تغییر فرهنگ سازمانی «نوفل‌لوشاتو» نشینان/ فعالیت‌هایی که مسابقات اجازه نفس کشیدن به آنها نداده است
کد خبر: 3736129
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

تغییر فرهنگ سازمانی «نوفل‌لوشاتو» نشینان/ فعالیت‌هایی که مسابقات اجازه نفس کشیدن به آنها نداده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـــ بسیاری تنها فعالیت قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه را برگزاری مسابقات می‌دانند، این بخش از فعالیت‌ها حتی اجازه نفس کشیدن به فعالیت‌های دیگر را نیز نداده است. به نظر می‌رسد سازمان اوقاف نیاز به تغییر رویه و حتی تغییر ساختاری در این زمینه دارد تا دیگر فعالیت‌های قرآنی این سازمان از زیر سایه سنگین مسابقات بیرون آمده و هوایی تازه استشمام کند.

به گزارش ایکنا؛ خیابان نوفل‌لوشاتو اگر نام‌گذاری شد تا یادآور حضور رهبر فقید انقلاب اسلامی در دوران تبعید در این روستای سرسبز کشور فرانسه باشد، این روزها بیشتر از اینکه یادآور آن دوران و آن فلسفه باشد، یادآور سازمان عریض و طویلی است که نیمی از این خیابان معروف پایتخت را به نام خود دارد. خیابانی که اگر در حال عبور از آن باشی به هر طرف که سری بچرخانی، اثر و ردی از سازمان اوقاف و امور خیریه در هر دو سوی آن خواهی دید. «نوفل‌لوشاتونشینان» اگرچه به نظر می‌‌رسد، روزهای آرامی را سپری می‌کنند، اما حجم فعالیت‌هایی که توسط این سازمان در ایام مسابقات صورت می‌گیرد، مبین چیز دیگری است.
با شنیدن نام اوقاف بیشتر از هر چیزی وقف و اموری از این دست به ذهن خطور می‌کند، موضوعی که البته بی‌راه هم نیست؛ چرا که تا وقف بوده و باشد سازمانی که از موقوفات صیانت کند نیز هست، این سازمان که بسیاری باور دارند قدمت آن به قدمت شکل‌گیری وقف بازمی‌گردد بعد از انقلاب اسلامی، در کنار امور وقف و مسائلی مانند آن، ورودی همه جانبه به فعالیت‌های قرآنی داشته است، این ورود ابتدا با برگزاری مسابقات قرآن در داخل کشور آغاز شد و بعد هم با گسترش این مسابقات به عرصه بین‌المللی تا جایی ادامه یافت که هم‌اینک 40 دوره داخلی و 35 دوره بین‌المللی را برگزار کرده است.
پرداخت بیش از پیش این سازمان به جنبه مسابقاتی فعالیت‌های قرآنی باعث شده تا این وجه از فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه رشدی فزآینده نسبت به سایر فعالیت‌ها داشته باشد.
اما مسابقات، تمام فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف نیست، این سازمان در ادامه ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی و بعد از اینکه برگزاری مسابقات قرآن در دو عرصه ملی و بین‌المللی را به تثبیت اولیه نزدیک کرد، اقدام به را‌ه‌اندازی مراکز آموزشی در عرصه قرآن کریم کرد. اولین اقدام بعد از برگزاری مسابقات، راه‌اندازی مراکز آموزشی بود. مراکزی با عنوان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ کلید و سنگ بنای این دانشگاه در واقع از سال 1362 و با عنوان «مدرسه تربیت مدرس قرآن کریم» نهاده شد. مدرسه‌ای که در دوره‌های دوماهه، شش‌ماهه و دوساله اقدام به تربیت مدرس قرآن کریم می‌کرد. این مرکز در سال 68 مجوز پذیرش دانشجو با عنوان دانشکده علوم و معارف قرآن کریم را دریافت کرد و سرانجام در سال 87 به دانشگاه ارتقاء یافت.
