ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در یک نگاه
کد خبر: 3694365
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸

ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در یک نگاه

کانون خبرنگاران نبأ ــ در ساختار تشکیلاتی جدید و با دستور مدیر حوزه‌های علمیه، دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، همچنان به‌صورت مستقل و تحت نظر مدیر حوزه‌های علمیه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در پی تغییر و تحولات سازمانی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که از سال گذشته آغاز شده است، مقرر شد دبیرخانه ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش کماکان به‌صورت مستقل و زیر نظر مدیر حوزه‌های علمیه فعالیت کند.
بر پایه این گزارش در پی نامه مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به آیت‌الله اعرافی و کسب تکلیف در خصوص جایگاه سازمانی دبیرخانه ستاد همکاری‌ها در تشکیلات جدید مرکز مدیریت حوزه، مقرر شد این دبیرخانه همچون گذشته، به‌صورت مستقل و زیر نظر مدیر حوزه‌های علمیه فعالیت کند.
پیشتر سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش نیز با ارتقا حکم حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمجتبی ملکی به‌عنوان مشاور عالی وزیر در امور همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش بر استمرار و تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش تأکید کرده بود.

ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در یک نگاه
همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، با مجاهدت و ابتکار بزرگانی چون شهید آیت‌الله بهشتی، شهید باهنر و شهید آیت‌الله مطهری در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد.
پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، موضوع تعامل دو نهاد بزرگ فرهنگی کشور به‌صورت جدی‌تر، اما پراکنده پیگیری شد و به اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی انجامید.
در سال 1379 اولین تفاهم‌نامه همکاری‌ آموزش و پرورش و حوزه علمیه، به امضای آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر وقت حوزه علمیه قم و حسین مظفر، وزیر وقت آموزش و پرورش رسید، هر چند این تفاهم‌نامه در اجرا گستره چندانی نیافت و به چند طرح و برنامه در حوزه ستادی محدود شد. توافق‌نامه بعدی باز هم به امضای آیت‌الله حسینی بوشهری و آقای حاجی، وزیر وقت آموزش و پرورش رسید.
در سال 1385 توافق‌نامه‌ای جامع‌تر از گذشته به امضای فرشیدی وزیر وقت و آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر وقت حوزه علمیه قم رسید؛ مهم‌ترین دستاورد این توافق‌نامه، تشکیل ستاد همکاری‌ها و دبیرخانه آن با دو دفتر در تهران و قم بود.
چندی بعد، آیین‌نامه کمیته‌های همکاری استان‌ها به توافق‌نامه ملحق، و به حوزه‌های علمیه و ادارات کل آموزش وپرورش استان‌ها ابلاغ شد. به موجب این آیین‌نامه که البته در تاریخ 11 اسفندماه سال 93 اصلاح شد، در مرکز هر استان، کمیته‌ای با ترکیب(امام جمعه مرکز استان «رئیس کمیته»، مدیرکل آموزش و پرورش استان «نایب‌رئیس»، معاون پرورشی و فرهنگی «دبیر کمیته»، مدیر حوزه علمیه برادران، مدیر حوزه علمیه خواهران، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه اداره‌کل، مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان «همگی عضو») تشکیل و مدیریت همکاری دو دستگاه را بر عهده دارند.

خیز ستاد به برکات سفرمقام معظم رهبری به قم
پس از سفر مقام معظم رهبری در سال 1389 به قم و تأکید ایشان بر لزوم توجه بیش از پیش به آموزش و پرورش از سوی حوزه‌های علمیه، مقوله همکار‌ ها وارد فاز جدیدی شد و دوره جدید فعالیت ستاد بر اساس توافق‌نامه جدید، از اردیبهشت‌ماه 1391 شروع شد.
بر اساس توافق‌نامه جدید، دامنه همکاری دو دستگاه توسعه یافت، برنامه‌ها و فعالیت‌های مشخص تعریف شد، اعضای ستاد افزایش یافتند وعلاوه بر وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه، معاونان ستادی وزراتخانه و معاونان ارشد حوزه علمیه برادران و خواهران به اعضای ستاد ملحق، وظیفه نظارت کلان، ارزیابی از فعالیت‌ها و تلاش به ‌نظور شناسایی و رفع موانع و مشکلات بر عهده دبیر ستاد که با رأی اکثریت اعضا انتخاب می‌شود نهاده شد.

