ضرورت ایجاد ساز و کار‌های لازم برای ارتباط وثیق و نظام‌مند میان دولت با نخبگان
کد خبر: 3738762
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
جهانگیری تأکید کرد:

ضرورت ایجاد ساز و کار‌های لازم برای ارتباط وثیق و نظام‌مند میان دولت با نخبگان

گروه سیاسی ــ معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت ایجاد ساز و کار‌های لازم برای ارتباط وثیق و نظام‌مند میان دولت با نخبگان و مردم گفت: رسالت امروز همه مسئولان اجرایی، دانشگاهیان و نخبگان و مردم همراهی و همکاری برای عبور موفق کشور از شرایط خطیر کنونی است.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگيری شامگاه سه‌شنبه، 23 مرداد، در جلسه هم‌انديشي با رؤساي ۱۳ دانشگاه برتر كشور و برخي از اساتيد دانشگاه با اشاره به جنگ تبليغي و رواني آمريكا و رسانه‌هاي وابسته آنان عليه ملت ايران اظهار کرد: دشمنان تمام تلاش خود را به كار بسته‌اند تا با يك جنگ رواني و رسانه‌اي، افكار عمومي در ايران را با تشويش، نگراني و نااميدي نسبت به آينده كشور و نظام مواجه سازند.
وي افزود: دشمنان سرمايه اجتماعي كشور را نشانه گرفته‌اند كه همه دلسوزان كشور بايد با وحدت و همدلي نگذارند سرمايه اجتماعي كشور دچار فرسايش شود.
معاون اول رئيس‌جمهور ادامه داد: امروز مردم و به ويژه نسل جوان نسبت به آينده نگراني‌هايي دارند و تلاش ما بايد بر محوريت رفع نگراني مردم و ايجاد اميد و نشاط در جامعه متمركز شود.
جهانگيری تاكيد كرد: در فضای بي‌اعتمادی و نااميدی نسبت به آينده هر نوع سياست‌گذاری و برنامه‌ريزي براي كشور با مشكل مواجه مي‌شود بنابراين ايجاد اميد و اعتماد نسبت به آينده كشور بايد اولويت همه ما باشد.
رئيس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي با اشاره به آگاهي دولت از وجود ضعف در ساختار ارتباطي دولت با نخبگان و مردم گفت: بايد اين اختلال ارتباطي با كمك صاحب‌نظران و هم‌انديشي دولت با نخبگان مرتفع و مناسبات ارتباطي ميان دولت و نخبگان و مردم تقويت شود تا بتوانيم جنگ رواني دشمن را با شكست مواجه كنيم.
معاون اول رئيس جمهور اضافه كرد: در شرايط حساس كنوني بايد به سمتي حركت كنيم كه نخبگان، دانشگاهيان و دانشگاه ها بتوانند نقش واقعي خود را در كشور ايفا كنند و به كانون حل و فصل مشكلات و مسايل كشور تبديل شوند.
جهانگيری همچنين با اشاره به اين كه پس از برجام كشور در مسير توسعه قرار گرفت و به دنبال جذب و تأمين منابع مالي براي رفع نيازهاي دانشگاه ها و نوسازي و تجهيز بخش هاي مختلف علمي و اقتصادي در مسير توسعه كشور بوديم، خاطرنشان كرد: اولويت نخست همه ما در شرايط تحريم بايد تلاش براي اداره مطلوب كشور به نحوي باشد كه به زندگي مردم كمترين آسيب وارد شود چرا كه آمريكا در تلاش است با اعمال فشارهاي مختلف بر جامعه ما را به عقب نشيني و تسليم وادار كند اما به فضل الهي و با تلاش و همت مردم و مسئولين اين مشكلات را به خوبي پشت سر خواهيم گذاشت و از اين شرايط عبور خواهيم كرد.
جهانگيري با بيان اينكه در چهار ماهه نخست امسال در مقايسه با چهار ماه ابتداي سال گذشته هم به لحاظ فروش نفت و درآمدهاي ارزي و هم به لحاظ اختصاص ارز براي تأمين نيازهاي اساسي كشور در وضعيت مطمئن تري هستيم تاكيد كرد: همه تدابير لازم براي مواجهه با شرايط مختلف انديشيده شده است و جای هيچ‌گونه نگراني وجود ندارد.
معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر اهميت وحدت مسئولان كشور و قوای سه‌گانه در مديريت شرايط خطير كنوني و تسهيل فرايندهاي تصميم گيري و اجرايي تصريح كرد: خوشبختانه با تدبير رهبر معظم انقلاب و تشكيل جلسات مستمر شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا شاهد وحدت رويه در مواجهه با مسايل مختلف كشور هستيم و دولت نيز در اين راستا آمادگي لازم را براي اصلاح فرايندهاي تصميم گيري و اجرايي متناسب با شرايط مختلف را دارد.
