برگزاری دوره‌های توانمندسازی تربیت اسلامی ویژه معلمان و مدیران مدارس
کد خبر: 3694543
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷

برگزاری دوره‌های توانمندسازی تربیت اسلامی ویژه معلمان و مدیران مدارس

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری دوره‌های توانمندسازی تربیت اسلامی ویژه معلمان و مدیران مدارس به منظور ارتباط بهتر کادر آموزشی و پرورشی مدارس با دانش‌آموزان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، کاظمی، معاون فرهنگی وزارت آموزش و پرورش امروز ششم اسفندماه، با حضور در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته امور تربیتی به تبیین اقدامات در نظر گرفته شده در این هفته و همچنین اهم فعالیت‌های این معاونت در حوزه‌های مختلف پرداخت.
وی با بیان اینکه نهاد مقدس امور تربیتی شجره طیبه‌ای است که توسط شهیدان رجایی و باهنر به عنوان الگو‌های مدیریتی نظام جمهوری اسلامی ایران کاشته شده و امروز منشا تحولات عظیم و شگرف شده است، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مبتنی بر تربیت اسلامی برای رسیدن به حیات طیبه است.
وی با بیان اینکه هفته تربیت اسلامی از هشتم اسفندماه با شعار (تعلیم و تربیت تمام ساحتی؛ کیفیت و عدالت) آغاز می‌شود، اظهار کرد: گردهمایی ۳۰۰۰ نفره معاونان پرورشی فردا هفتم اسفندماه، برگزار می‌شود.
وی یکی از نگاه‌های موجود در هفته تربیت اسلامی را نگاه تکریمی و تجلیلی از فعالان امور تربیتی دانست و گفت: در این راستا از پیشکسوتان متعهد امور تربیتی و معاونان و مدیران فعال این حوزه در هر استان با برپایی یک همایش تجلیل بعمل می‌آید.
 همچنین جشن سپاس مربی از سوی سازمان دانش آموزان به منظور تقدیر از دست اندرکاران فعالیت‌های پرورشی در مدارس برگزار می‌شود.
وی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده را تبلیغی و ترویجی برشمرد و گفت: ارتقای جایگاه حوزه پرورشی با استناد به سند تحول و سخنان مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره)، ضبط دو برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن، تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا رجایی و باهنر و همچنین سخنرانی مدیران کل در خطبه‌های نماز جمعه از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده در بخش تبلیغی و ترویجی است.
 کاظمی توسعه و تجهیز فضا‌های پرورشی با توجه به امکانات و تجهیزات را از جمله برنامه‌های معاونت برشمرد و گفت: فضا آرایی مدارس و کلاس‌ها و تبیین و تعمیق شناخت دانش آموزان نسبت به مربی و اجرای سرود همگانی، دل نوشته خطاب به مربیان تربیتی و تقدیر از یاور مربیان مدرسه از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.
کاظمی در ادامه این نشست به بیان سیاست‌های معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: نهادینه کردن امور تربیتی نیازمند گفتمان سازی و تبیین اهمیت حوزه پرورشی و فرهنگی و ساختار سازی برای تبدیل گفتمان‌ها به برنامه است؛ از این رو نظارت در برنامه‌ها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی با اشاره به برخی از سیاست‌های کلی معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، توسعه و ترویج آرا و اندیشه‌های امام خمینی، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با تقویت اردو‌های راهیان نور، تدوین و اجرای نظام جامع مشاوره، ایجاد بستر رشد و شکوفایی استعداد‌های فرهنگی هنری، کاهش حجم فعالیت‌ها و برنامه‌های مربیان امور تربیتی و حذف گزارشات آماری بی مورد به منظور فرصت دهی برای اجرای برنامه‌های تربیتی خلاقانه، تقویت و حمایت از تشکل‌های دانش آموزی و برنامه ریزی برای ایجاد روحیه نشاط و امید در مدارس با برنامه ریزی و بهسازی فضا، تقویت جایگاه و منزلت مربیان، حرکت در مدار برنامه و برنامه محوری با تدوین برنامه راهبردی و عمل به آن، کیفیت بخشی به مسائل فعالیت‌های پرورشی و بهره وری از امکانات و منابع انسانی از جمله این موارد است.
