لباس‌های ایرانی ـ اسلامی نمایشگاه فجر را به تن جامعه بپوشانید/ صدای امواج خلیج فارس می‌آید
کد خبر: 3696086
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵

لباس‌های ایرانی ـ اسلامی نمایشگاه فجر را به تن جامعه بپوشانید/ صدای امواج خلیج فارس می‌آید

گروه جامعه ــ تفاوت آنچه در نمایشگاه مد و لباس فجر به نمایش درآمده با آنچه بر تن مردم ایران است، نشان می‌دهد طراحان دست به کار شده‌اند، حالا نوبت تولیدکنندگان و مردم است که به سمت ارتقای سلیقه کلی جامعه حرکت کنند.

شنبه/ لباس‌های ایرانی ـ اسلامی نمایشگاه فجر را به تن جامعه بپوشانید / صدای امواج خلیج فارس می‌آید

به گزارش ایکنا؛ برای رسیدن به تالار وحدت، محل نمایش لباس‌های ارائه شده در هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از مسیرهای مختلفی می‌توان تردد کرد، اما اگر پیاده از پارک دانشجو به تالار وحدت برسیم می‌توانیم عرض چند دقیقه مقایسه‌ای داشته باشیم بین آنچه طراحان مد و لباس کشورمان به نمایشگاه مد و لباس فجر به عنوان بزرگ‌ترین آوردگاه عرصه مد کشور ارائه کرده‌اند و آنچه عموم مردم در جامعه می‌پوشند.

علی رغم برداشته شدن محدودیت استفاده از رنگ در پوشش بانوان، همچنان رنگ غالب پوشش بانوان کشور تیره است، این درحالی است که وقتی وارد بخش نمایش و طراحی زنده لباس نمایشگاه فجر می‌شویم تا چشم کار می‌کند تنوع رنگ است. نگاهی به پوشش دختران جوان کشورمان هم مُدی متفاوت از آنچه در نمایشگاه فجر می‌بینیم را نشان می‌دهد. به راحتی با شمردن بانوانی که از بلوز و شلوار به همراه بالاپوش یا مانتوی بدون دکمه و شال یا روسری استفاده می‌کنند در چند دقیقه حضور در محل‌های پرتردد مثل چهار راه ولیعصر می‌شود فهمید مد عمومی پوشش حال حاضر جامعه (بانوان) چیست و این در حالی است که مدی متفاوت در نمایشگاه مد و لباس فجر به نمایش درآمده است.

مد به نمایش درآمده در نمایشگاه فجر، مدی است پر از رنگ، پر از طرح‌های سنتی و اصیل که به روز و کاربردی شده، پر از مفهوم، بلند و پوشیده. البته پوشیدگی در عین زیبایی و صد البته پر از نوآوری. کافی است به طرح‌های ارائه شده در بخش طراحی زنده لباس اجتماع بانوان نگاهی اجمالی بیاندازیم. در این بخش طراحان و خیاطان در یک روز لباسی را از مرحله طراحی تا مرحله دوخت و ارائه رسانده‌اند. طرح‌هایی که می‌شود در تعریف آنها گفت مانتوی اجتماع ایرانی ـ اسلامی و چه اجتماع زیبایی می‌شود اگر این لباس‌ها که با ایده و فکر طراحان ایرانی خلق شده‌اند بر تن مردم جامعه بنشیند.

قدر مسلم با ارائه این طرح‌ها به بازار، مد جامعه و سلیقه مردم از حالت تکراری ـ تقلیدی خارج و ارتقا یافته به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نزدیک‌تر می‌شود، کاری که با روند خوب جشنواره مد و لباس فجر امیدهایی برای تحقق آن وجود دارد.  

اما در هفتمین نمایشگاه مد و لباس فجر دقیقا چه می‌بینیم؟

به گزارش ایکنا؛ نمایشگاه مد و لباس فجر در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که با نگاهی گذرا به شکل و ساختار برگزاری آن می‌توان از بلوغ نسبی جوان‌ترین جشنواره فجر سخن گفت. بلوغی که البته فقط نشان می‌دهد که گام‌های اولیه در حوزه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی یقینا برداشته شده و در مسیر درست پیشرفت قرار دارد.

طراحی دکوراسیون غرفه‌ها به ویژه بخش طراحی زنده لباس، بخش نمایش آثار، بخش بین‌الملل (با حضور هنرمندان 10 کشور) و بخش جواهرات بسیار خوب و غیر قابل مقایسه با سال‌های گذشته بوده است.