این سازمان، طی سال‌های اخیر نیز در بقاع متبرکه فعالیت‌هایی را آغاز کرده و اخیراً نیز بیشتر از هر زمان دیگر بر وقف قرآنی تأکید داشته است، نوعی از وقف که مخارج و درآمدهای حاصل از آن صرف امور قرآنی خواهد شد. در کنار این و پس از مطرح شدن مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن از سوی مقام معظم رهبری، مرکز حفظ قرآن کریم این سازمان نیز فعالیت خود را آغاز و اعلام کرد که تحقق، بخش قابل توجهی از این رقم را برعهده خواهد گرفت. موضوعی که البته هیچگاه مشخص نشد، محقق شده است یا نه؟ این بخش از فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه البته با فعال شدن ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن فعالیتی به مراتب بهتر از دیگر نهادهای مرتبط با حفظ قرآن داشته است.


با تمام این تفاسیر، اما هنوز هم بسیاری تنها فعالیت قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه را برگزاری مسابقات قرآن می‌دانند، به نظر می‌رسد این بخش از فعالیت‌ها حتی اجازه نفس کشیدن به فعالیت‌های دیگر را نیز نداده است و یا شاید سازمان اوقاف نیاز به تغییر رویه و حتی تغییر ساختاری در این زمینه دارد تا دیگر فعالیت‌های قرآنی این سازمان از زیر سایه سنگین مسابقات بیرون آمده و هوایی تازه استشمام کند.


تغییر فرهنگ سازمانی «نوفل‌لوشاتو» نشینان/ فعالیت‌هایی که مسابقات اجازه نفس کشیدن به آنها نداده استسایه سنگین مسابقات باعث شده حتی عده‌ای که مقداری بیشتر با فعالیت‌های این سازمان عریض و طویل آشنا هستند و رفت و آمد بیشتری به خیابان نوفل لوشاتو دارند نیز اعتقاد داشته باشند که سازمان اوقاف از بین تمامی فعالیت‌های قرآنی خود در بخش مسابقات موفق ظاهر شده و بیشتر به این موضوع پرداخته است.
این موضوع را سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی روزهای گذشته و در چهل و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، آنجایی که ایران را از حیث برگزاری مسابقات قرآن در بین کشورهای اسلامی و به تبع آن در دنیا، مرجع و مبنا معرفی کرد، تأیید کرده است.
سیدعباس صالحی در این زمینه گفت: مسابقات [قرآن]، یکی از نقاط عطف و ارتباطی ما با جهان اسلام است. اینکه ما می‌توانیم از طریق قرآن و مسابقات با دیگر کشورها ارتباط برقرار کنیم و تاکنون سی و چند دوره از آن مسابقات نیز برگزار شده، مایه مباهات است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اینکه ایران اسلامی در حوزه مسابقات با فاصله از دیگر کشورها، مرکز و مرجع مسابقات قرآن باشد، این موضوع به مرور زمان، جایگاه قرآنی ما را تثبيت خواهد کرد.
وی البته بر این موضوع که باید تلاش کنیم تا فاصله بین دو دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن را با محتوای تولید شده در هر دوره پُر کنیم نیز تأکید کرد و افزود: نکته مهمی که وجود دارد، این است که باید کاری کنیم تا این محتوا به عنوان یک سرمایه تکثیر شود. ما برای چنین مسابقه‌ای سرمایه فکری و انسانی زیادی را مصرف کرده‌ایم، حیف است این سرمایه، محدود به زمان برگزاری مسابقات شود.
گزارش ایکنا حاکی است؛ به نظر می‌رسد دیدگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ناظر بر این موضوع است که مسابقات قرآن، پرچم‌دار فعالیت‌های قرآنی ایرانی اسلامی در دنیا بوده و با این قسم فعالیت‌هاست که میزان پرداخت ایران به قرآن کریم در بین ملل دیگر مشخص می‌شود؛ برای همین است که در ادامه صحبت‌های خود به اظهارنظر در مورد آن پرداخته است. با این وجود وزیر ارشاد، باور دارد که برای رسیدن به سطح کیفی واقعی مسابقات ایران و عمق و ضریب نفوذ آن باید مقایسه‌ای بین رقابت‌های بین‌المللی قرآن در سطح کشورهای اسلامی صورت گیرد. شاید بخش‌هایی از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در ادامه آمده است ناظر به همین موضوع باشد.
رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن - که سازمان اوقاف نیز عضوی از آن کمیسیون به‌شمار می‌رود - با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف، اظهار کرد: اگر تلاش شود تا مقایسه‌ای بین مسابقات ایران با دیگر مسابقات از طریق یک نظام شاخص‌گذاری شده و با آیتم‌های روشن صورت گیرد و خروجی آن مقایسه، مورد محاسبه قرار گیرد، مطلوب خواهد بود. از این طریق، کیفیت بخش‌ها حفظ یا ارتقاء تغییر فرهنگ سازمانی «نوفل‌لوشاتو» نشینان/ فعالیت‌هایی که مسابقات اجازه نفس کشیدن به آنها نداده استداده شود و عقب‌افتادگی‌ها نیز مشخص شود تا فاصله‌ای که ممکن است به خاطر این عقب‌ماندگی ایجاد شده باشد، جبران شود.
موضوع دیگری که مهر تأییدی بر پرداخت بیش از حد سازمان اوقاف و امور خیریه به مسابقات قرآن نسبت به دیگر فعالیت‌های قرآنی می‌زند، اظهارات رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم و مجالس مختلف است.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی که طی بیش از یک دهه ریاستش بر سازمان اوقاف و امور خیریه، مسابقات قرآن اوج گرفته است، اغلب اظهارنظرهای خود در مورد فعالیت‌های قرآنی این سازمان را به مسابقات قرآن اختصاص داده است، یعنی هرجا پای موضوعی قرآنی در میان بوده که یک طرف آن سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است، بحث در مورد مسابقات پیش کشیده شده است. با اینکه اخیراً در مورد مباحثی همچون وقف قرآنی و حفظ و تدبر در قرآن کریم در سخنرانی‌هایش استفاده شده است اما این دو موضوع نیز در راستای ورودی و خروجی مسابقات بوده است، یعنی اگر در مورد وقف قرآنی صحبتی مطرح شده در راستای بودجه‌یابی برای مسابقات و اگر در مورد حفظ و تدبر سخنی رانده است، آن را در قالب اهداف مسابقات بیان کرده است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، برگزاری مسابقات قرآن در عین کارشکنی دشمنان را یکی از وجوه و نقاط مثبت فعالیت‌های قرآنی[سازمان اوقاف و امور خیریه] ارزیابی کرد و گفت: نقطه قوت ما این است که در سطح جهان با توجه به همه اقدامات دشمن که دست به هر کاری می‌زنند تا نتوانیم این مسابقات را برگزار کنیم. در حالی که به برکت انقلاب اسلامی، امام راحل(ره)، خون شهدا و وجود مبارک مقام معظم رهبری،‌ مسابقات جمهوری اسلامی ایران با حضور متسابقانی از سراسر جهان با قوت هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود.
محمدی در مورد ضعف‌های فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و مسابقات، تصریح کرد: یکی از نقطه ضعف‌هایی که بنده چندین بار نیز به دوستان گوشزد کرده‌ام، عدم ارتباط مستمر با افراد شرکت‌کننده در مسابقات است، یعنی ارتباط مستمر ما با حفاظ، قراء و میهمانان ضعیف است که می‌توانیم در این زمینه از ظرفیت فضای مجازی استفاده بهینه را داشته باشیم.
در حالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، مسابقات را نقطه مثبت و پرچمدار فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و حتی در مرحله‌ای بسیار بالاتر، کشور می‌دانند، که برخی دیگری از کارشناسان اعتقاد دارند نقطه قوت فعالیت‌های قرآنی اوقاف طی سال‌های اخیر به نقطه ضعف فعالیت‌های قرآنی کشور تبدیل شده است. این دست از کارشناسان عقیده دارند به حدی مسابقات گسترش پیدا کرده که به‌گونه‌ای زمام امورتغییر فرهنگ سازمانی «نوفل‌لوشاتو» نشینان/ فعالیت‌هایی که مسابقات اجازه نفس کشیدن به آنها نداده است از دست برگزارکنندگان در رفته و همه چیز حالتی لجام گسیخته و غیر قابل کنترل به خود گرفته است. این دست از کارشناسان اعتقاد دارند که علاوه بر جمع و جور شدن فضای رقابت‌ها، باید فرهنگ سازمان اوقاف نیز اصلاحاتی در داخل خود ببیند.

