لزوم پرداختن به مقاطع باشکوه زندگی حضرت زهرا(س) در آثار نمایشی
کد خبر: 3694373
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
نمایش فاطمی و دلایل افول تولید نمایش مناسبتی/10

لزوم پرداختن به مقاطع باشکوه زندگی حضرت زهرا(س) در آثار نمایشی

گروه هنرــ آثار نمایشی مرتبط با موضوع فاطمی بیشتر به مقطع پایان عمر و شهادت آن حضرت می‌پردازند و این در حالیست که در مورد سایر مقاطع باشکوه زندگی ایشان در عرصه هنرهای نمایشی کمتر توجهی صورت گرفته، عرصه‌هایی که اغلب بار دراماتیک مطلوبی نیز دارند.

لزوم پرداختن به مقاطع باشکوه  زندگی حضرت زهرا(س) در آثار نمایشی

مرتضی زیوری، نویسنده و کارگردان تئاتر دینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: امسال و در جریان ایام فاطمی با نویسندگی و کارگردانی نمایش خیابانی «بانوی ماه» که به نوعی عرض ارادت به ساحت این بانوی بزرگوار بود، در محوطه تئاتر شهر چند نوبت اجرا داشتیم و خوشبختانه علیرغم شرایط بد جوی و سرمای هوا استقبال خوبی از سوی مخاطبان از این نمایش و دو نمایش دیگری که از سوی کانون تئاتر خیابانی به این مناسبت در نظر گرفته شده بود، صورت گرفت.

وی ادامه داد: متأسفانه این برنامه از جمله معدود برنامه‌های نمایشی و آئینی بود که به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) در نظر گرفته شده بود و همانطور که می‌دانید پرداخت درخوری به این حوزه به جهت اینکه مصادف با ایام دهه فجر شد صورت نگرفت اما باید همین اندازه که این برنامه‌ها هم امکان برگزاری پیدا کرد، قدردان تلاش دوستان مسئول به ویژه در کانون تئاتر خیابانی بود.

زیوری تصریح کرد: با وجود آنکه از فضای محزون ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) دور شدیم اما در آستانه ایام بهجت و سرور اهل بیت(ع) به واسطه زادروز حضرت فاطمه(س) و روز مادر قرار داریم که 18 اسفندماه است و با توجه به فضای مساعدی که به واسطه نزدیک شدن به ایام سال نو در آن قرار داریم باید برنامه‌ای فرهنگی و هنری به منظور پاسداشت درخور این روز خجسته در قالب اجراهای نمایشی داشته باشیم.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: تاکنون در باب موضوع حضرت زهرا(س) آثار نمایشی تولید شده بیشتر به مقطع شهادت ایشان پرداخته و کمتر به مقاطع زندگی گوهربار آن حضرت توجه نشان داده‌اند در حالیکه شأن نزول سوره کوثر اساساً به جهت میلاد مسعود این بانوی بزرگوار بوده است و این امر می‌تواند دستمایه تولید بسیاری از آثار نمایشی قرار گیرد.

زیوری در پایان افزود: منابع تاریخ فراوانی در مورد مقاطع زندگی حضرت زهرا(س) وجود دارد که فضای بسیاری از آنها نیز شادمانه و به دور از حزن و اندوه است و نمایشگران می‌توانند با استناد به این مقاطع به تولید آثار نمایشی متناسب با این ایام پیش‌رو بپردازند.    

انتهای پیام

captcha