طوفان سیستان؛ امسال نفس‌گیرتر از هر سال
کد خبر: 3743521
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۱

طوفان سیستان؛ امسال نفس‌گیرتر از هر سال

گروه اجتماعی - باد‌های محلی سیستان به‌مدت ۱۲۰ روز تداوم دارد، با این‌حال معمولا همیشه با این شدت نمی‌وزد، اما امسال طوفان ۱۲۰ روزه سیستان، نفسگیرتر از هر سال است، بطوری که هنوز مردم نفسشان از طوفان قبلی صاف نشده است که برای طوفان جدید هشدار داده می‌شود.

طوفان سیستان؛ امسال نفس‌گیرتر از هر سال

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، بادهای موسوم به « بادهای ۱۲۰روزه سیستان» نمونه‌ای از بادهای محلی ایران است كه در بخش شرقی این سرزمین برای مدتی از سال حاكمیت می‌یابند.
بادهای 120 روزه سیستان، از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز و تا اواخر شهریورماه ادامه پیدا می‌کند؛ بادهایی که گاهی شدت وزش آن‌ها به حدی می‌رسد که در فاصله چند ساعت می‌تواند زمین‌های زارعتی و باغ‌ها را از شن و ماسه انباشته و یا شنزاری را به سطح صاف تبدیل کند.
این بادها به‌مدت 120 روز تداوم دارد، با این‌حال معمولا همیشه با این شدت نمی‌وزد، اما امسال طوفان 120 روزه سیستان، نفسگیرتر از هر سال است، بطوری که هنوز مردم نفسشان از طوفان قبلی راست نشده است که برای طوفان جدید هشدار داده می‌شود.
طبق اعلام سازمان هواشناسی، مردم سیستان تا به امروز، بیش از 50 روز متوالی آلودگی هوا و شرایط بحرانی را پشت سر گذاشته‌اند؛ غلظت ذرات معلق در هوا گاهی به 20 برابر حد مجاز و گاهی حتی تا 60 برابر حد مجاز نیز رسیده است.
غلظت ریزگردها در هوا تا اندازه‌ای است که هفته گذشته، مسیر زابل – نهبندان به‌کلی مسدود شد و در هفته جاری نیز، مسافران پرواز تهران به زابل، به دلیل شرایط نامساعد جوی مجبور شدند در زاهدان پیاده شوند.
طوفان شدید، علاوه بر خساراتی که بر طبیعت وارد می‌سازد، مردم منطقه سیستان را به مشکلات فراوانی از جمله بیماری‌های تنفسی نیز گرفتار می‌کند.

طوفان سیستان؛ امسال نفس‌گیرتر از هر سال

طوفان 465 سیستانی را روانه بیمارستان کرده است
عبدالرحمن شهنوازی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا گفت: از روز پنجشنبه که وزش طوفان در منطقه شدت گرفته است، تاکنون 465 نفر از مردم منطقه سیستان راهی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی شده‌ا‌ند.
وی با بیان اینکه از این تعداد، 79 نفر بستری و 386 نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند، اظهار کرد: ناراحتی‌های تنفسی، چشمی و قلبی از مهمترین عارضه‌های ناشی از غلظت ریزگردها در هوا است.
ریزگردهای سیستان علاوه بر اینکه زندگی روزمره مردم این منطقه را با مشکلات جدی مواجه کرده است، به معیشت مردم نیز صدمه زده، بطوری که کشاورزی و دامداری که منبع اصلی درآمد روستاییان این منطقه است، تحت تأثیر ریزگردهاست.
سازمان‌های دولتی تاکنون اقدامات بسیاری برای رفع این بحران در منطقه انجام داده‌اند، اما خروجی چندانی نداشته و این معضل همچنان ادامه دارد. ریزگردهای سیستان نیازمند اقدامات جدی‌تر و تأثیرگذارتری است.

گزارش از هادی محمدی

captcha