ضرورت ایجاد حلقه اتصال نویسندگان با اسناد انقلاب/ برخی کتب، رژیم پهلوی را تطهیر می‌کنند
کد خبر: 3694485
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

ضرورت ایجاد حلقه اتصال نویسندگان با اسناد انقلاب/ برخی کتب، رژیم پهلوی را تطهیر می‌کنند

گروه ادب ــ‌ در نشست مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی از این موضوع سخن به میان آمد که باید امکان دسترسی نویسندگان به اسناد فراهم شود و از این سو، تدوین برنامه مناسبی برای کتاب‌خوان کردن و به کارگیری زبان کودکان در نگارش کتاب مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت ایجاد حلقه اتصال نویسندگان با اسناد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تبادل آرای کارشناسان، ناشران و نویسندگان در راستای برپایی دومین همایش مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی به کوشش مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.

سیدصادق رضایی،‌ رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در این نشست عنوان کرد: مقابله با جریان تحریف تاریخ معاصر و اینکه چرا برخی نویسندگان به دنبال آن هستند که پهلوی را تطهیر کنند موضوع مهمی است. این موضوع آیا حاکی از آن است که ما در حوزه ضعف قرار گرفته‌ایم یا آنها که در این عرصه کار می‌کنند در نقطه قوت جای گرفته‌اند؟

وی با بیان این مطلب افزود: با توجه به آنچه دشمنان می‌گویند،‌ قطعا ما در نقطه قوت جای داریم. در این رابطه نیازمند بانک اطلاعاتی سوژه هستیم و مستنداتی که علمی و قابل اتکا باشد. هنرمندان با عقیده و هنری که در دست دارند می‌توانند به شیوه‌ای راحت‌تر دست به قلم ببرند. البته به شرطی که منبع و ماخذ داشته باشند؛ همانند کارهایی که در بخش مستند حوزه هنری انجام شده است.

رضایی در ادامه این مطلب با بیان اینکه پرورش هنرمندان جوان و توجه به نوقلمان از نکات مطرح  در این عرصه است که باید به آنها توجه شود، اظهار کرد: یک فرانسوی به ترجمه قرآن کریم پرداخت و سوره والعصر را این گونه ترجمه کرد قسمت به ساعت 4! این موضوع از آنجا نشئت می‌گیرد که ما ترجمه‌هایی را که از قرآن کریم صورت گرفته است تبلیغ و ترویج نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما در حوزه‌های مختلف دینی و اسلامی به نگارش کتاب نپردازیم، دیگران با ذائقه و سلیقه خود دست به این کار می‌زنند، افزود: ننوشتن خاطرات و فعالیت‌های تکاوران در عرصه جنگ تحمیلی سبب شد که منبع و مأخذ مناسب برای استفاده در فیلم‌های دفاع مقدس و سریال‌ها نداشته باشیم.

رضایی به هدایت کردن رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: معظم‌له در این راستا با دقت و ظرافت به کار می‌پردازند و برای آن که مردم را به مطالعه تشویق کنند، آثار را با دقت انتخاب کرده و معرفی می‌کنند و بر آنها تقریظ می‌نویسند.

میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در این نشست عنوان کرد: بر اساس فعالیت‌هایی که از یک سال و نیم پیش داشتیم، قرار شد که در راستای تولید کتاب با رویکرد روایت از تفکر،‌ فرهنگ و ترایخ دوره پهلوی فعالیت شود.

وی گفت: 75  درصد نسل ما در دوران بعد از سال 49 به دنیا آمدند و اطلاعی درباره دوران پهلوی ندارند و آن روزگار را درک نکرده‌اند. مستندنگاری و تاریخ نگاری در این راستا روی نداده است. البته حوزه هنری در این راستا به خلق روایات پرداخته است. متاسفانه با همه زحماتی که در این حوزه کشیده می‌شود،‌ هنوز عقب هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: اوضاع ادبیات ما در سندپردازی و سندپژوهی نامناسب نیست، ولی تبدیل این موارد به روایت مشکل است. و به همین دلیل است که حرف‌های که گفته می‌شود به خورد جامعه نمی‌رود و آنان از این مطالب استفاده نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سندها را فقط افراد خاص می‌بینند، اظهار کرد: مخاطبان راهبردی ادبیات انقلاب، مخاطبان نوجوان و جوان هستند. کتاب‌ها با داشتن مخاطب دانشگاهی و حوزوی راه به جایی نمی‌برند. در این راستا نیازمند روایت مستند و دقیق با زبان هنر و ادبیات هستیم. سال آینده ساز و کار بهتری برای جایزه شهید اندرزگو خواهیم داشت؛ البته این جایزه تنها حلقه‌ کوچکی است که در این عرصه انجام شده است.

