آیا موضوعات قرآنی قادر به بهجت و مسرت بیننده تلویزیونی نیستند؟!
کد خبر: 3717628
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
نقدی بر فصل پنجم «خندوانه»؛

آیا موضوعات قرآنی قادر به بهجت و مسرت بیننده تلویزیونی نیستند؟!

گروه هنر ــ فصل پنجم «خندوانه» همزمان با حلول ماه رمضان در رسانه ملی افتتاح شد، فصلی از این برنامه که می‌توانست با بهانه قرار دادن این ماه، موضوعاتی مرتبط را سوژه قرار دهد تا علاوه بر بهره‌برداری مؤثر از برکات آن، موجب بهجت و مسرت مخاطب شود.

آیا موضوعات قرآنی قادر به بهجت و مسرت بیننده تلویزیونی نیستند؟!

به گزارش ایکنا؛ پخش فصل پنجم برنامه «خنداونه» همزمان با حلول ماه مبارک رمضان از شبکه نسیم رسانه ملی آغاز شده است اما به غیر از بازگشت جناب‌خان؛عروسک دوست‌داشتنی و محبوب  این برنامه پس از غیبتی طولانی، این فصل از «خندوانه» چندان جذابیتی برای بیننده تلویزیونی نداشته و همچنان بر همان شیوه سنتی خود در برگزاری آیتم‌ها و برنامه‌های خود پایبند است.

در شب‌های این ماه مبارک که بیننده روزه‌دار تلویزیون از پخش سریال‌های مناسبتی ویژه رمضان به جهت فضای نومیدکننده و اغلب سرد آنها بیزار است و در دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی پس از صرف افطار به دنبال بهانه‌ای است که اوقاتی را به سرور و شادی سپری نماید، شاید تنها برنامه‌ای همچون «خندوانه» آن هم سه روز در هفته این ظرفیت و قابلیت را داشته باشد که چنین توقعی را برآورده سازد که البته و متأسفانه چنین نیست.

اینکه آمار بیننده رسانه ملی در زمان پخش برنامه «خنداونه» بالا است دلیل بر توفیق آن نیست؛ بیننده در بلاتکلیفی رسانه ملی به واسطه پخش برنامه‌های نه‌چندان جذاب که بتواند حال او را به سمت خوبی و خوشی دگرگون سازد ناگزیر به آن است که پای گیرنده بنشیند و چشم به فرم تکراری و نخ‌نمای برنامه‌ای همچون «خندوانه» بدوزد.

البته اگر این مسئله را پای شیطنت نگذارید، یک راه چاره دیگر نیز بیننده روزه‌دار رسانه ملی این شب‌ها دارد و آن اینکه  با عوض کردن کانال رأس ساعت 9 شب، بر روی کانال آی‌فیلم، مخاطب مجموعه تلویزیونی پایتخت باشد که براساس تمهید ارزنده مسئولان این شبکه این شب‌ها شاهد پخش دو قسمت دو قسمت هر شب این مجموعه از پایتخت 1 تا 5 هستیم تا ان‌شاء‌الله پایان ماه مبارک، آی‌فیلم بتواند تا پایان فصل پنجم این مجموعه را مجدد به سمع و نظر بیننده تلویزیونی برساند که البته از همین لحظه باید گفت که بینندگان تلویزیونی در فصل پنجم «پایتخت» نیز با مجموعه‌ای دلهره‌آور و پُراسترس حاصل مواجهه خانواده معمولی با گروه تروریستی داعش روبرو خواهند شد که شاید این دلهره موجب سوءهاضمه بیننده روزه‌دار شود!

به هر حال از بحث که دور نشویم صحبت بر سر فصل پنجم برنامه «خندوانه» است، برنامه‌ای که حداقل به واسطه افتتاح این فصل از آن همزمان با ماه رمضان می‌توانست ظرف این یک ماه، فرمی متفاوت از شکل روتین خود داشته باشد.

به غیر از تأمین بسته غذایی ویژه خانواده‌های بی‌سرپرست با مشارکت هفهشتاد که در طول برنامه به آن اشاره‌ای گذرا می‌شود، «خندوانه» در پخش شب‌های ماه رمضانی خود که همان‌گونه که اشاره شده محدود به سه روز پایانی هفته می‌شود هیچ حساسیت ویژه‌ای نسبت به حال و هوای این روزها و شب‌های ماه مبارک نشان نمی‌دهد در حالیکه با کمی ابتکار قادر به تنوعی در روند برنامه‌سازی خود بود؛ به طور مثال «خندوانه» می‌توانست با دعوت از مجریان برنامه‌های ماه رمضانی صدا و سیما طی سال‌های گذشته در کسوت میهمان از خاطرات نوعاً شیرین و البته خنده‌دار آنها نهایت استفاده را به عمل آورد.

البته اگر اکنون از هر یک از عوامل این برنامه اعم از تهیه‌کننده، کارگردان و مجری آن این سؤال پرسیده شود که چرا با وجود آنکه فصل پنجم «خندوانه» مصادف با ماه رمضان است، ویژه‌برنامه‌ای در تکریم این ماه طراحی و اجرا نکرده‌اید؟ در پاسخ بگویند که این وظیفه ما نیست و به وفور در شبکه قرآن و معارف سیما و برخی دیگر از شبکه‌های تلویزیونی به فراخور به این ماه توجه نشان داده می شود.

اینجاست که باید به دوستان تولیدکننده«خندوانه» گفت اگر وضعیت چنین است چرا شما در طراحی یکی از آیتم‌های غالب برنامه خود مجدد به موضوع تکراری که اتفاقاً شبکه نسیم به آن ورود جدی و تخصصی داشته است، پرداخته‌اید؟ مسابقه «نی نی رو» بر چه اساس و با توجه به چه احساس نیازی در این برنامه طراحی شده است در شرایطی که نمونه بهتر و کاملتر آن را بینندگان تلویزیونی در قالب برنامه «کودک شو» از همین شبکه مشاهده کرده و یا می‌کنند؟

با همه این تفاصیل چه بخواهیم و چه نخواهیم فصل پنجم «خنداونه» مقارن با ایام ماه مبارک رمضان در حال پخش از رسانه ملی است و برنامه موفق در قالب و ساختار «خندوانه» باید براساس وظیفه خود در کنار ایجاد فضای شادمانه برمبنای بخش‌های مورد اقبال بیننده، به ابتکاراتی نیز در طراحی آیتم‌های خود متأثر از حال و هوا و فضای معطر و متبرک این ماه دست می‌زد.

به قلم امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام        

 

      

  

captcha