آمریکا توان ورود به جنگ تما‌م‌عیار با ایران را ندارد/ شباهت فرمول مذاکراتی ترامپ با سخن امام(ره) درباره کارتر
کد خبر: 3738648
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
عوض حیدرپور:

آمریکا توان ورود به جنگ تما‌م‌عیار با ایران را ندارد/ شباهت فرمول مذاکراتی ترامپ با سخن امام(ره) درباره کارتر

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بی‌پایه بودن تهدید آمریکا مبنی بر جنگ با ایران در صورت عدم مذاکره، گفت: اگر آنها فکر می‌کنند با هدف قرار دادن یک سری زیرساخت‌ها ملت ما را می‌ترسانند تصور بسیار غلطی است و نهایتا با این کار یک ضربه اقتصادی به ما می‌زنند که البته این کار آنها هم قطعا بی‌جواب نخواهد ماند. اما جنگ به معنایی که بتوانند اراده خود را به ما تحمیل کنند و به صورت گسترده و تمام‌عیار صورت بگیرد، رخ نخواهد داد.

به گزارش ایکنا رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با هزاران نفر از اقشار مردم با اشاره به حرف‌های بی‌ادبانه‌ مقامات رژیم آمریکا درباره‌ تحریم، جنگ و مذاکره گفتند: تأکید می‌کنیم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد. البته آن‌ها مسئله جنگ را صریحاً مطرح نمی‌کنند اما درصددند با اشاره و کنایه، «شبح جنگ» را ایجاد و بزرگ کنند تا ملت ایران و یا ترسوها را بترسانند.

ایشان در همین زمینه تأکید کردند: جنگی رخ نخواهد داد چرا که ما مثل گذشته هیچ‌وقت شروع‌کننده‌ جنگ نخواهیم بود و آمریکایی‌ها هم حمله را آغاز نمی‌کنند چون می‌دانند که صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد زیرا جمهوری اسلامی و ملت ایران ثابت کرده‌اند به هر متعرضی، ضربه‌ بزرگ‌تری وارد خواهند کرد.

آمریکایی‌ها در مذاکره به دنبال گرفتن نقد و دادن نسیه هستند 

عوض حیدرپور، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مؤلفه‌هایی که مذاکره با آمریکا را ناممکن کرده است، گفت: آمریکایی‌ها تا الان نشان دادند که به تعبیر مقام معظم رهبری، که در مذاکره اهل نقد گرفتن و وعده نسیه دادن هستند و اگر هم بتوانند به راحتی هر گونه توافقی را زیر پا می‌گذارند. از طرفی آمریکایی‌ها در طی چهل سال گذشته از رفتار و عملکرد ایران در سطح منطقه و بین‌الملل احساس تحقیر می‌کنند و لذا در چنین وضعیتی هیچ راهی برای مذاکره با آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در نهایت می‌توان از آمریکایی‌ها خواست اگر اساسا حرفی برای گفتن دارند شرایط خود مطرح کنند که ببینیم می‌توان اعتماد کرد یا نه. اما باور من بر این است که آمریکایی‌ها صادقانه رفتار نمی‌کنند و نمی‌توان بر روی حرف و وعده‌های آنها حساب کرد.

آمریکا به خوبی می‌داند که قادر به یک جنگ تما‌م‌عیار با ایران نیست

حیدرپور در خصوص شواهد مبتنی بر بی‌پایه بودن تهدید آمریکایی‌ها به جنگ و عملیات روانی آمریکایی‌ها برای واقعی جلوه دادن این مسئله بر اذهان مسئولان گفت: ملت ایران ملتی است که از گذشته تا به الان نشان داده پای خاک، کشور، نظام و اسلام مردانه می‌ایستد و آنها هم به خوبی این مسئله را می‌دانند که ملت ایران یک ملت ناآزموده و بی‌تجربه نیست که بتوانند وارد یک جنگ تما‌م‌عیار شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: اگر آنها فکر می‌کنند با هدف قرار دادن یک سری زیرساخت‌ها ملت ما را می‌ترسانند تصور بسیار غلطی است و نهایتا با این کار یک ضربه اقتصادی به ما می‌زند که البته این کار آنها هم قطعا بی‌جواب نخواهد ماند. اما جنگ به معنایی که بتوانند اراده خود را به ما تحمیل کنند رخ نخواهد داد. چون در آن صورت باید با یک نیروی گسترده زمینی، هوایی و دریایی وارد عمل شوند که قطعا آمریکایی‌ها حاضر نیستند در میدانی که ملت ایران آن را آزموده است وارد شوند.

شباهت فرمول مذاکراتی ترامپ با سخن امام (ره) درباره کارتر

حیدرپور در خصوص اینکه شیوه و فرمول مذاکراتی ترامپ تا چه حد با ماهیت مذاکره در تضاد است، گفت: حضرت امام(ره) درباره کارتر فرمودند که من حیفم می‌آید او را با شیر مقایسه می‌کنم، او از یک طرف نعره می‌کشد و از طرف دیگر دم خود را تکان می‌دهد. ترامپ هم چنین شکلی است که در واقع سر و صدایی به پا می‌کند و قلدرمابی می‌کند اما اگر واکنش تند ببیند کمی عقب‌نشینی می‌کند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: برداشت من این است که ترامپ چنین تصور می‌کند که ابتدا تهدید کند و بعد رفتار طرف مقابل را بررسی کند که اگر ترسید فشار بعدی را وارد کند. اما اگر طرف مقابل نترسید و ایستاد، او عقب‌ می‌نشیند و خواستار مذاکره می‌شود. لذا نمی‌توان چندان بر روی سخنان ترامپ حساب کرد و اداعای مذاکره بدون پیش‌شرط او جدی تلقی کرد.

وی با بیان اینکه جنگی در منطقه رخ نخواهد داد اما تحریم‌های اقتصادی آسیب‌هایی به کشور خواهد رساند، گفت: مسئولان باید سازوکار دقیقی را برای مقابله با تحریم‌ها و به حداقل رساندن آثار آن تدوین و اجرایی کنند. امروز بیشترین وظیفه بر عهده رئیس‌جمهور است که باید حوزه‌های اقتصاد و صنعت را اصلاح کند و حتی اگر نیاز به تغییر وزرا باشد نباید درنگ کند.

دولت با شجاعت نقص مدیریتی و کم‌دانشی در اداره کشئور را اصلاح کند/ امروز، روز مماشات نیست

حیدرپور اظهار کرد: کشور ما از لحاظ منابع انسانی و اقتصادی بسیار غنی است و امکانات خدادادی بسیاری نیز دارد و روحیه مردم نیز یک روحیه مقاوم و جهادی است و لذا باید سازوکارها و مدیریت‌ها اصلاح شود. متأسفانه به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری کمتر عمل می‌شود. در واقع باید اقتصاد مقاومتی جدی‌تر گرفته شود تا مقابله با تحریم‌ها به صورت واقعی امکان‌پذیر شود.

وی با تأکید بر اینکه امروز به هیچ وجه روز مماشات نیست، گفت: دولت باید با شجاعت نقص مدیریتی و کم‌دانشی در اداره کشور را به ویژه حوزه‌های مهمی مانند اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی حل کند که در آن صورت با توجه به منابعی که در کشور موجود است کشور واکسینه خواهد شد و اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

انتهای پیام

captcha