زندگی حضرت خدیجه(س) الگو برای همه است/ 5 ملاک ازدواج از دید ایشان
کد خبر: 3717759
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
حجت‌الاسلام رفیعی:

زندگی حضرت خدیجه(س) الگو برای همه است/ 5 ملاک ازدواج از دید ایشان

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه با برشمردن 5 ملاک ازدواج از نگاه حضرت خدیجه(س) گفت: زندگی حضرت خدیجه(س) در شوهرداری خوب و ایثار مال و هستی خود برای پیامبر(ص) الگو برای همه است.

زندگی حضرت خدیجه(س) الگو برای همه است/ 5 ملاک ازدواج از دید ایشان

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز پنجم خردادماه در ادامه جلسات تفسیری خود در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به سالروز وفات حضرت خدیجه اشاره کرد و گفت: نام حضرت خدیجه قبل از اسلام، طاهره بوده یعنی پاکیزه پاکیزه.

وی افزود: البته قبل از اسلام، دستور به حرمت ربا و بی‌حجابی نبوده، ولی آن حضرت از روی خرد خود به این مسائل که رواج داشته، آلوده نشده است.

وی افزود: در جامعه‌ای که  بت‌پرستی رواج داشت، هیچ گزارشی از بت‌پرستی و یا کارهای نادرست در مورد ایشان گزارش نشده است؛ ایشان قبل از اسلام هم موحد بود و بعد از بعثت به نبوت پیامبر ایمان آوردند.

رفیعی بیان کرد: خدیجه کبری(س) مظهر بندگی، اقتصاد منهای ربا و حرام، زندگی پاکیزه در دوره جاهلیت بوده، آن وقت برخی قصد دارند این شخصیت را با کسی که در مدینه ایمان آورده و همسر پیامبر شده یکی بدانند.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) در زمانی همسر پیامبر شده که فرد یتیمی در کودکی بوده و هیچ ثروتی هم نداشته و مانند دوره تشکیل حکومت در مدینه با آن موقعیت ظاهری نبوده است؛ خدا، فرشته و پیامبر به او مباهات کرده و در بهشت همسر رسول‌الله است و افتخار مادری حضرت زهرا و ائمه(ع) را دارد.

عضو هیئت علمی جامع المصطفی با اشاره به همسرداری آن حضرت با بیان اینکه این مقوله باید کامل تر گفته شود تا مردم دنبال الگوهای غیر دینی نروند، عنوان کرد: سن ایشان در هنگام ازدواج 28 سال است و نه 40 سال، ولی صرفنظر از این مسئله، خطابه پیامبر در مورد ایشان جالب است، فرموده تو فردی دارای مال و منال هستی، ولی من هیچ مالی از دنیا ندارم؛ از این تعبیر می‌آموزیم که صداقت اولین شرط ثبات زندگی است.

رفیعی با بیان اینکه چون این ارزش‌ها فراموش شده، آمار طلاق در کشور بالا رفته است، تصریح کرد: خدیجه(س) نیز در پاسخ ایشان فرمود به این کعبه قسم، خودم، ثروت و بردگان و همه مایملک من در اختیار تو است؛ این حرف در شرایطی است که هنوز ازدواج شکل نگرفته؛ این گذشت را کجا می‌توان پیدا کرد؟.

وی با اشاره به ملاک‌های ازدواج از دید حضرت خدیجه(س) افزود: اولین ملاک از دید ایشان فامیل بودن است؛ دوم؛ شرافت پیامبر(ص)، سوم، امانتداری، چهارم، حسن خلق و پنجم، راستگویی که متاسفانه الان یکی از دلایل طلاق دروغ و خیانت و بی توجهی است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به ادبیات سخن گفتن پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س) اظهار کرد: پیامبر وقتی بر خدیجه(س)  وارد شد فرمود: انت حبیبی و اعز عندی من المال و الاهل و ... یا قرة عینی.

وی افزود: از ویژگی‌های زن خوب، اطاعت از همسر، خوب شوهرداری و حسن تبعل، حفظ جایگاه مرد و عدم خیانت است که در آیه 34 سوره نساء زنان خوب را این طور معرفی کرده است که یک زن خوب باید صالح باشد، متواضع در برابر همسر و حافظ غیب مرد باشد یعنی مال و آبرو و عزت او را حفظ کند از این رو بدحجابی نیز نوعی خیانت به مرد است..

رفیعی عنوان کرد: وقتی قرار بود خدیجه باردار شود پیامبر به دستور خدا 40 روز خانه را ترک کرد؛ زیرا آنقدر این مولود عظیم است که این مسئله باید اتفاق می افتاد؛ حضرت خدیجه از فقدان پیامبر خیلی ناراحت بود ولی به خاطر دستور خدا صبر کرد.

وی بر لزوم مدیریت گفتاری در خانواده تاکید کرد و گفت: زبان می‌تواند غوغا کند، بنابراین اگر  پولی در کار  نیست ولی زبان که داریم و می‌توانیم زن و فرزند را از خودمان راضی کنیم.

وی تاکید کرد: این زندگی برای ما الگوست؛ همراهی ایشان با پیامبر الگوست زیرا هیچ وقت حرمت و حیا میان آنان نشکست، ولی امان از وقتی که فحش و ناسزا بین زن و شوهر وجود داشته باشد.

انتهای پیام

captcha