واقعه غدیر، مبنای ایجاد وحدت اسلامی باشد
کد خبر: 3742241
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲

واقعه غدیر، مبنای ایجاد وحدت اسلامی باشد

گروه معارف - رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان گفت: همان‌طور که علی(ع) از واقعه غدیر و ولایت خودشان برای حفظ وحدت میان مسلمانان گذشتند، ما شیعیان آن حضرت نیز باید سیره ایشان را سرلوحه خود قرار داده و از توهین به خلفا و رهبران اهل سنت خودداری کنیم که موجب وحدت شده و مورد پذیرش جامعه قرار می‌گیرد.

رسالت امروز ما در قبال واقعه غدیرخم، تلاش برای وحدت اسلامی است

اصغر منتظرالقائم، رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، درباره مبنا و فلسفه غدیرخم، اظهار کرد: اسلام در جامعه‌ای بدوی و گرفتار جاهلیت ظهور کرد که در آن قبایل با یکدیگر درگیری و نزاع داشتند. رسول الله(ص) در دوران هجرت میان آنها وحدت ایجاد کرده و امت واحده را به وجود آوردند و چون می‌دانستند که روزی از این جهان رحلت خواهند کرد، مثل همه پیامبران دیگر نگران سرپرستی امت بودند؛ لذا خداوند به ایشان دستور داد که در بازگشت از حجه الوداع برای اداره دین و دولت و تداوم راهشان جانشینی قرار دهند.

انکار واقعه غدیر
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از افراد حاضر در واقعه غدیر بعدا آن را نادیده گرفته و مورد انکار قرار دادند، گفت: ریاست حسادت‌بردار است و افراد مختلفی طالب آن هستند و به جز انبیای الهی و معصومین(ع)، این حس در تمام انسان‌ها وجود دارد که برای دستیابی به ریاست با یکدیگر رقابت کنند. اشراف قبایل می‌دانستند که اگر جانشینی علی(ع) تثبیت شود، موقعیت آنها متزلزل می‌شود، بنابراین تلاش کردند تا کودتایی انجام دهند و این کودتا موجب شد تا واقعه غدیر را انکار کنند.

غدیر موجب تداوم اسلام و اکمال دین شد
رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان بیان کرد: غدیر به این دلیل عید اکبر نامیده شده است که موجب تداوم اسلام و اکمال دین شد.
منتظرالقائم ادامه داد: اهل سنت عموما و به خصوص شافعی‌ها واقعه غدیر را انکار نکرده‌اند، ولی ولایت علی(ع) را به محبت و دوستی تعبیر می‌کنند، یعنی پیامبر اسلام(ص) جمعیت زیادی را در آن هوای گرم نگاه داشت تا بگوید علی(ع) را دوست بدارید؛ در حالی که باور این مسئله ممکن نیست. در واقع بسیاری از دانشمندان و نویسندگان اهل سنت واقعه غدیر را ذکر کرده‌اند.

دوستی و محبت خاندان گرامی پیامبر اسلام(ص)
وی با بیان اینکه شرق‌شناسان به اشکال مختلف با واقعه غدیر برخورد کرده‌اند، افزود: برخی از آنها اصلا این واقعه را ذکر نکرده و سیستم خلافت را مورد توجه قرار داده‌اند، برخی واقعه غدیر را نفی کرده‌اند و گروهی نیز اگرچه به نقل این واقعه پرداخته‌اند، ولی شبهاتی نظیر مسئله وراثت به عنوان علت انتخاب جانشینان پیامبر(ص) را در خلال آن مطرح کرده‌اند.
رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان تصریح کرد: همان‌طور که علی(ع) از واقعه غدیر و ولایت خودشان برای حفظ وحدت میان مسلمانان و زنده نگه داشتن مسلمانان گذشتند و به مدت بیست و پنج سال خانه‌نشین شدند، ما شیعیان آن حضرت نیز باید سیره ایشان را سرلوحه خود قرار داده، آنچه را خداوند در قرآن فرموده است بپذیریم، دوستی و محبت خاندان گرامی پیامبر اسلام(ص) را تبلیغ کرده و از توهین و ناسزاگویی به خلفا و رهبران اهل سنت خودداری کنیم که موجب وحدت شده و مورد پذیرش جامعه قرار می‌گیرد.
انتهای پیام

captcha