خدیجه(س)؛ بانویی که خدا و جبرئیل بر او درود می‌فرستند
کد خبر: 3717588
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
عضو هیئت علمی جامعة الزهراء(س) عنوان کرد:

خدیجه(س)؛ بانویی که خدا و جبرئیل بر او درود می‌فرستند

گروه حوزه‌های علمیه ــ نویسنده کتاب سبک زندگی رسول خدا(ص) با اشاره به جایگاه والای حضرت خدیجه(س) گفت: در روایتی از امام باقر(ع) آمده است که «پیامبر اکرم (ص) هنگام بازگشت از معراج، به جبرئیل فرمود: آیا حاجتی داری؟ جبرئیل عرض کرد: خواسته‌ام این است که از طرف خدا و من به خدیجه سلام برسانی».

خدیجه(س)؛ بانویی که خدا و جبرئیل بر او درود فرستادند

فرزانه حکیم‌زاده، نویسنده کتاب سبک زندگی رسول خدا با همسرانش در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه زندگانی حضرت خدیجه(س) در دشوارترین دوره زندگانی پیامبر(ص) بود و ایشان همه دار و ندار خود را در راه اسلام فدا کردند گفت: از این‌رو احترام پیامبر(ص) به ایشان در طول حیاتشان و بعد از وفات آن حضرت نیز ادامه داشت و همواره از حضرت خدیجه(س) به نیکی یاد می‌کردند.

حکیم‌زاده با اشاره به برخی سخنان مبنی بر تعدد زوجات پیامبر(ص) تصریح کرد: همسرانی که پیامبر(ص) بعد از حضرت خدیجه(س) گرفتند در ده سال پایانی عمر شریف ایشان بود و در طول 30 سال زندگی مشترک با حضرت خدیجه(س)، ایشان هیچ همسری دیگری نداشتند.

عضو هیئت علمی جامعة الزهراء(س) اظهار کرد: خود این مسئله بیانگر آن است که پیامبر(ص) در دوره‌ای که جوان‌تر بودند و نیاز فیزیولوژیکی و جنسی انسان بیشتر است و فراغت بیشتری هم به واسطه شرایط داشتند هرگز تعدد زوجات در مورد ایشان مطرح نبوده است لذا بیشتر ازدواج‌های پیامبر(ص)، مصلحتی بود.

وی ادامه داد: عمده ازدواج‌های پیامبر(ص) بعد از حضرت خدیجه(س) یا برای لغو یک قانون خرافه و باطل بود که در ازدواج با زینب بنت جحش رخ داد و یا برای مسائل سیاسی و یا حمایت از بیوه زنانی بود که در جنگ‌ها همسران خود را از دست داده و بی‌یار و یاور بودند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) تنها همسری بود که ایشان از روی عشق و علاقه فراوان انتخاب کردند تاکید کرد: حضرت خدیجه(س) در دوره‌ای که وضعیت عفاف در حجاز مناسب نبود زنی عفیفه، پاکدامن و طاهره بود و از طرفی در دوره‌ای که پیامبر(ص) هیچ حامی و یاوری نداشت همه ثروت خود را در راه اسلام هزینه کرد در حالی که خواستگاران ثروتمند زیادی هم داشت.

نویسنده کتاب سبک زندگی رسول خدا(ص) با همسران گفت: آشنایی منجر به ازدواج پیامبر(ص) با آن حضرت در سفری تجاری بود؛ در سفر تجاری نیابتی که پیامبر(ص) برای حضرت خدیجه(س) انجام داد، رخ داد.

وی افزود: پیامبر(ص) به محمد امین ملقب و در میان مردم شناخته شده بودند و در این سفر پاک دستی، پاک چشمی، امانتداری آن حضرت بیش از پیش برای خدیجه آشکار و ایشان علاقه وافری به پیامبر پیدا کردند و بعد از ازدواج این علاقه طرفینی به حد اعلای خود رسید.

حکیم‌زاده عنوان کرد: حضرت خدیجه(س) نیز با اینکه ثروت هنگفتی داشت امام هیچ تعلق خاطری به آن نداشت و همه ثروت را در راه خدا و پیامبر(ص) هزینه کرد و طبیعی است که پیامبر(ص) نیز چنین فردی را برای همسری خود انتخاب کنند.