بازوی تحقق سند تحول بنیادین
هم‌زمانی تقریبی تصویب و رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آذرماه 1390 و اجرای توافق‌نامه جدید همکاری‌ها، اتفاق مبارکی بود که سبب شد برنامه‌های جدید ستاد با محوریت دستیابی به اهداف این سند دنبال شود.

با توجه به تجربه چندین ساله حیات ستاد، یکی از اقداماتی که در دوره جدید همکاری‌ها باید مورد توجه قرار می‌گرفت نهادینه کردن جایگاه و اهمیت‌بخشی به امر همکاری دو نهاد در ساختار و بدنه حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش بود که این امر با ابلاغ شماره 47518 مورخ 13 خردادماه سال 92 وزیر وقت آموزش و پرورش به ادارات کل استان‌ها و انتصاب معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل به دبیری کمیته همکاری استان به مرحله اجرا در آمد.
مدیر وقت حوزه‌های علمیه نیز در نامه‌ای مشابه، تفاهم‌نامه و آیین‌نامه کمیته همکاری را به حوزه‌های علمیه استان ها ابلاغ کرد. این اقدامات، کمیته‌های همکاری استانی را جانی تازه بخشید.

تشکیل 700 کمیته در مناطق مختلف کشور
ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در دوره جدید، با تشکیل 700 کمیته در مناطق مختلف کشور با محوریت ائمه جمعه و مدیران آموزش و پرورش استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق برنامه‌های گسترده‌ای جهت تربیت نسلی پاک و انقلابی به اجرا در آورده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

برنامه‌ها، همایش‌ها و نشست‌های ملی
برگزاری هشت نشست علمی با موضوعات مهم آموزشی و تربیتی در سطح ملی
برگزاری 11 هم‌اندیشی سالانه دبیران کمیته‌های ستادی و استانی همکاری‌ها
عهده‌داری و برگزاری یکی از کار‌گروه‌های اجلاس رؤسای آموزش و پرورش از سال 1391 با عنوان همکاری حوزه و آموزش و پرورش
تلاش برای راه‌اندازی مرکز تخصصی تبلیغ دانش‌آموزی با هدف تأمین مبلغان مورد نیاز مدارس و واحدهای آموزشی
تلاش برای گنجاندن رشته فلسفه تعلیم و تربیت در رشته‌های حوزوی
تصویب ماده واحده تشکیل دفتر همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در شورای حوزوی و کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی
کمک به طرح روشنا (استقرار روحانی در مدارس استعدادهای درخشان)
کمک به توسعه کمی و کیفی طرح امین
تصویب قانون طرح امین در کمیته مدارس علوم و معارف اسلامی شورای عالی آموزش و پرورش
برگزاری کارگاه‌های علم و دین.
تشکیل دبیرخانه بصیرت و ولایت در مرکز برنامه‌ریزی و آموزش منابع انسانی و دبیرخانه مناسبت‌های ولایی در معاونت پرورشی و فرهنگی
تدوین برنامه‌های سالانه و تصویب و ابلاغ آن از سوی وزیر آموزش و پرورش
تدوین و تصویب آیین‌نامه سفرهای استانی
تدوین آیین‌نامه اجرایی برنامه‌های مصوب ستاد
بازنگری و تدوین آیین‌نامه کمیته همکاری استان و شهرستان، بر اساس ساختار جدید ادارات کل آموزش و پرورش استان
تشکیل قطب‌های پنج‌گانه کشوری همکاری‌ها
انجام سفرهای استانی با هدف کمک به برگزاری جلسات کمیته همکاری در سه سطح استان، شهرستان و منطقه و نظارت و ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته

دبیرخانه ستاد و تشکیلات اداری آن
دبیرخانه ستاد همکاری‌ها که مسئولیت آن بر عهده مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌ها است به‌منظور سرعت در پیگیری امور برنامه‌ریزی اجرایی ستاد دارای سه معاونت و دو مدیریت و نیز یک دفتر در ستاد مرکزی وزارت آموزش و پرورش به شرح ذیل است:
دبیر ستاد همکاری‌ها
معاونت برنامه‌ریزی و پژوهش
معاونت امور استان‌ها
معاونت پشتیبانی
مدیریت نظارت و ارزیابی عملکرد
دفتر تهران
مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی
دبیرخانه ستاد همکاری‌ها به‌منظور تسهیل در امر اطلاع‌رسانی و مستند‌سازی فعالیت‌های خود دارای پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی http:// hamkariha.nat و فصل‌نامه حلقه وصل زیر نظر دبیر ستاد همکاری‌ها است.

علی‌اکبر پوستچیان

انتهای پیام/

captcha