راضیه تجار، دبیر انجمن قلم در این رابطه عنوان کرد: متاسفانه از کارهای انجام شده بی‌خبر هستم. امروز متوجه شدم که اتفاقاتی در راستای جلسه قبلی روی داده ولی خبری از اقدامات صورت گرفته اعلام نشده است. تا نویسنده کتاب ننویسد، اتفاقی نمی‌افتد. تعداد نویسندگان بسیار اندک است برخلاف آنچه در جامعه تصور می‌شود و البته در این میان آنان که با قلب و روح خود قلم می‌زنند کمتر هستند.

این نویسنده ادامه داد: راه ارتباطی نویسندگان با سازمان‌ها به منظور حمایت از نگارش و چاپ اثر باید روشن و مشخص شود و از این افراد به منظور نگارش کتاب در عرصه انقلاب اسلامی و در مقابله با تحریف تاریخ معاصر دعوت صورت گیرد.

وی اظهار کرد: عدالت نیز باید رعایت شود و در این رابطه فراخوان داده شود. باید نیروی جدید پرروش دهیم. اوایل انقلاب به حدی همه رویدادها مطلوب بود که حکومت پهلوی دیده نمی‌شد. ولی بعد از چند دهه،‌ اکنون درشت‌نمایی صورت گرفته است که چرایی آن را باید پیدا کرد. دشمن نگاه کلان و دورنمایی از پهلوی دارد که در این نوع نگاه، زشتی‌ها،  پلشتی‌ها و آلودگی‌ها دیده نمی‌شود.

این نویسنده تصریح کرد: در این رابطه باید نگاه خرد به موضوع داشت و به مستند‌نویسی،‌ رمان‌نویسی، داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی در این عرصه پرداخت. باید دست به کار شد و مستندات لازم برای نگارش کتاب را به نویسندگان ارائه کرد. در این رابطه لازم است که زمینه اتصال نویسندگان به مراکزی که مستندات را در اختیار  دارند فراهم شود.

تجار اظهار کرد: حضور و وجود نویسندگان در این عرصه برای عملکرد کردن آنچه ما هدف قرار داده‌ایم یک امر لازم و ضروری است.

زیویار، از نویسندگان حاضر در این جلسه نیز عنوان کرد: انقلاب اسلامی چارچوبی دارد. در انقلاب باید نقشه راه مشخص شود و اکنون زمان آن است که به ارائه الگو بپردازیم. مفهوم‌سازی و تولید متن از جمله اقداماتی است که باید صورت گیرد؛ موضوعاتی که در آنها به صورت کُند عمل کرده‌ایم.

وی افزود: نویسندگان دچار پراکنده‌کاری هستند. مراکز اسنادی نیز از نویسندگان به دور هستند و نوشتن سندی آثار نیازمند داشتن تخصصی دیگری است. کار نهادهای غیررسمی، نزدیک کردن ظرفیت قلمی، ‌سندی، علمی و دانشی در این رابطه است که این ساز و کار باید به صورت متشکل روی دهد.

محمدعلی جعفری،‌ نویسنده کتاب «شغل شریف» نیز که در این جلسه حضور پیدا کرده بود عنوان کرد: گاه کارها به صورت شفارشی به نویسنده داده می‌شود. در این رابطه نمی‌توان خروجی مناسبی را شاهد بود. از سوی دیگر نویسنده نباید محدود شود. یکی از آفت‌هایی که در این عرصه شاهد هستیم آن است که مسئولانی که نگارش کتاب را به نویسنده سفارش می‌دهند،‌ خودشان کتاب را مطالعه نمی‌کنند.

