حمایت از کالای ایرانی؛ راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی/ مردم از خودگذشتگی نشان دهند
کد خبر: 3712509
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
الله‌وردی دهقانی عنوان کرد:

حمایت از کالای ایرانی؛ راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی/ مردم از خودگذشتگی نشان دهند

گروه اقتصاد ــ نماینده سابق مجلس با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی راهکاری برای کاهش خروج ارز از کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: هرچند باید کیفیت کالای ایرانی بهبود پیدا کند اما گاهی اوقات هم لازم است که مردم از خودگذشتگی نشان دهند.

حمایت از کالای ایرانی؛ راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی/ مردم از خودگذشتگی نشان دهند

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در ابتدای سال جاری «حمایت از کالای ایرانی» را به عنوان شعار سال برگزیدند تا خطوط کلی و خط مشی‌های لازم برای مسئولان اقتصادی کشور ترسیم شود. قطعا تأکید رهبر انقلاب بر مسائل اقتصادی نشان دهنده اهمیت این موضوع در راستای ترمیم وضعیت اقتصادی کشور است اما متأسفانه به دلایل مختلفی در پایان سال نتایج چندان مثبتی در زمینه تحقق شعار سال حاصل نمی‎شود. در زمینه اهمیت حمایت از کالای ایرانی هم باید گفت که امروزه واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری خارجی و قاچاق کالا به معضلاتی جدی برای اقتصاد کشور تبدیل شده که طبیعتا راهکار مبارزه با این پدیده، حمایت از کالای ایرانی، البته به شرط بهبود کیفیت آن است.
از سوی دیگر، این فرهنگ در میان مردم رواج بسیاری پیدا کرده که خرید کالای خارجی مناسب‌تر از کالای ایرانی است و در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند؛ موضوعی که نیازمند فرهنگ‌سازی صحیح در راستای روی آوردن مردم به مصرف کالای با کیفیت داخلی است. از سوی دیگر برخی مشکلات ساختار همانند مشکلات مربوط به نظام بانکی و مالیاتی در کشور ما وجود دارد که تا برای این مشکلات چاره‎اندیشی نشود، احتمالا تحقق شعار سال با موانع جدی مواجه خواهد شد.

الله‌وردی دهقانی، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‎وگو با ایکنا، درباره آثار حمایت از کالای ایرانی برای اقتصاد کشور عنوان کرد: حمایت از کالای ایرانی به معنای حمایت از تولید، رشد اشتغال و جلوگیری از واردات در کشور است. همچنین باید اشاره کنم که نامگذاری سال جاری با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» برای ریشه‎کن کردن برخی مشکلات اقتصادی همانند تورم و بیکاری بسیار مؤثر واقع خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون بسیاری از کارخانه‎های ما با کمترین ظرفیت کار می‌کنند و تولید آنها محدود شده است؛ بنابراین باید از آنها حمایت صورت گیرد و قطعا این حمایت باعث ایجاد شغل و رفع بیکاری خواهد شد و رونق واقعی اقتصادی شکل می‎گیرد.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: در چنین شرایطی میزان ارزآوری بیشتر شده و خارج شدن ارز از کشور هم محدود خواهد شد و این راهکار مهمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی هم هست.

دهقانی با اشاره به لزوم بهبود کیفیت کالای ایرانی تأکید کرد: هرچند که باید کیفیت کالای ایرانی بهبود پیدا کند تا اقبال به آن هم بیشتر شود اما لازم است که مردم ما، مقداری از خودگذشتگی هم از خود نشان دهند و حتی اگر کالای تولید داخل، کیفیت کالای خارجی را هم نداشته باشد اما مردم باید تعمدا به خرید کالای ایرانی روی بیاورند تا تولید و اشتغال رونق گیرد.

وی به مزایای این اقدام اشاره کرد و گفت: این اقدام باعث رونق تولید خواهد شد اما از سوی دیگر، تولیدکنندگان ما هم باید همت به خرج دهند تا کیفیت کالاهای تولیدی آنها افزایش پیدا کند؛ چراکه در این شرایط، مردم هم قطعا از آنان حمایت خواهند کرد.

این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: هم مردم و هم تولیدکنندگان در چنین شرایطی مسئول هستند تا به حمایت از کالای ایرانی کمک کنند. تولید کننده نیازمند سرمایه برای خرید دستگاه‎های جدید و افزایش تولید و بهبود کیفیت است و از سوی دیگر مردم هم باید با خرید این کالاها، حمایت خود را از کالای ایرانی نشان دهند.

دهقانی یادآور شد: از سوی دیگر دستگاه‎ها و سازمان‎های دولتی هم باید حمایت عملی خود را از کالای ایرانی نشان دهند. آنان باید برای تأمین نیازهای خود، استفاده از کالای ایرانی را شروع کنند تا به عنوان سرمشق هم قرار بگیرند. اگر نهادهای دولتی و عمومی، از کالا و خدمات خارجی استفاده کرده و این نسخه را برای دیگران هم تجویز کنند، مثمر ثمر واقع نخواهد شد و بخشی از مشکلات ما در زمینه عدم حمایت از کالای ایرانی از این ناحیه است.

وی بر ضرورت همکاری نظام بانکی برای تحقق شعار سال جاری و حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: البته خود نظام بانکی مشکلات اساسی دارد و نیازمند اصلاحاتی است اما قطعا نظام بانکی نقشی تعیین کننده در حمایت از کالای ایرانی دارد. این سیستم باید تسهیلات لازم برای حمایت از کالای ایرانی را فراهم کند؛ هرچند هنوز این نقش به خوبی ایفا نشده است.

این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: نظام بانکی در کشور ما در بسیاری از موارد به عنوان رقیب بخش تولید عمل کرده است و این نرخ سودی که دریافت و پرداخت می‎کند، بسیار بالاست و تولیدکنندگان داخلی نمی‎توانند به خوبی از این منابع استفاده کنند و در نتیجه تولید ما زمین خورده است.

دهقانی در پایان گفت: ما نیازمند بازنگری در قوانین بانکی و عملکرد این سیستم هستیم و البته باید تصمیماتی جدی و انقلابی گرفته شود تا سیستم بانکی بتواند به کمک تولید بیاید و نقش خود را در تحقق شعار سال جاری ایفا کند.

انتهای پیام

captcha