اوقاف نیاز به تغییر فرهنگ سازمانی دارد
محمدحسین فریدونی، از آن دست کارشناسان و پژوهشگران قرآنی است که اغلب نگاهی انتقادی و اصلاح‌گرایانه به فعالیت‌های قرآنی داشته است. برای همین است که در گفت‌وگوی بسیار کوتاه خود با خبرنگار ایکنا در این موضوع، تنها به لزوم اصلاح فرهنگ سازمانی اوقاف و امور خیریه تأکید کرده و از اظهارنظر بیشتر خودداری می‌کند.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه هر کدام از مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه در زمان فعالیت خود به اندازه وسع مادی و معنوی برای کیفیت بخشی به فعالیت‌های قرآنی سازمان گام برداشته‌اند، گفت: با اینکه اخیراً فعالیت‌هایی در زمینه برنامه‌های قرآنی در بقاع متبرکه در کنار سایر فعالیت‌ها قرار گرفته است و جای قدردانی دارد، اما راهبردها فارغ از آدم‌ها کار می‌کنند و فرهنگ سازمانی از این مهم‌تر است. به اعتقاد من سازمان اوقاف و امور خیریه به تغییر فرهنگ سازمانی در همه لایه‌‌ها نیاز دارد که مجال بیان بیشتر این موضوع نیست.

رشد مسابقات را کنترل کنیم
سیدمحسن موسوی‌بلده، از پیشکسوتان قرآنی کشورمان نیز که در عین دارا بودن جایگاه استادی در علم قرائت قرآن کریم، از اعضای ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن به شمار می‌رود، تقریباً چنین عقیده‌ای دارد.
این استاد علم قرائت در گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه اگر جانب انصاف را رعایت کنیم، باید بگوییم مسابقات قرآن، طی سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی پیدا کرده است، گفت: در گذشته نیز فعالیت‌های خوبی توسط تغییر فرهنگ سازمانی «نوفل‌لوشاتو» نشینان/ فعالیت‌هایی که مسابقات اجازه نفس کشیدن به آنها نداده استاین سازمان صورت گرفته است که جای قدردانی دارد، اما به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر رشد مسابقات بیشتر بوده است. البته این رشد باید کنترل شده باشد.
وی از پاسخ دادن به سؤالات بیشتر در مورد فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف از گذشته تا به امروز به این دلیل که ممکن است باعث اسم بردن از افرادی خاص و نقد عملکرد آنها تلقی شود، ممانعت به‌عمل آورد.

تمام فعالیت‌های قرآنی در سایه مسابقات
گذشتن از این موضوع که تمام فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف زیرسایه مسابقات قرآن به محاق رفته است، اگر نگاهی به مسابقات قرآن داشته باشیم، اینگونه به نظر می‌رسد که این سازمان چشم‌انداز و قله‌ای برای مسابقات قرآن که مهم‌ترین مأموریت قرآنی این سازمان است، ندارد. یعنی مشخص نیست که سازمان اوقاف و امور خیریه 20 سال دیگر چه جایگاهی برای مسابقات ملی و بین‌المللی در نظر گرفته است.
داوود تک‌فلاح، از کارشناسان قرآنی کشورمان نیز تقریباً چنین نظری دارد. او را بسیاری از آنهایی که با مسابقات قرآن سر و کار دارند به خوبی می‌شناسند، این چهره سال‌ها مسئولیت فنی مسابقات قرآن را برعهده داشته است. مدیریت کمیته طرح و برنامه ستاد عالی مسابقات از دیگر مسئولیت‌های او در حوزه فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف بوده است. «کار او نوشتن برنامه است و بس» شاید این بهترین تعریف و معرفی از تک‌فلاح باشد که خودش گفته است. وی نیز بر این باور است که مهم‌ترین فعالیتی که سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه فعالیت‌های قرآنی داشته است، همان مسابقات قرآن است.
