فراخوان رهبری، زمینه‌ساز مشارکت همه نسل‌های انقلاب برای غنی‌سازی سند الگوی پیشرفت
کد خبر: 3756625
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
کنعانی مقدم عنوان کرد:

فراخوان رهبری، زمینه‌ساز مشارکت همه نسل‌های انقلاب برای غنی‌سازی سند الگوی پیشرفت

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی فراخوان رهبر معظم انقلاب را فراهم‌کننده زمینه مشارکت همه نسل‌های انقلاب برای نظردهی، آرایش و پیرایش الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت دانست و گفت: قطعاً الگویی که برخاسته از فکر و اندیشه جمعیت وسیعی از ملت باشد قابلیت اجرایی بیشتری هم خواهد یافت.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب در پیامی دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه‌ نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فراخواندند؛ سندی که قرار است الگوی پیشرفت کشور برای پنجاه سال آینده باشد.

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مهم‌ترین زمینه ایجاد تمدن نوین اسلامی است

حسین کنعانی‌مقدم، دبیر کل حزب سبز و رئیس کمیته اصل 44 و تعاون مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت فراخوان عمومی رهبر معظم انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی و از اساسی‌ترین اسناد ملی کشور سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که مقام معظم رهبری سال‌هاست این موضوع را مطرح کرده‌اند و کارگروه‌های زیادی شامل نخبگان، اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی بر روی آن کار کردند و امروز می‌توان گفت ایده‌ها و چارچوب‌های آن تدوین و تنظیم شده است.

وی افزود: در این فراخوان رهبر معظم انقلاب الگوی پایه را در معرض نقد، بررسی و ارائه پیشنهادات نخبگان برای تکمیل آن قرار دادند تا از غنای بیشتری برخوردار شود و بتواند به برنامه درازمدتی برای قرن پانزدهم شمسی تبدیل شود. بر مبنای این الگو می‌توان تا صد سال آینده را برنامه‌ریزی و کشور را براساس آن اداره کرد؛ در واقع این الگو یکی از مهم‌ترین زمینه‌های ایجاد تمدن نوین اسلامی خواهد بود که ایران پرچمدار آن است.

فراخوان رهبر معظم انقلاب مشارکت همه نسل‌های انقلاب را فراهم کرده است/ ارائه برنامه 50 ساله؛ پاسخی به افکار پریشان دشمن

کنعانی‌مقدم اظهار کرد: این فراخوان از جهت دیگری هم مهم است و آن اینکه نسل‌های گذشته و حال انقلاب اسلامی در نظردهی، آرایش و پیرایش این الگو می‌توانند نقش‌آفرینی کرده و عملاً تکمیل و ارتقای این الگو با مشارکت همه آحاد ملت انجام خواهد شد و قطعاً الگویی که برخاسته از فکر و اندیشه جمعیت وسیعی از ملت باشد قابلیت اجرایی بیشتری هم خواهد یافت.

دبیرکل حزب سبز درباره پیام این فراخوان که 50 سال آینده کشور را مدنظر دارد در برابر ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر سقوط نظام تا چند ماه آینده گفت: دشمنان انقلاب اسلامی از ترامپ تا پیشینیان او در آمریکا هر روز وعده سرنگونی جمهوری اسلامی ایران تا ماه‌های آینده را می‌دادند اما انقلاب اسلامی توانست از تمام این پیچ و خم‌ها و موانع دشمن به سلامت عبور کند و امروز در آستانه تأسیس 40 سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم که این نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران با قدرت و توانی بسیار بیشتر از روزهای ابتدایی انقلاب به راه خود ادامه می‌دهد و دشمنان قطعاً در رسیدن به اهداف خود ناکام خواهند ماند.

وی تأکید کرد: این فراخوان رهبر معظم انقلاب پاسخی به افکار و نقشه‌های پریشان دشمن بود و حکایت از آن دارد جنگ روانی که دشمن سال‌هاست برای سرنگونی انقلاب و نظام به راه انداخته عملاً هیچ نتیجه‌ای نداشته و جمهوری اسلامی ایران با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد و این قدرت به حدی است که یک برنامه درازمدت 50 ساله را تدوین کرده است.

توجه به مسئله فرهنگ‌سازی الگو/ تفاوت سند چشم‌انداز بیست‌ساله با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

کنعانی‌مقدم درباره نگرانی همیشگی درباره انحراف دولت‌ها از اسناد بالادستی گفت: باید سه مرحله را برای یک سند بالادستی طی کرد؛ اولین مرحله تدوین و تبیین است که این فراخوان هم در جهت کامل کردن این سند پایه‌ای است. مرحله دوم اجرای آزمایشی سند است که باید سند ابتدا در اجرا به صورت آزمایشی شروع شود. سومین مرحله فرهنگ‌سازی سند و الگوست.

رئیس کمیته اصل 44 و تعاون مجمع تشخیص مصلحت نظام با مهم ارزیابی کردن مرحله فرهنگ‌سازی یک سند ملی گفت: اگر فرهنگ‌سازی به درستی انجام شود و این الگو به یک الگوی عمومی برای آحاد ملت تبدیل شود، دیگر آمدن و رفتن دولت‌های مختلف با انواع گرایش‌ها تأثیری در اجرای آن نخواهد داشت، زیرا تبدیل به یک نهاد اجتماعی شده و با تکیه بر زیرساخت‌های فرهنگی و اجماع ملی مستدام و پایدار خواهد ماند. مرحله آزمایشی سند در سال 1400 آغاز خواهد شد و لذا مسئله مهم‌تر فرهنگ‌سازی است.

وی با اشاره به تفاوت این الگو با سند چشم‌انداز بیست‌ساله گفت: در سند چشم‌انداز بیشترین وظایف در عرصه برنامه و اجرا برعهده دولت‌هاست اما این الگو کاملاً مردمی خواهد بود و تا تبدیل به فرهنگ عمومی نشود، عملاً نمی‌تواند راه خود را پیدا کند و استمرار داشته باشد.

کنعانی مقدم در پایان اظهار کرد: رسانه‌ها و فضای مجازی نقش مهمی در حوزه فرهنگ‌سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارند و می‌توانند اهمیت مشارکت حداکثری نخبگان و صاحب‌نظران را برای تکمیل و غنی‌سازی الگوی پایه تبیین و از سوی دیگر در سطح عمومی نیز ابعاد گسترده و مهم این الگو و تأثیرات آن در آینده کشور را بر مردم بیان کنند تا در هنگام اجرا، این الگو از مقبولیت حداکثری در میان نخبگان و مردم برخوردار شده و به اهداف مد نظر خود برسد.   

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha