اجرای طرح توسعه شایستگی اساتید دانشگاه تهران/ برگزاری اولین مدرسه تابستانی با صد دانشجوی نخبه خارجی
کد خبر: 3734023
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
مجید سرسنگی خبر داد:

اجرای طرح توسعه شایستگی اساتید دانشگاه تهران/ برگزاری اولین مدرسه تابستانی با صد دانشجوی نخبه خارجی

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در تشریح برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه به طرح‌های «روزی با دانشگاه تهران» و «توان‌افزایی و توسعه شایستگی‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران» و «مدرسه تابستانی بین‌المللی» اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران امروز شنبه، هفتم مردادماه در نشستی خبری به تشریح برنامه روزی با دانشگاه تهران و سایر برنامه‌های معاونت فرهنگی پرداخت و گفت: همواره این گلایه بود که درب دانشگاه‌های ما بر روی افراد جامعه گشوده نیست، لذا برنامه «روزی با دانشگاه» طراحی شد تا فرصت مناسبی برای جوانان باشد تا از نزدیک با مجموعه دانشگاه تهران آشنا شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۳ هزار جوان با خانواده‌هایشان سال گذشته از بخش‌های مختلف دانشگاه بازدید کردند، عنوان کرد: برای امسال نیز بیش از هفت هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که در روز دوشنبه هشتم مرداد ۱۳۹۷ از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۶:۰۰ این برنامه برگزار می‌شود. ثبت نام از طریق اداره کل فرهنگی دانشگاه صورت می‌پذیرد و و هنوز هم فرصت وجود دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه بیان کرد: در هر پردیس و دانشکده تور‌هایی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است ولی بیشترین استقبال برای دیدن مجموعه پردیس و دانشکده‌های فنی است که حدود ۲ هزار نفر متقاضی بازدید دارد و در مراحل بعدی پردیس علوم، دانشکده مدیریت، هنزهای زیبا، اقتصاد، روانشناسی و علوم تربیتی، زبانهای خارجی مورد تقاضا بودند. یکی از مزایای این کار این است که جوانان هنگامی که از نزدیک با واقعیت دانشگاه مواجه می‌شود، دچار انتخاب اشتباه در دانشگاه و رشته نمی‌شوند و با شناخت بیشتر و بهتر می‌تواند مسیر تحصیلی خود را تعیین کند.

وی در ادامه به طرح «توان‌افزایی و توسعه شایستگی‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران» اشاره و بیان کرد: یکی از اشتباهاتی که در سال‌های گذشته وجود داشت این گمان بود که اعضای هیئت علمی به افزایش سطح علمی و فرهنگی نیازی ندارند. در حالی که اساتید دانشگاه از یک سو نیازمند مهارت‌های معلمی هستند که باید روز به روز توسعه یابد و از سوی دیگر روش کار با نسل امروز با نسل سه دهه پیش تفاوت کرده است و لذا باید ارتقاء یابد.

سرسنگی با بیان اینکه اعضای هیئت علمی باید به روز بوده و با مسائل روانشناختی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به‌خوبی آشنا باشند، تصریح کرد: این طرح هم اعضای هیئت علمیِ کنونی را مورد توجه قرار داده و افرادی که می‌خواهند وارد هیئت‌های علمی دانشگاه بشوند را در قالب کسب مهارت‌های لازم تحت پوشش خود قرار می‌دهد. البته امیدوارم تا شهریورماه این طرح نهایی شود و از ترم آینده نیز عملیاتی گردد. البته این طرح سابقه جهانی دارد و بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان این طرح را انجام داده‌اند.

اجرای طرح توسعه شایستگی اساتید دانشگاه تهران/ برگزاری اولین مدرسه تابستانی بین‌المللی پیرو مطالبه رهبر معظم انقلاب

وی با اشاره به طرح «توان‌افزایی دانشجویان و دانش آموختگان در حوزه کسب و کار» اظهار کرد: از جمله مؤلفه‌های مهم برای ارزیابی دانشگاه‌های جهان وضعیت بازار کار فارغ التحصیلان آن دانشگاه است. لذا برای توانمندسازی دانشجویانمان کارگاه‌هایی طراحی کرده‌ایم تا دانشجویان را در حوزه کسب و کار تقویت کنیم تا نهایتا منجر به ایجاد مرکز ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان شود.

سرسنگی در ادامه به تبیین طرح مدرسه تابستانی بین‌المللی در دانشگاه تهران پرداخت و تصرح کرد: برای نخستین‌بار در ایران مدرسه تابستانی بین‌المللی دانشگاه تهران را توسط انجمن‌های علمی دانشگاه از دهم تا نوزدهم شهریور برگزار می‌کنیم. تقریبا ۳۵۰۰ دانشجو از ۹۵ کشور جهان برای حضور در این مدرسه بین‌المللی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد میزبان صد دانشجوی خارجی و پنج مدرس خارجی هستیم.

وی با بیان اینکه محیط زیست محور اصلی این مدرسه است و کنفرانس بین‌المللی را یازدهم شهریور برگزار می‌کنیم، بیان کرد: دانشجویان در این طرح با سفر به چند نقطه کشور به دور از شعار‌های رایج می‌توانند در معرفی کشور و دانشگاه‌های ما به نسل جوان دنیا موثر باشد. همان گونه که چند سال پیش مقام معظم رهبری به جوانان غرب نامه‌ای نوشتند تا با ایران آشنا شوند، ما در راستای عملی‌سازی خواسته مقام معظم رهبری تلاش کردیم تا به دور از بزرگنمایی طرح ریزی کنیم. امیدواریم این مدرسه بتواند در تقویم دانشگاه قرار گیرد؛ زیرا دانشگاه بین‌المللی باید بتواند خود را در سطح بین‌المللی معرفی کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در پاسخ به دلیل انتخاب موضوع محیط زیست تصریح کرد: محیط زیست اولا مسئله‌ای جهانی و انسانی است. در ثانی کشور ما اکنون مشکلات بسیاری در زمینه محیط زیست همچون آلودگی، کمبود آب و ... باشد و سعی داشته‌ایم تا تمام سیاست‌گذاری‌هایمان به سمت موضوع‌های کاربردی ببریم. شیوه انتخاب شرکت کنندگان بر اساس مسائلی همچون جنیست، دانشگاه معتبر، رشته‌های مرتبط با محیط زیست و از همه مهم‌تر رزومه علمی بود که در بین 3500 در خواست نهایتا به صد دانشجوی نخبه رسیدیم.

انتهای پیام

captcha