عضو هیئت علمی جامعة الزهراء(س) تصریح کرد: وقتی این ازدواج سر گرفت حتی عده‌ای از دوستان خدیجه(س) هم ایشان را ترک کردند و وی را تنها گذاشتند؛ زیرا در عرب جاهلی، ثروت و موقعیت مادی یکی از عوامل فخرفروشی برای آنان بود ولی حضرت خدیجه در چنین شرایط سختی، پیامبر(ص) را برگزید و به پای تمامی مشکلات هم ایستاد.

وی اظهار کرد: زنان دیگر پیامبر(ص) با اینکه بعد از دوره تشکیل حکومت، همسر پیامبر(ص) شده بودند و به صورت طبیعی وضعیت بهتری نسبت به زنان دیگر داشتند باز هم توقعات زیادتری مطرح می‌کردند، در حالی که حضرت خدیجه(س) که زنی ثروتمند بود و می‌توانست بهترین زندگی مادی را داشته باشد به جایی رسید که در اواخر عمر، با فقر زندگی کردند.

 استاد جامعة الزهراء(س) با اشاره به شأن والای حضرت خدیجه(ص) در نگاه پیامبر(ص) عنوان کرد: بعد از وفات حضرت خدیجه(س) هر وقت نامی از ایشان به میان می‌آمد پیامبر(ص) با احترام از او یاد می‌کردند و این مسئله گاهی باعث ایجاد حسادت در میان برخی از دیگر زنان ایشان شده ولی احادیث اهل سنت در این مسئله غلو کرده‌اند که سند آن هم به یکی از همسران پیامبر(ص) منتهی می‌شود ولی عمدتا این روایات، جعلی است.

حکیم‌زاده اظهار کرد: وقتی در نزد پیامبر(ص) یادی از خدیجه(س) می‌شد پیامبر ایشان را ستایش می‌کرد و گاهی برای دوستان خدیجه، هدیه می‌فرستاد و اگر به منزل پیامبر(ص) می‌آمدند آنان را تکریم می‌کرد که بارها سبب شد تا حسادت یکی دیگر از همسران موجب اعتراض او به پیامبر(ص) شود ولی این سخن اغراق گونه‌ای که در برخی روایات بیان شده درست نیست.

 نویسنده کتاب سبک زندگی رسول خدا با همسرانش تصریح کرد: برخی می‌گویند که  پیامبر(ص) قصد داشتند شخصیت حضرت خدیجه(س) را به رخ یکی دیگر از زنان خود بکشند که این حرف بی‌اساسی است و با شخصیت نبی گرامی اسلام(ص) که رحمة للعالمین و صاحب خلق عظیم است، سازگاری ندارد. 

وی با بیان اینکه سه ویژگی ممتاز در حضرت خدیجه(س) وجود داشت که ایشان را در نزد پیامبر(ص) به عنوان بهترین همسر مطرح می‌کرد عنوان کرد: نخست اینکه ایشان ثروت زیادی داشت که همه آن را در راه اسلام هزینه کرد؛ دوم اینکه مادر فرزندان آن حضرت بود و سوم ایمان آن حضرت به خصوص در زمانی رخ داد که هیچ کسی از پیامبر(ص) حمایت نمی‌کرد.

حکیم‌زاده اظهار کرد: تعریف و تمجید پیامبر(ص) از حضرت خدیجه(س) به هیچ وجه در مورد ظاهر ایشان نبود بلکه همیشه از گذشت و فداکاری و صفات پسندیده اخلاقی و ایمان ایشان تمجید می‌کردند که این مسئله هم در برخی روایات اهل سنت به نادرستی منعکس شده است.

این محقق با اشاره به شان آن بانو در نزد خداوند افزود: طبق روایتی از امام باقر(ع) آمده است که «پیامبر اکرم(ص) هنگام بازگشت از معراج، به جبرئیل فرمود: آیا حاجتی داری؟ جبرئیل عرض کرد: خواسته‌ام این است که از طرف خدا و من به خدیجه سلام برسانی»؛ همچنین در روایت دیگری می‌‌خوانیم که روزی خدیجه به طلب رسول خدا(ص) بیرون آمد. جبرئیل به صورت مردی با وی روبرو شد و از خدیجه احوال رسول‌الله(ص) را پرسید. خدیجه نمی‌‌توانست بگوید رسول خدا(ص) در کجا بسر می‌‌برد؛ زیرا می‌‌ترسید این مرد از کسانی باشد که قصد کشتن پیغمبر(ص) را دارد؛ وقتی که خدمت آن حضرت رسید و قصه بازگفت، حضرت محمد(ص) فرمود: «آن جبرئیل بود و امر کرد که از خدا تو را سلام برسانم». 

انتهای پیام

captcha