تک‌فلاح با اشاره به اینکه هر فعالیتی دارای دوران تأسیس، تثبیت و اوج است، گفت: فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف همیشه در زمینه تأسیس و راه‌اندازی موفق بوده است. در سال‌های اخیر فعالیت‌ها و اسنادی که تهیه شده است بیش از 10 برابر سال‌های اولیه بوده است. در این دوره اداره کل مسابقات به یک مرکز با ساختار مشخص ارتقاء یافته است.
وی با اشاره به اینکه وقتی سابقه اوقاف را مرور کنیم، متوجه می‌شویم مسابقات به خوبی جای خود را در بین مردم باز کرده است، افزود: یکی از چالش‌هایی که از قدیم مشاهده شده است، این است که چشم‌انداز و دورنمایی برای مسابقات وجود نداشته است. یعنی ما در حیطه مسابقات یک قله و دورنما نداشته‌ایم که بگوییم بعد از طی یک زمان مشخص می‌خواهیم در مسابقات به این جایگاه برسیم. نادیده گرفته شدن این دورنما از چالش‌ها بوده است.
عضو کمیته طرح و برنامه ستاد عالی مسابقات قرآن یکی دیگر از وجوه فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه را دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عنوان کرد و با تأکید بر اینکه سازمان اوقاف با ورود به این حیطه خلاء موجود را برطرف کرد، گفت: در این بخش نیز فعالیت‌ها در حدی که بتواند خود را به خوبی نشان دهد، نبوده است. یعنی جایگاه علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن در مقایسه با دانشکده الهیات دانشگاه تهران و ... حرفی برای گفتن نداشته و نتوانسته تنه به تنه این دانشگاه‌ها بزند. اینکه مقاله در حد جهانی داشته باشد یا از لحاظ علمی سطحی بالاتر از دیگر دانشگاه‌ها داشته باشد نیز نبوده است. البته فعالیت‌هایی صورت گرفته و هر سال هم تلاش شده است تا فعالیت‌ها ارتقاء یابد، اما این ضعف‌ها وجود دارد.

تهیه اسناد نشان از روند اصلاحیتغییر فرهنگ سازمانی «نوفل‌لوشاتو» نشینان/ فعالیت‌هایی که مسابقات اجازه نفس کشیدن به آنها نداده است
تک‌فلاح اظهار کرد: وقتی سوابق بعد از انقلاب را نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم در بحث تأسیس و ایجاد ساختار، موفق عمل کرده است، اما سیر آنگونه که باید پیش نرفته است. ما در این قسمت هفتاد درصد نقص داشته‌ایم. این نقص‌ها از زمانی که حجت‌الاسلام محمدی روی کار آمده و به ویژه در سال‌های اخیر رو به اصلاح رفته است. تهیه سند در حوزه‌های مختلف یکی از دلایل این روند اصلاحی بوده است. اما ای کاش چنین کارهایی 10 سال قبل صورت می‌گرفت. در واقع با این حساب ما 10 سال از فعالیت‌ها عقب هستیم.

این کارشناس قرآنی در مورد این موضوع که برگزاری مسابقات و فعالیت‌های قرآنی وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه هست یا خیر نیز گفت: با توجه به اینکه سیستمی توسط اوقاف راه افتاده و مقبولیت اجتماعی پیدا کرده است و از سوی دیگر این سازمان به مقام معظم رهبری متصل است، مردم بیشتر طالب هستند تا چنین دستگاهی فعالیت‌های قرآنی و از جمله مسابقات را اجرا کند. بنابر این با توجه به سوابق، مقبولیت اجتماعی برای برگزاری مسابقات را دارد.