جهانگيری همچنين حل و فصل اختلافات داخلي را ضروري خواند و گفت: همه نخبگان سياسي و اجتماعي و گروه‌ها و جريان‌های سياسی مختلف بايد براي انسجام و وحدت در كشور بيش از پيش تلاش كنند تا اعتماد و اميد مردم را ترميم كنيم.
معاون اول رئيس جمهور در بخش ديگری از سخنان خود ضمن انتقاد از سياست‌های خصمانه آمريكا عليه كشورمان و خروج غيرقانوني از برجام تصريح كرد: به تصديق غالب نخبگان كشور در مقطع كنوني با توجه به سياست‌های خصمانه و توأم با بي‌احترامي دولت آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران مذاكره با اين كشور پذيرفتني نيست.
رييس دانشگاه علامه طباطبايي نيز در اين نشست با اشاره به فضاسازی‌هاي انجام شده توسط دشمنان عليه كشور در خصوص موضوعات مختلف سياسي نظير برجام و رژيم حقوقي درياي خزر خواستار بسترسازی و حضور دانشگاهيان براي توضيح مسائل سياسي و حقوقي به افكار شد و گفت: اگر نتوانيم در اين مسائل روشنگري لازم را انجام دهيم و با ايجاد شوک‌های مثبت رواني و رسانه‌اي به جامعه، افكار عمومي را همراه نكنيم، كشور با مشكل مواجه خواهد شد.
رييس دانشگاه اميركبير هم در اين جلسه با بيان اينكه وحدت مسئولان در داخل كشور بايد نمود عيني داشته باشد، بر برنامه ريزي هاي كوتاه مدت و بلند مدت براي تامين نيازهاي جامعه تاكيد كرد و گفت: خوشبختانه در محافل علمي بدون توجه به سوداگري هاي بازار تحقيقات و امور پژوهشي به خوبي در حال انجام است.
در اين نشست رييس دانشگاه شهيد بهشتي نيز با اشاره به برخي نگراني ها در ميان اساتيد دانشگاه و دانشجويان در خصوص وضعيت كنوني كشور، گفت: دولت بايد با ارتباط قوي تر با محافل دانشگاهي اين نگراني ها و دغدغه ها را مرتفع كند.
رييس دانشگاه تهران نيز موضوع تقويت تعامل دستگاهها با يكديگر و استفاده از تجارب دانشگاهي براي حل و فصل موضوعات پيش رو را يادآور شد و خواستار همكاری بيشتر دستگاه‌های حاكميتي با نهادهاي علمي شد.
وي ارائه راهكار از سوي دانشگاهها را منوط به در اختيار داشتن اطلاعات دقيق از مسائل و مشكلات پيش روي دولت دانست و اظهار داشت: در صورت ارتباط بيشتر مسئولان اقتصادي با دانشگاهيان مي توان براي برون رفت از مسائل موجود به راه حل هاي اجرايي رسيد.
در ادامه اين جلسه روساي دانشگاههاي تهران، صنعتي شريف، علم و صنعت ايران، خواجه نصيرالدين طوسي، شهيد بهشتي، علامه طباطبائي، اميركبير،تربيت مدرس، صنعتي اصفهان، شيراز، تبريز و اصفهان نيز هر كدام در سخناني با تأكيد بر اين كه ظرفيت هاي بزرگي در دانشگاه هاي كشور براي برون رفت از مشكلات وجود دارد، آمادگي خود را براي همراهي با دولت و ارائه پيشنهادات راهگشا به منظور حل بحران هاي فعلي اعلام كردند.
روسا و اساتيد دانشگاه‌هاي حاضر در جلسه همچنين ضمن بيان دغدغه ها و مشكلات خود تصريح كردند: مسايل و مشكلات اقتصادي و چالش هاي پيش روي كشور نظير ترميم سرمايه اجتماعي، بيكاري، مسايل زيست محيطي، آب و آسيب هاي اجتماعي از طريق ارتباط نظام‌مند بدنه كارشناسي دولت با بدنه علمي دانشگاه ها قابل حل و فصل است.
تأكيد بر قانونگرايي، ضرورت جلب اعتماد مردم و نمايش همبستگي دستگاه ها و قواي سه گانه، روشنگري درباره ابعاد تحريم ها و ظرفيت هاي كشور، استفاده از توانمندي اساتيد و دانشجويان براي ترسيم چشم انداز روشن نسبت به آينده كشور با توجه به واقعيت ها، برخورد با مفسدان اقتصادي، چگونگي ايجاد ارتباط نظام‌مند ميان مسئولان و نخبگان و همكاري براي تزريق اميد و اعتماد به جامعه از مهمترين مباحث مطرح شده در اين جلسه بود.
در اين جلسه مقرر شد روساي دانشگاههاي حاضر طي جلسه اي ساز و كار ايجاد ارتباط نظام‌مند دولت با نخبگان و دانشگاه ها را با محوريت دكتر رضا فرجي دانا مشاور رييس جمهور تعيين و به دولت پيشنهاد كنند.

انتهای پیام

captcha