تفکر از مسائل بنیادی اسلام است
کد خبر: 3738847
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶

تفکر از مسائل بنیادی اسلام است

کانون خبرنگاران نبأ - حجت الاسلام و المسلمین موسوی مطلق در دومین جلسه شرح چهل حدیث امام خمینی(ره) به شرح موضوع تفکر پرداخت و آن را از مسائل بنیادی اسلام دانست.

تفکر از مسائل بنیادی اسلام است

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدعباس موسوی مطلق، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم عصر سه‌شنبه، 23 مردادماه در جلسه هفتگی شرح چهل حدیث امام خمینی(ره) که در مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد، گفت: در جلسه قبل درباره حدیث اول کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) پیرامون جهاد با نفس بحث نمودیم و اینک در ادامه جلسه قبل به فصل دوم از حدیث اول فصل تفکر می‌پردازیم.
تفکر از مسائل بنیادی اسلام
حجت‌الاسلام موسوی مطلق، تفکر را از مسائل بنیادی اسلام دانست و بیان کرد: از موضوعات بنیادی اسلام خردورزی و تفکر کردن است که در این زمینه روایات فراوانی در اهمیت تفکر وجود دارد، همینطور از جمله روایت فرق بین عالم و عابد که در روایات آمده است.
وی به تاکید بر تفکر نمودن اظهار کرد: به ما سفارش کرده‌اند که اهل تفکر باشید و مؤمن باید فکور باشد و زیاد فکر کرد.
تفکر مرتبه پنجم سلوک الی الله
این استاد اخلاق و عرفان حوزوی تفکر را مرتبه پنجم سلوک الی‌الله دانست و بیان کرد: حضرت امام راحل(ره) فرمودند «بدانید که اول شرط مجاهده به نفس و حرکت به جانب خدا تفکر است».
وی ادامه داد: بعضی ازعلمای اخلاق تفکر را در مرتبه پنجم قرار دادند، یعنی وقتی که می‌خواهید سلوک الی الله را آغاز کنید پنج مرتبه را می‌شمارند که مرتبه پنجم موضوع تفکر است.
این مؤلف حوزوی افزود: همین طور خواجه عبدالله انصاری نیز در منازل السائلین هر منزل را بر می‌شمارد که برای آن‌ها مقام اول، اواسط و آخر دارد و در آنجا تفکر را مقام پنجم دانسته است؛ که به یک نگاه امام راحل می‌فرماید آن نیز در مقام خود صحیح است.
تاکید بر تفکر در شبانه‌روز حتی به مقدار کم
حجت‌الاسلام موسوی مطلق با تأکید بر تفکر کردن در شبانه‌روز اظهار کرد: انسان باید در شب و روز حتما تفکر داشته باشد، حتی اگر شده به مقدار کم این تفکر را در شبانه‌روز داشته باشد.
سه موضوع مهم در تفکر
این استاد حوزوی با اشاره به مباحث مهم تفکر اظهار کرد: در راس تفکر موضوع مبدا و معاد و بین آن‌ها ولایت قرار دارد که انسان باید در این باره فکر و روی این سه موضوع مهم تفکر کند. شیطان به مبدا و معاد ایمان داشت اما اشکال او در ایمان به ولایت و انسان کامل بود.
وی افزود: امام راحل می‌فرماید «روی این چیزها فکر کنید و بدانید که خدا ما را برای هوس نیافریده است، و از طرفی هم این همه نعمت داده و انبیاء را همراه با کتاب‌های آسمانی آفریده بیهوده نبوده است».
مهمترین توصیه عارف کبیر سیدهاشم حداد
حجت‌الاسلام موسوی مطلق با اشاره به توصیه مهم عارف کبیر، سیدهاشم حداد به شاگردانش گفت: مرحوم سیدهاشم همواره به شاگردانشان این توصیه را داشت و این روایت را به شاگردانش می‌گفت که بدانید از کجا آمده‌اید؟ الان کجا هستید؟ و آخرش به کجا می‌روید؟
