات قوی ماندند و از صبر و مقاومت دست نکشیدند و در مسیر حق ایستادگی کردند. ایشان با این کار ادبیات مقاومت در تشیع را به ما آموزش دادند.
وی گفت: فطرت تمام انسان‌ها در طول تاریخ در جستجوی خدا و حق و عدالت است و این معیارها حتی در زرق وبرق و تجمل دنیای امروز نیز تغییرناپذیر است. از زمان حضرت آدم تا خاتم(ص) و از خاتم تا به امروز و آینده، حق همیشه با باطل در مبارزه بوده و خواهد بود و لذا سیره زندگی حضرت زینب(س) می‌تواند کمک کند که انسان به سلامت ابدی دست یابد، زیرا پیام ایشان همواره جاویدان و ثابت است.

captcha