آیتالله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه خرمآباد در گفتوگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با انواع و اقسام عبادت، گفت: عبادت در اسلام دو مفهوم عام و خاص دارد که مفهوم عام آن هر عملی است که رضایت خدا در آن باشد ازجمله راهسازی، ساخت پُل و برداشتن موانعی از سر راه مردم و این قبیل کارها را شامل میشود.
وی با بیان اینکه عبادت خاص نیز شامل نماز، روزه، اعتکاف و این قبیل اعمال است، افزود: برای عبادت انواع و اقسامی ذکر شده که ازجمله آنها میتوان به عبادت جسمی و قلبی، عبادت مالی و غیرمادی، عبادت ایجابی و سلبی و عبادت اجتماعی و فردی اشاره کرد.
این مفسر قرآنکریم ادامه داد: از انواع عبادت جسمی میتوان به نماز، رکوع، سجود، تشهد، طواف خانه کعبه اشاره کرد کمااینکه گاهی سکوت و گاهی هم سخن گفتن خود عبادت محسوب میشود و پیامبراکرم(ص) نیز در این رابطه به اصحاب خود فرموده است: «آیا میخواهید به شما خبر دهم راحتترین عبادت و راحتترین چیز برای بدن شما چیست، گفتند بلی یا رسولالله! فرمود: سکوت آسانترین عبادت است، اخلاق خوش اینکه مرد در خانه خوشاخلاق باشد و زن نیز در خانه با شوهرش خوشاخلاق باشد عبادت است.دست کشیدن بر سر یتیم نیز عبادت است، نگاه کردن به قرآن عبادت چشم است، ذکر خدا عبادت زبان است، گوش ندادن به غیبت و تهمت عبادت است».
نماینده ولیفقیه در لرستان اضافه کرد: عبادت قلبی نیز این است که انسان محبت خدا و پیامبر و اهلبیت(ع) و سادات و علما و روحانیت را در دل داشته باشد، کمااینکه بیزاری جستن از دشمنان خدا و پیامبر و اهلبیت(ع) و بیزاری جستن از دشمنی مثل آمریکا نیز عبادت است.
آیتالله میرعمادی با بیان اینکه عبادت مالی نیز شامل صدقه، انفاق، زکات و خمس و از این دست عبادات است، گفت: عبادت سلبی نیز بدین معناست که انسان بتواند جلوی غضب خود را بگیرد و بعضی چیزها را در خود کنترل و قوای جسمی و روحی خود را کنترل کند،اینکه انسان بتواند شهوت خود را کنترل کند عبادت است.اینکه انسان بتواند از شکم خود مواظبت کند عبادت است.روایت است که شخصی به پیامبراکرم(ص) عرض کرد.یا رسولالله من عبادت زیادی ندارم فقط دو ویژگی دارم عفت شکم دارم و گرسنگی را تحمل میکنم اما مال حرام نمیخورم.همچنین عفت شهوت دارم و هیچگاه شهوتم در غیر حلال خدا ارضا نشده است.پیامبراکرم(ص) فرمود: عفت شکم و عفت شهوت بالاترین عبادت است.
امام جمعه خرمآباد ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) همچنین به جابربن عبدالله انصاری فرمود: هر کس در ماه رمضان روزها و بخشی از شب را بیدار باشد، عفت شکم و عفت شهوت داشته باشد و زبان خود را کنترل کند، همچنانکه ماه مبارک رمضان به پایان میرسد او نیز از گناهانش خارج میشود، جابر گفت: یا رسولالله چه حدیث خوبی گفتی.پیامبر(ص) فرمود: ای جابر نگو حدیث خوبی است بگو چهقدر شرایط سخت است.
این مفسر قرآنکریم ادامه داد: اینکه انسان در ماه رمضان شکم و شهوت و زبان خود را کنترل کند این عبادت است کمااینکه یک قسم عبادت در ماه رمضان عبادت اجتماعی است محبت کردن به هم در ماه رمضان و صمیمیت، برادری و اخوت نیز عبادت است این در حالیاست که پیامبراکرم(ص) فرمود: در ماه رمضان همین که شما یک روزهدار را ولو با یک خرما افطار دهید این عبادت است و انگار یک بنده را آزاد کردهاید.
شاد کردن دل مؤمن عبادت است/استفاده از فرصت رمضان
وی شاد کردن دل مؤمن را یک عبادت مهم دانست و اظهارکرد: ایجاد صمیمیت بین مردم عبادت اجتماعی است و امام صادق(ع) بر خواندن نماز مستحبی در ماه رمضان تاکید داشته و امام علی(ع) نیز فرموده است: بر شما باد در ماه رمضان بر انجام دو عمل یکی استغفار و دوم دعا چراکه استغفار گناهان را از بین میبرد و دعا بلاها را از شما دفع میکند لذا برشما باد زیاد دعا و استغفار کردن.همچنین خدای متعال نیز میفرماید: ای پیامبر به مردم بگو اگر دعای شما نبود خدا به شما اعتنایی نمیکرد اگر خدا به شما اعتنا میکند بهخاطر دعای شماست.
نماینده ولیفقیه در لرستان با یادآوری اینکه در ماه مبارک رمضان ثواب و عبادات زیادی وجود دارد که باید از این فرصت استفاده کرد، افزود: پیامبر اکرم(ص) در مورد دعا در ماه رمضان میفرماید: ای مردم دستهای خود را در هنگام دعا بالا ببرید کمااینکه بهترین ساعات دعا در هنگام نماز است و خداوند در هنگام دعا و نماز در رحمتش را بر بندهها باز میکند.
انتهای پیام