علی‌الله سلیمی،‌ نویسنده و کارشناس ادبی نیز عنوان کرد: زمان طولانی را باید در انتظار ماند که یک اثر توسط ناشران دولتی به چاپ برسد. این در حالی است که از سوی ناشران خصوصی این روند به سرعت شکل می‌گیرد. طولانی شدن زمان چاپ کتاب سبب بی‌انگیزه شدن نویسنده می‌شود. از سویی بخش اعظم کار به دوره پس از چاپ باز می‌گردد که باید به ترویج و تبلیغ کتاب پرداخت.

سامانی، نویسنده برگزیده کتاب سال ادبیات نیز گفت: کتاب‌های زیاید با موضوع انقلاب اسلامی نوشته می‌شود و تطهیر پهلوی را در پیش گرفته‌اند که متاسفانه توسط برخی از نهادهای دولتی به چاپ می‌رسند. کتابخانه‌ها می‌توانند در ترویج این آثار نقش پررنگی داشته باشند.

وی اظهار کرد: متاسفانه از نشر روز جامعه به دور هستیم. چه برنامه و تدارکی برای رسیدن کتاب به دست مخاطبان داریم؟ متاسفانه برنامه‌ای در دست نیست. برای کتاب‌خوان کردن کودکان نیز برنامه‌ای نداریم و این رویکردها، خود آسیب است.

گودینی نیز از برنامه‌های ضدانقلاب در بی‌خبری جوانان که در حال نتیجه دادن است به عنوان یک آسیب در این راستا یاد کرد.

جواد کاموربخشایش،‌ نویسنده و مدرس دانشگاه نیز با اشاره به چند اثر هنری و ادبی که در راستای زیر سوال بردن ارزش‌های انقلاب است یاد و عنوان کرد: ما حالت منفعل داریم و منتظر نشسته‌ایم که از بیرون کاری صورت گیرد و ما در قبال آن حرکتی از خود نشان دهیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که روی نفوذ یا زیر سوال رفتن استقلال تمرکز کنید. برای این روند، کار خاصی انجام نداده‌ایم. 10 سال پیش در وزارت ارشاد مباحثی در این رابطه مطرح شد که هزینه آن نیز ارائه شد ولی بازتاب و بازخوردی در بیرون نداشت و هیچ کتابی منتشر نشد.

کامور با تاکید بر اینکه دغدغه‌ها زیاد است ولی عملیاتی نمی‌شود، ادامه داد: سوژه‌های بسیار درباره انقلاب داریم. سندهای بسیاری را بررسی کرده‌ایم و سوژه آماده واگذاری بسیار است. مرکز اسناد انقلاب باید نسبت به ارائه اسناد اقدام کند و متاسفانه در این رابطه حلقه وصلی نداریم.

این نویسنده اظهار کرد: متاسفانه به صورت جزیره‌ای کار می‌کنیم و این موضوع یک آسیب است. کتاب‌هایی که می‌نویسیم را چه کسانی می‌خوانند؟ تا چه میزان در این حوزه برنامه داریم که کتاب را در سبد خانوار جای دهیم؟

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه در این اوضاع دچار شکاف نسل هستیم و زبان نسل بعد از انقلاب را نمی‌دانیم و در این رابطه نیز به تحقیق و کنکاش نمی‌پردازیم تا زبان کودکان را متوجه شویم. همچنین مطالعه نمی‌کنیم و احساس می‌کنیم به میزان کافی مطالعه کرده‌ایم و نیازی به مطالعه بیشتر نیست. همچنین در عرصه استعدادیابی ضعیف هستیم و در کتاب درسی که در مدارس ارائه می‌شود نیز جایگاه و نقشی نداریم.

قره‌داغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر نیز عنوان کرد: امسال دچار شوک جدی در عرصه کاغذ بودیم. سوره مهر با مولفان بسیار و به نامی روبرو است که هر یک نیز خواستار آن هستند که کتابشان سریع‌تر منتشر شود. هر نشری ممکن است دچار مشکل شود و در همین راستا ممکن است ما نتوانیم خواست نویسندگانی که با آنها در ارتباط هستیم را برآورده کنیم.

وی گفت: با حجم بسیار کتاب در صف انتشار روبرو هستیم و این موضوع نیازمند زمان است. البته برخی آثار به دلیل ضرورت بدون اینکه در صف قرار گیرند منتشر می‌شوند. در عین حال امسال 200 تجدید چاپ و 270 اثر چاپ اول داشتیم.

انتهای پیام

captcha