مزایده تمام رقبات عرصه و اعیان برای اجاره؛ راهکار به‌روز کردن مال‌الاجاره موقوفات
کد خبر: 3694104
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
حاتمی تصریح کرد:

مزایده تمام رقبات عرصه و اعیان برای اجاره؛ راهکار به‌روز کردن مال‌الاجاره موقوفات

گروه جامعه ــ معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف به مزایده گذاشته شدن تمام رقبات عرصه و اعیان برای اجاره را از جمله راهکارهایی برشمرد که در زمینه به روز شدن مال الاجاره‌ها اجرایی شده است.

مزایده تمام رقبات عرصه و اعیان برای اجاره؛ راهکار به روز کردن مال‌الاجاره موقوفات

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به روند به روز شدن مال الاجاره‌ها اظهار کرد: مال الاجاره‌ها بر اساس نظریه رسمی کارشناسان تعیین می‌شود و در این زمینه طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی رخ داده و سبب به روز شدن مال الاجاره گشته است.

وی مزایده گذاشته شدن تمام رقبات عرصه و اعیان برای اجاره را از جمله راهکارهایی برشمرد که در زمینه به روز شدن مال الاجاره‌ها اجرایی شده است و گفت: در شرایطی که مستأجر دارای حقوق نباشد اجاره ملک  صرفا از راه مزایده صورت می‌گیرد. در مزایده و اعلام عمومی عددها به روز می‌شود و شفافیت به وجود می‌آید.

حجت‌الاسلام حاتمی ادامه داد: گاهی در رقبات وقفی مستأجر دارای حقوق است، به نحوی که مستأجر خود حق کسب و پیشه در املاک تجاری دارد و ما صرفا از ایشان اجاره عرصه یا عرصه و اعیان بدون سرقفلی دریافت می‌کنیم، در این موارد نیز نظریه رسمی کارشناس دادگستری ملاک و مبنا صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه کارشناسان رسمی حوزه دادگستری باید در این حوزه فرمولی را ارائه دهند تا مشخص شود حقوق کسبه مستأجر در مال‌الاجاره و همچنین حقوق موقوفه چگونه محاسبه می‌شود، گفت: در نهایت از نظرات رسمی کارشناسان استفاده می‌شود و اجارات تا حد بالایی به روز شده است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به بهبود وضعیت در زمینه به روز شدن مال‌الاجاره‌ها گفت: امروز تا زمانی که مستأجران اجاره خود را به طور کامل ‌پرداخت نکنند، با تمدید اجاره نامه مواجه نمی‌شوند و تعداد اسناد تمدیدی قابل توجه است.

حجت‌الاسلام حاتمی شرایط موجود را اگر چه رو به پیشرفت دانست، اما با بیان اینکه هنوز با حد ایده‌آل در زمینه به روز شدن مال‌الاجاره‌ها فاصله وجود دارد، عنوان کرد: هیچ رقبه وقفی نباید بدون سند اجاره بماند و این امر ایده‌آل مجموعه سازمان اوقاف است.  

captcha