تقریری بر منصوص بودن یا نبودن عبارت «و عجل فرجهم» در انتهای صلوات
کد خبر: 3736537
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

تقریری بر منصوص بودن یا نبودن عبارت «و عجل فرجهم» در انتهای صلوات

گروه شبکه‌های اجتماعی ــ مجید معارف به ارائه توضیحاتی در زمینه ذکر صلوات پرداخت و بیان کرد: عبارت «و عجل فرجهم» که در انتهای ذکر صلوات گفته می‌شود منصوص نیست اما اگر کسی به جهت دعا برای تعجیل در فرج آن را بخواند اشکالی ندارد.

به گزارش ایکنا؛ مجید معارف، استاد گروه قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در کانال تلگرامی خود به این این پرسش که «آیا گفتن ذکر «و عجل فرجهم» در آخر صلوات جزء صلوات است؟ و آیا این دعا موجب دخالت در امور خداوند متعال محسوب می‌شود؟» پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید:
در پاسخ این سوال دو نکته می‌توان گفت اول اینکه ذکر شرعی صلوات از طریق معصوم رسیده که در این ذکر عبارت «و عجل فرجهم» وجود ندارد، دوم؛ اصل دعا برای ظهورامام زمان و تعجیل در فرج آل محمد یک توصیه موکد دینی است و روایات آن را شیخ صدوق در کتاب کمال الدین آورده است.
این توصیه دینی به دعا جهت ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باعث شده عبارت «و عجل فرجهم» در ادامه صلوات بیاید و کم کم جا بیفتد. در نتیجه اگر کسی عبارت «و عجل فرجهم» در ادامه صلوات را یک نص وارد شرعی اعلام کند این بدعت خواهد بود و اگر کسی صرفا قصد دعا کرده و آن را به دستور دینی وارده در صلوات ارتباط ندهد اشکالی ندارد.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۱۰:۲۱
1
0
اللهم صل علی محمد و ال محمد
و عجل فرجهم
ادیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۲۲:۱۸
2
2
در کتاب شریف کافی دعایی از امام صادق علیه السلام نقل شده که بخشی از آن چنین است : اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَ رُوحَهُمْ وَ رَاحَتَهُمْ وَ سُرُورَهُمْ و أَذِقْنِی طَعْمَ فَرَجِهِمْ وَ أَهْلِکْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ ... کافی، ج ۲، ص ۵۸۴
بنابراین عبارت و عجل فرجهم در ادامه صلوات از معصوم نقل شده و منصوص است.
captcha