چیدمان ویترینی خوب در بدو ورود

در بدو ورود به فضای بیرونی تالار وحدت لباس‌هایی که در ویترین‌های بیرونی تالار وحدت به نمایش گذاشته شده جلب توجه می‌کند. لباس‌هایی کاملا ایرانی با دوخت و کیفیت خوب و به قول دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس برازنده قامت همه ایرانیان. پر از رنگ، با برش‌های حرفه‌ای‌تر و استفاده خلاقانه و نو از طرح‌های سنتی و البته تی‌شرت‌هایی پر از مفهوم، بر خلاف آنچه در بازار و بر تن بسیاری از جوانان می‌بینیم.

وارد طبقه همکف و داخلی تالار وحدت هم که بشویم طراحی محل و نمایش خوب آثار را می‌بینیم؛ البته به جز بخش چادر و پوشش سر؛ از قراری مانکن مناسب برای نمایش این بخش وجود نداشته چون برای نمایش چادر باید مانکن‌های متفاوتی وجود داشته باشد (که نبوده).

لباس‌ها پر از رنگ هستند با خلاقیت‌های جالب از جمله آئینه کاری روی لباس، لباس مجلسی محجبه، استفاده از بافت قالی به عنوان حاشیه و تزئین در یقه و حاشیه لباس که ایده جالبی است، استفاده ازطرح گل و بلبل که طرح سنتی جلدهای لاکی قرآن است، استفاده از زیورآلات سنتی به روز شده در لباس‌ها که زیبایی خوبی به لباس‌ها بخشیده و ... . که همه این‌ها می‌تواند به طراحان جوان ایده‌های خوبی در خصوص طراحی لباس ارائه دهد. 

پوشش سر همچنان با کمترین خلاقیت

البته متأسفانه در بخش چادر و پوشش سر خلاقیت نسبت به سایر بخش‌ها کمتر است. این در حالی است که در سایر کشورها و توسط طراحان غیر مسلمان برای پوشش سر خلاقیت‌های زیادی انجام شده و روسری‌ها، شال‌ها و کلاه‌هایی طراحی شده که به طور کامل می‌تواند حجاب یک خانم مسلمان را تأمین و در عین حال زمینه راحتی وی را نیز مهیا کند. حتی برندهای مطرحی مثل آدیداس برای پوشش سر بانوان ورزشکار طرح‌های فوق العاده‌ای  به بازار ارائه کرده‌اند. در میان چادرهای ارائه شده تنها یک مدل چادر بود که برای خانم‌هایی که بچه‌دار هستند یا به دلیل شرایط کاری لازم است وسیله یا کیف بزرگ همراه داشته باشند بسیار مناسب بود. به نظر می‌رسد طراحان کشورمان باید بیش از گذشته به این بخش ویژه که مخاطبان زیادی هم در کشور دارد توجه نشان دهند.

طبقه اول تالار وحدت پر جنب و جوش‌ترین سالن نمایشگاه است و طراحان و خیاطان جوان طی برپایی نمایشگاه در بخش طراحی زنده لباس در طراحی و دوخت لباس اجتماع بانوان، لباس آقایان و طرح‌های حجاب با هم رقابت می‌کنند.  

شنبه/ لباس‌های ایرانی ـ اسلامی نمایشگاه فجر را به تن جامعه بپوشانید / صدای امواج خلیج فارس می‌آید

تنوع رنگ، بلندی و اندازه مناسب در کنار نوآوری در طرح و رنگ و دوخت از مهم ترین ویژگی‌های لباس‌های اجتماع طراحی شده توسط هنرمندان در این بخش است. وسایل و ابزار طراحی و دوخت هم نسبت به سال گذشته حرفه ای‌تر شده است؛ به راحتی می‌توان گفت که طرح‌ها اسلامی است و در عین زیبایی چشمگیر پوشش کامل و حجاب کامل را می‌توانند به ارمغان بیاورند. استفاده از طرح‌ها و هنرهای ترکیبی، طراحی روی پارچه، استفاده از نمادها، استفاده خلاقانه از پارچه‌های سنتی مثل نمد به عنوان تزئین و ... همه حکایت از خلاقیت و ذوق هنری هنرمندان جوان این بخش دارد. لباس‌هایی که اگر بر تن جوانان این کشور باشد قدر مسلم پوشش آنها پر مفهوم‌تر، اصیل‌تر و البته عفیف‌تر می‌شود.