تک‌فلاح با اشاره به اینکه رابطه دوسویه جامعه قرآنی و سازمان اوقاف وجود دارد، اما صددرصدی نیست، گفت: شاید در بهترین حالت این ارتباط حدود 70 درصد باشد. احساس می‌کنم صحبت‌های قشری غیر از نخبگان قرآنی که در عرصه فعالیت‌های قرآنی نیز حضور دارند، کمتر شنیده شده است. همچنین فعالان قرآنی شهرستانی نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
تک‌فلاح در پایان دو دوره مدیریت «نظام‌زاده» و «علی محمدی‌سیرت» را جزء موفق‌ترین ادوار فعالیت‌ سازمان اوقاف در زمینه فعالیت‌های قرآنی معرفی کرد و افزود: در دوره آقای نظام‌زاده،ایجاد فعالیت‌ها خیلی خوب صورت گرفت. در دوره دوم نیز به انتقادات توجه خوبی شد و به دنبال تحول و ایجاد چشم‌انداز بودند.
موازی‌کاری با نهادهای دیگر، بخش دیگری از نقدهایی هست که طی این سال‌ها نه تنها به سازمان اوقاف که به اکثر سازمان‌های قرآنی وارد بوده است. هر چند سازمان اوقاف این اواخر فعالیت‌های تأثیرگذاری در زمینه رفع موازی‌کاری برنامه‌های قرآنی داشته است، اما به نظر می‌رسد، باید بسیار بیشتر از این فعالیت شود.
تغییر فرهنگ سازمانی «نوفل‌لوشاتو» نشینان/ فعالیت‌هایی که مسابقات اجازه نفس کشیدن به آنها نداده استحجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی در این زمینه، نقدهای جدی به بدنه فعالیت‌های قرآنی وارد می‌داند. او اگرچه در حال حاضر در سازمان اسناد و کتابخانه ملی مشغول خدمت است، اما به واسطه سابقه 12 ساله‌ای که در سازمان اوقاف داشته است باید او را همچنان یک اوقافی دانست، چهره‌ای که سال‌های سال در این سازمان خدمت کرده و برای مدتی هم وظیفه برگزاری مسابقات را برعهده داشت. او از سال 1376 تا 81 مدیرکل اوقاف استان سمنان بوده و از آن سال تا سال 1384 مدیرکل اداره مسابقات بوده است. مدیرکل حوزه ریاست، مدیرکل انتشارات و مشاور ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر مسئولیت‌های او بوده است.

دو دلیل برای برتری سازمان اوقاف
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ابتدا سیر فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و به ویژه مسابقات قرآن را صعودی عنوان کرد و گفت: در دهه شصت مسابقات شکل گرفت، در دهه هفتاد تثبیت شد و در دهه هشتاد شاهد گسترش این مسابقات بودیم. اضافه شدن بخش بانوان به مسابقات و نیز جدا شدن بخش شکوفه‌ها از مسابقات از جمله فعالیت‌های خاص این دوره است. با اینکه فعالیت‌ها سیر صعودی داشته است، اما ضرورت یک تجدید نظر بعد از سه دهه برگزاری مسابقات، اجتناب‌ناپذیر است.
قبادی با اشاره به اینکه به دو دلیل سازمان اوقاف را بهترین سازمان برای تولیت مسابقات قرآن در کشور می‌دانم، گفت: این سازمان بعد از انقلاب، محوری‌ترین سازمان برگزارکننده مسابقات بوده و معتبرترین رقابت‌های قرآنی را در کشور برگزار کرده است. از سوی دیگر بسیاری از برگزارکنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای دیگر با این سازمان در ارتباط هستند. اینکه این سازمان دارای دو یا سه هزار موقوفه قرآنی است، پشتوانه بسیار قوی برای اینکه این سازمان متولی مسابقات باشد با خود همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه زمانی که مدیرکل اوقاف استان سمنان بودم، صحبت‌هایی مبنی بر ادغام سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه وجود داشت، عنوان کرد: ای کاش دورنگری ما به مرحله‌ای می‌رسید که با برخی اقدامات بخشی از موازی‌کاری‌ها را از بین می‌بردیم. سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف در زمینه قرآنی و دینی فعالیت‌های موازی بسیار زیادی دارند، الان تمام فعالیت‌هایی که سازمان تبلیغات و دارالقرآن انجام می‌دهند، سند آن در سازمان اوقاف نیز وجود دارد. این موازی‌کاری‌ها آسیب‌زاست و هر چقدر دیرتر به آن پرداخته شود، آسیب بیشتری خواهد داشت.