کاظمی بر ضرورت مدرسه محوری و تمرکز بر مدرسه به عنوان مهمترین کانون تحقق تربیت بر مبنای سند تحول بنیادین تاکید و تصریح کرد: فعالیت‌ها باید جنبه عمومی پیدا کنند و از نخبه پروری به سوی عمومی گرایی چرخش پیدا کنیم. همچنین مشارکت پذیری دانش آموزان باید به عنوان اصلی محوری دنبال شود و در اجرای برنامه‌ها عدالت محوری به عنوان یک شاخص مهم مد نظر قرار گیرد.
وی خواستار کاهش فعالیت‌های رقابتی و تمرکز بر فضای مجازی شد و گفت: باید به حوزه آموزش ابتدایی و یادگیری در حوزه مهارت‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.
 کاظمی در بخش دیگری از این نشست به ارائه گزارشی از مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته از سوی معاونت پرداخت و گفت: اداره کل قرآن، عترت و نماز برنامه‌های متعددی را در دست اجرا دارد که از جمله می‌توان به نهضت ملی حفظ و انس با قرآن کریم، توسعه هیئت‌های مذهبی دانش آموزی، طرح مصباح الهدی، امام شناسی و سبک زندگی، توسعه و تعمیق فرهنگ انتظار، آموزش عملی نماز در تمام مدارس، برگزاری جشن‌های تکلیف با کیفیت و ساده، طرح پیوند مسجد و مدرسه، اجرای طرح مبین و مدیریت برنامه‌های یاوران نماز توسعه، اردو‌های زیارت اولی و ایجاد مدارس تخصصی قرآن به عدد ۲۰۳۶ مورد اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در راستای تقویت و توسعه هسته‌های مشاوره آموزش و پرورش فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است که منجر به مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌شود، گفت: ارتقای سواد رسانه‌ای از مهمترین موضوعاتی است که در بخش فرهنگی به آن می‌پردازیم.
کاظمی از تشکیل پرونده الکترونیکی برای مشاوره دانش آموزان خبر داد و عنوان کرد: به زودی برای تمام دانش آموزان پرونده الکترونیکی مشاوره ایجاد می‌شود تا در برابر آسیب های اجتماعی مقاومت بیشتری داشته باشند.
 برگزاری شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ساعت کلاس های آموزش ضمن خدمت و برپایی جشنواره تجارب برتر تربیتی و تولید محتوا برای درس پژوهی و پرورشی و تفکر و سبک زندگی از دیگر اقداماتی بود که کاظمی به ان اشاره کرد.
کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد شبکه تعاملی سینا خبر داد و گفت: اگرچه ساختارهای مرتبط با شبکه شاد ایجاد نشد اما شبکه تعاملی سینا ادامه دهنده راه شبکه شاد است و سهم بالایی به معاونت پرورشی در این شبکه داده شده است .
کاظمی با بیان اینکه برخی خانواده ها با اصول تربیت اسلامی آشنایی کافی ندارند و همین امر آنان را با بحران روبرو می کند، گفت: دوره‌های توانمندسازی در زمینه روش های تربیت اسلامی ویژه معلمان و مدیران اجرایی می‌شود تا معلمان در این زمینه آگاهی های بیشتری کسب کنند و در ارتباط با دانش آموزان عملکرد بهتری داشته باشند.
کاظمی به برگزاری آزمون سلامت روان در پایه هفتم و هشتم اشاره و عنوان کرد: امسال برای اولین بار تحلیل مدرسه‌ای نیز صورت می گیرد تا مدیر و مشاور مدرسه بر اساس خود اظهاری دانش آموزان از آخرین وضعیت آنان مطلع شوند و از این اطلاعات برای برنامه ریزی های خود استفاده کنند. این آزمون می‌تواند در زمینه اختلالات یادگیری نیز به معلمان کمک کنند.
 کاظمی از تدوین نقشه خطرپذیری برای پیشگیری از آسیب ها خبر داد و گفت: با تدوین و اجرایی شدن این نقشه وضعیت رفتارهای پر خطر و آسیب هایی که در استان های مختلف دانش‌آموزان را تهدید می‌کند مشخص می شود تا بتوان به تفکیک استانها آسیب ها را شناخت و برنامه های مرتبط برای رفع آن را مد نظر قرار داد.
 وی در پایان از پیشنهاد شکل گیری طرح تشکیل تیم های مداخله در بحران خبر داد و اظهار کرد: در صورت تصویب این طرح، تیم های مداخله در بحران در مرحله اول در ۳۲ مرکز استان که مرکز مشاوره دارند راه اندازی می شود.
انتهای خبر/
captcha