بخش کیف و کفش نمایشگاه مد و لباس مانند سال گذشته محدود است اما در بخش کفش تعداد آثار بیشتر و البته متنوع‌تر هستند. محدود بودن تعداد آثار بخش کیف و کفش در حالی است که صنعت کیف و کفش ما قدر مسلم از ظرفیتی برخوردار است که باید یک نمایشگاه بزرگ را به خود اختصاص دهد. اما همان چند کیف ارائه شده در این بخش به حدی هنرمندانه طراحی شده‌اند که به راحتی می‌توان گفت در صورت تولید و عرضه به بازار هر کسی توان خرید آنها را نخواهد داشت. آنچه بخش کیف و کفش نمایشگاه مد و لباس فجر به طور واضح نشان می دهد فقط یک جمله است: «نیازمند توجه بیشتر».

صدای امواج خلیج فارس در زیورالات نمایشگاه فجر

برای هنر هیچ محدودیتی نیست؛ این را غرفه‌های محدود اما شاخص بخش زیورآلات نمایشگاه مد و لباس فجر فریاد می‌زند. برای اولین بار فراخوان این بخش موضوعی بود و خلیج فارس به عنوان محور الهام هنرمندان برای طراحی زیورآلات اعلام شده بود. طرح‌های ارائه شده کم هستند اما محل نمایش زیورآلات خوب طراحی شده و زیبایی کارها را به خوبی جلوه می‌دهد. نمونه‌های محدود به حدی زیبا هستند که تنها همین بخش کوچک هم ارزش صرف وقت و بازدید از نمایشگاه تالار وحدت را دارد بخشی که به خوبی می‌توان صدای امواج خلیج فارس را از این جعبه های شیشه‌ای شنید.

وقتی انگشتری را می‌بینیم که از لکه‌های نفتی ساحل خلیج فارس الهام گرفته شده به خوبی می‌توان قدرت الهام و طراحی هنرمندان ایرانی را دید. یا انگشتری الهام گرفته شده از نقشه ایران و خلیج فارس، وال‌های خلیج فارس، روبنده‌های بانوان خلیج فارس و ... .  البته نمونه‌هایی از زیورآلات الهام گرفته شده از یوزپلنگ ایرانی و جواهراتی طراحی شده بر اساس طرح زیر گنبد مساجد ایرانی هم در این نمایشگاه نشان داده شده است.

«هنر ما خلق پارچه‌های بی‌بدیل است»

«هنر ما خلق پارچه‌های بی‌بدیل است»؛ بالاترین طبقه تالار وحدت محل حضور دو برند تولید پارچه است و این شعار یکی از تولیدکنندگان پارچه در نمایشگاه. صنعت نساجی ایران ورشکسته نیست البته اگر ما بخواهیم و قدر مسلم برای تغییر این باور عمومی باید نمایشگاه مد و لباس فجر محلی باشد برای نمایش «ما می توانیم» در عرصه صنت نساجی.

اما در پایان باید به عیوب طرح‌های ارائه شده هم اشاره کرد. شاید بزرگ ترین عیب طرح‌های ارائه شده این باشد که در برخی از آنها به صورت افراط گونه از نمادهای ایرانی ـ اسلامی استفاده شده است. برخی از طرح‌ها هم علی رغم نوآوری قابلیت استفاده ویژه‌ای ندارند. یعنی نه می‌توان آنها را در اجتماع پوشید و نه در مهمانی‌ها؛ دلیل این مسئله شاید تأکید بسیار زیاد داوران و مسئولان برگزاری جشنواره فجر بر استفاده از نمادها و المان‌های ایرانی اسلامی باشد که موجب شده برخی طراحان در این کار افراط کنند و راحتی مصرف کننده را به فراموشی بسپارند.

اما همینکه نظرات داوران و برگزارکنندگان جشنواره موجب هدایت طراحان به سمت ارائه مدل‌های خاص شده نشان می‌دهد این هنر صنعت قابلیت خط پذیری دارد. قابلیتی که تاکنون خارجی‌ها از آن سوء استفاده کرده‌اند و از این پس باید خودمان استفاده درست از آن را به دست بگیریم.

با مروری بر آنچه طی هفت سال بر جشنواره مد و لباس فجر و مد کشور گذشته است نباید از حق گذشت که قدر مسلم نمایشگاه مد فجر از تأثیرگذارترین جشنواره‌های فجر است اما همچنان راهی طولانی برای رسیدن به آنچه باید برسیم داریم. هنوز هم متأسفانه باید گفت که علی رغم استعداد بی نظیر هنرمندان طراح کشورمان نتوانسته‌ایم مدی داخلی داشته باشیم اما آنچه امسال در نمایشگاه فجر می‌بینیم نویدی خوب و روشن از آینده دارد البته به شرطی که همین روند روبه رشد ادامه داشته باشد.

گزارشی از زهرا ایرجی

انتهای پیام/

captcha