پرداختن افراطی به برخی از ظواهر
قبادی اوج کار قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه را در دو دوره مدیریت «امام جمارانی» و «نظام‌زاده» عنوان کرد و افزود: در دوره امام جمارانی بود که مسابقات بنیان گذاشته شد و در این دوره عنایات ویژه‌ای به مسائل ریشه‌ای مسابقات صورت گرفت. امام جمارانی یکی از موفق‌ترین مدیران اوقاف در زمینه اجرای فعالیت‌های قرآنی بوده است. یکی از دلایل این موضوع این است که اصل برگزاری مسابقات در زمان ایشان بوده است و توسعه مسابقات و ایجاد ساختارها در این دوره بوده است. دانشگاه‌ها در دوره ایشان راه‌اندازی شد. مرکز ترجمه قرآن کریم در شهر مقدس قم در زمان مدیریت ایشان بوده است. علاوه بر این نوع سلوک و رفتار فردی ایشان جدای از بقیه مدیران بوده است.
وی در پایان در مورد آسیب‌هایی که در حال حاضر فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف را تهدید می‌کند، گفت: در بحث مسابقات یکی از آسیب‌های جدی پرداختن افراطی به برخی از ظواهر و غفلت از برخی مسائل بنیادی است. همه ما شاهد هستیم که در سال‌های اخیر در نوع دکوراسیون مسابقات و اطلاع‌رسانی‌ها تحول صورت گرفته که به اعتقاد من اگر از بخش‌های دیگر غافل نشود، این پرداخت افراطی است. به لحاظ فنی و ارتباط با صاحب‌نظران قرآنی نیز دارای افت بوده‌ایم که اگر این ادامه پیدا کند تهدید خواهد بود. منزوی و کم رنگ شدن نقش فعالان قرآنی با این سازمان از دیگر نقایص فعالیت‌های سازمان اوقاف در زمینه فعالیت‌های قرآنی است.
به نظر می‌رسد سازمان اوقاف و امور خیریه طی چند دهه فعالیت خود در عرصه فعالیت‌های قرآنی بیشترین توجه را به مسابقات قرآن داشته و از دیگر جبهه‌ها همچون حفظ قرآن برای عموم، برگزاری دوره‌های تفسیر برای عموم مردم، توسعه کیفی دانشگاه‌های قرآنی و جذب فارغ‌التحصیلان آن و ... غافل مانده است. کمتر مدیری در دوران خود به چنین جبهه‌هایی که زحمات زیادی برای نمایش دادن دستاوردهای آن لازم است، بها داده است، اغلب مدیران این دستگاه‌ها به دنبال انداختن باد بیشتر در پرچم مسابقات قرآن که نمایش بزرگ و کم‌دردسری است، بوده‌اند.
اگر یک یا دو سال اخیر را نادیده بگیریم، مشاهده می‌کنیم که کمتر مدیری به خود این زحمت را داده است که کار در عرصه حفظ قرآن کریم را بر مسابقات یا ارتقاء سطح علمی دانشگاه علوم و معارف را بر مسابقات ترجیح دهد.
آنچه سازمان اوقاف به آن نیاز دارد، این است که در سایه پیشرفت چشمگیر مسابقات قرآن(از ملی تا بین‌المللی) از دیگر فعالیت‌های قرآنی و به ویژه از مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن غافل نشود. آنچه که اغلب کارشناسان قرآنی که در صحبت‌هایشان در این گزارش منتشر شد و آن عده که مطالب‌شان به رسم امانت نزد نگارنده باقی مانده است، بر آن تأکید داشته‌اند؛ این است که سازمان اوقاف اگر غیر از مسابقات قرآن، فعالیت قرآنی دیگری را به عنوان مأموریت خود پذیرفته است باید در حد و اندازه‌های مسابقات قرآن آن را اعتلا دهد.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۱۳:۴۲
0
0
به امید برچیده شدن سیستم ارزیابی مسابقه ای .
captcha