۷۰ درصد مهندسان کشاورزی بیکار هستند
کد خبر: 3694530
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱

۷۰ درصد مهندسان کشاورزی بیکار هستند

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از بیکاری ۷۰ درصد از فارغ‌التحصیلان عضو نظام مهندسی کشاورزی خبر داد و گفت که این سازمان ۲۳۰ هزار نفر عضو دارد.

به گزارش ایکنا، تسنیم نوشت: احمد کبیری رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در نشست خبری به مناسبت روز مهندس در محل این سازمان اظهار کرد: در 40 سال پس از پیروزی انقلاب در حوزه محیط زیست و آب مشکلات جدی داریم به طوری که مسئله آب از بحران گذشته است. وضعیت برداشت‌های خطرناک از منابع آبی با همین رویه در حال انجام است.

وی افزود: در محیط زیست کشور نیز بخش قابل توجهی از کشورمان هوای سالم و پاکی ندارد؛ هوای تهران و برخی کلانشهرها در حالی که آلوده است در استان خوزستان اوضاع وخیم‌تر و شاهد مشکلات جدی‌تر با بروز ریزگردها هستیم.

رئیس مهندس کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد:‌در بخشی از قرآن کریم درباره بهره‌برداری از منابع طبیعی آمده و افراد را مورد عتاب قرار دادند که فسادی که در خشکی و دریا ظاهر می‌شود به خاطر عملکرد انسانها است تا گوشه‌ای از عملکرد خود را بچشند.

کبیری تصریح کرد: اگر طبیعتی که خداوند به رایگان در اختیار ما قرار داده نتوانیم به درستی از آن استفاده کنیم قرآن این عمل را به عنوان فساد یاد کرده است.

وی گفت: در برخی از زمینه‌ها ممکن است افراد و مسئولان با انجام فرافکنی مسئولیت را به دیگران واگذار کنند و آن را از گردن خود باز کنند، اما در سطح ملی همه به نسبه مسئول هستیم و همه مسئولان و بهره‌برداران باید مسئولیت خود را بپذیرند.

رئیس مهندس کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: روش و ذ هنیت‌های ما در استفاده از منابع آبی و محیط زیست باید تغییر کند و باید مسئولیت کار خودمان را بپذیریم و روشهای بهره‌برداری را اصلاح کنیم.؛ دنیا مانند کوه است که صدای ما را به سمت خودمان برمی گرداند و هر عملی که انجام می‌دهیم عکس‌العملی در پی دارد.

کبیری با تاکید بر اینکه نیازمند بازبینی در بهره‌برداری از منابع طبیعی و آب هستیم اظهار داشت: در صورتی که قبول کنیم که شرایط ما از لحاظ محیط زیست و آب و خاک مناسب نیست باید مشکلات را شناسایی و فعالیتی منطبق بر طبیعت داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آنکه 230 هزار نفر عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هستند گفت: جوانان دانشگاه دیده و علاقه‌مند به کار زیادی در کشور وجود دارد که این لشکر فارغ‌التحصیلان ما باید جذب عرصه‌های کار و تولید شوند.

* 70 درصد مهندسان کشاوری بیکار هستند

رئیس مهندس کشاورزی و منابع طبیعی کشور در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چقدر از فارغ‌التحصیلان عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جذب کار شدند گفت:‌ از 230 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان نظام مهندسی تنها 30 درصد آنها در بخش دولتی و خصوصی مشغول به کار شده‌اند و ما حدود 70 درصد بیکاری در این بخش داریم.

وی افزود:از 30 درصد از اعضای شاغل در سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور ، 17 درصد در بخش دولتی و 13 درصد در بخش دولتی فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد: در حالی که دانشگاه‌های کشور در حوزه مهندسی کشاورزی کیفیت آموزشی خوبی دارند، اما از لحاظ آموزش عملی و مهارت آموزی قبل از ورود به بازار کار مشکل دارند و به همین دلیل است که فارغ التحصیان ما در بخش مهارت عملی آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را نداشته و کارفرمایان نیز تمایل به کارگیری آنها ندارند.

وی افزود: برای رفع این نقص آموزشی دوره‌های مهارت‌آموزی درسازمان نظام مهندسی کشاورزی برگزاری می شود اما با توجه به مشکلات مالی دولت امکان توسعه و افزایش تعداد مهارت آموزان وجود ندارد.

بنابراین گزارش، در این نشست همچنین تفاهم ناامه ای میان سازمان نظام مهندسی و یک شرکت دانش بنیان برای تولید بذر هیبرید به امضا رسید.

کبیری در این باره اظهار داشت : سالانه حدود 100میلیارد تومان ارز برای واردات بذر از کشور خارج می‌شود که با توجه به نوسان نرخ ارز این میزان افزایش ی خواهد بود؛ با حمایت وزارت جهاد درصدد تولید بذز خیار، گوجه فزنگی، فلفل،خربزه، پیاز، هندوانه و گیاه استراتژیک کنجد در کشورهستیم.

وی با بیان اینکه بذر تولید داخل علاوه بر کیفیت بهتر نصف بذر خارجی است، گفت: با افزایش تولید بذر در کشور برای کشاورزان نیز مقرون به صرفه است.

کبیری یاد آور شد که با افزایش تولید بذر کنجد امکان کاهش وابستگی کشور به واردات دانه روغنی نیز فراهم می‌شود.

captcha