وی ادامه داد: این نوع موضوعات در تفکر کردن انسان را رشد می‌دهد و عقل انسان را کامل می‌کند. پس اگر انسان عاقل لحظه‌ای فکر کند، می‌فهمد مقصود خدا از این بساط آفرینش چیز دیگری است نه اینکه ما به حیات حیوانی برسیم بلکه هدف چیز دیگری است.
این استاد حوزوی افزود: خداوند از این خلقت، هدف بزرگتری دارد و مقصود او فقط این حیات حیوانی نیست و حیات دیگری است که حیات معنوی بوده، و انسان عاقل باید به فکر خودش باشد.
مادیات و شهوات آرامش ندارد
حجت‌الاسلام موسوی مطلق در ادامه با بیان اینکه حالا برای تفکر کردن به این نفس چه بگوییم، گفت: باید گفت «ای نفس شقی تو سال‌ها که در پی شهات عمر را هدر دادی و جز حسرت چیزی نصیبت نشد، پس قدری به خودت رحم کن!».
وی ادامه داد: مادیات و شهوات برای کسی آرامش نیاورده و نمی‌آورد پس وقت خود را صرف آن نکنید و از مالک الملوک حیا کنید. پس قدری در راه مقصود اصلی قدم زنید که موجب حیات همیشگی و سعادت دائمی می‌شود. پس این سعادت را به شهوات چند روزه فانی نفروشید.
عاقل آخراندیش است
این استاد حوزوی با اشاره به نشانه فرد عاقل گفت: از علائم فرد عاقل این است که آخر کار را در ابتدای کار می‌بیند و اگر می‌خواهد حرفی بزند یا کاری انجام دهد اول آخرش را می‌بیند و می‌سنجد.
حجت‌الاسلام موسوی مطلق تفکر به قصد مجاهده نفس را خوب دانست و گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند و تفکر دارند اما تفکری خوب است که قصد مجاهده نفس باشد که بعد از این تفکر خدا یک راه دیگر را به او نشان خواهد داد.
وی ادامه داد: سعی کنید به وظایف خود آشنا شوید و تقوای الهی را کسب کنید که بعد از آن راهی به عنوان راه بن‌بست نخواهید داشت و از جایی گره کارهایتان باز خواهد شد که فکرش را هم نمی‌کردید.
این استاد حوزوی افزود: اگر تقوا کسب کردید خدا هم یک قدرتی به شما می‌دهد که حق و باطل را می‌توانید تشخیص دهید و دیگر در هیچ معامله‌ای به بن‌بست نمی‌رسید.
وی خاطرنشان کرد: با تفکر و مبارزه با نفس اماره، خدا یک راه هدایت را به روی شما باز می‌کند و شما موفق می‌شوید در این سیر و سلوک به منزل بعدی راه یابید. پس اگر مجاهده کنید خدا راه‌هایش را به ما نشان خواهد داد.
این مؤلف و محقق حوزوی بیان کرد: بدانید اگر فکر شما شما را به حرکت انداخت، پس فکر شما درست بوده است هر چند شیطان نمی‌گذارد تفکر به معنای حقیقی را پشت سر بگذارید لذا اگر دیدید بعد از فکر کردن این تفکر اثر گذاشت و حرکت کردید بدانید درست رفتید.
توصیه به جوانان در تبلیغ دین اسلام
حجت‌الاسلام موسوی مطلق در بخش دیگری از سخنانش در شرح ولایت فقیه اظهار کرد: نسل جوان لازم است در معرفی نظامات و قوانین اسلام جدیت داشته باشند و به هر صورتی که مفیدتر تشخیص می‌دهند کتبا یا شفاها مردم را آگاه کنند.
وی ادامه داد: اسلام از ابتدای نهضت گرفتاری‌هایی داشته و اکنون نیز دشمنان نمی‌گذارند که اسلام بماند.
امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

captcha