بهره‌گیری از ردیف‌های موسیقی قرآنی تفکیک‌شده؛ ویژگی تلاوت شحات محمد انور
کد خبر: 3756859
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
تحلیل تلاوت قاریان مصری/ 22

بهره‌گیری از ردیف‌های موسیقی قرآنی تفکیک‌شده؛ ویژگی تلاوت شحات محمد انور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشور گفت: ردیف‌های موسیقی قرآنی شحات محمد انور خیلی تفکیک شده و کاملاً مشخص است یعنی از ترکیب‌هایی که برخی قراء بهره می‌برند کمتر استفاده می‌کرد.

به گزارش ایکنا؛ شحات محمد انور در سال 1369 برای اولین بار به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد و تلاوت‌های بسیار فاخری را طی مدت زمانی که در ایران بود در شهرهای مختلف انجام داد. از جمله تلاوت‌های فاخر وی در این سفر می‌توان به تلاوت‌ سوره‌ مبارکه طه (بهمن 1369)، شوری، اسراء، نساء و کوثر در حسینیه ارشاد امام خمینی(ره)، تلاوت سوره مبارکه مائده در مشهد مقدس، تلاوت سوره مبارکه قصص در اصفهان، تلاوت سوره مبارکه انعام در مسجد کاسه‌فروشان رشت و ... اشاره کرد.

شهرت فراوان شحات محمد انور چهار دلیل عمده داشت. یکی از دلایل شهرت وی همدلی او با مردم بوده است. به‌ گونه‌ای که در غم‌ و شادی‌های مردم همراهشان بود. دومین عامل شهرت او این بود که هرگز برای تلاوت قرآن اجرت تعیین نمی‌کرد. سومین عامل شهرت این قاری مصری نیز اعتقاد و نظر قابل تأمل او در این باره بود که تصمیماتی که مسئولان فرهنگی می‌گیرند عمدتاً منجر به شنیدن تلاوت‌ها از سوی مردم شهرها می‌شود و مردم روستاها کمتر می‌توانند تلاوت‌ها را بشنوند. به همین دلیل برای اجرا بیشتر به روستاها می‌رفت و به این اعتقاد خود نیز همواره پایبند بود. چهارمین عامل شهرت فراوان وی نیز ابتکار وی در نغمات و مقامات بود.

شحات محمد انور در سال 1950 در مصر به دنیا آمد و در سال 1979 در سن 29 سالگی وارد رادیو مصر شد و تلاوت‌های بسیار خوبی را اجرا کرد. این قاری مشهور مصری اولین بار در سال 1976 در برابر هیئت مهارت‌سنجی رادیو مصر قرار گرفت و هیئت مهارت‌سنجی وی را به ایجاد تنوع در مقامات و نغمات توصیه کرد. لذا شحات انور مدت سه سال در این زمینه تلاش کرد و در سال 1979 وارد رادیو شد و اولین تلاوت خود را در روز 25 آذر 1358 در برنامه صبحگاهی رادیو مصر یعنی صلاةالفجر انجام داد.

صوت متن بالا را با کارشناسی احمد فراهانی می‌شنویم؛

کد
 

تلاوت آیات سوره مبارکه طه از شحات محمد انور

کد


حسین اخوان‌اقدم، پیشکسوت قرآنی کشور، درباره ویژگی‌های تلاوت شحات محمد انور می‌گوید: تلاوت سوره مبارکه طه جزء شاهکارهای تلاوت شحات محمد انور محسوب می‌شود و حتی برخی معتقدند که تکنیکی‌ترین و زیباترین تلاوت وی در ایران همین تلاوت بوده است. شحات انور این تلاوت را در اولین سفرش به ایران یعنی در سال 1369 در حسینیه ارشاد انجام داد و چون سوره مبارکه داستان حضرت موسی(ع) است، وی این داستان را با لحن کاملاً محتوامحور اجرا کرد.

وی در تحلیل تلاوت آیات 19 تا 35 سوره مبارکه طه با اشاره به اینکه شحات انور در آیه 19 یعنی از «قَالَ أَلْقِهَا» ورود به مقام سه‌گاه دارد، اظهار کرد: ردیف‌های موسیقی قرآنی شحات محمد انور خیلی تفکیک شده و کاملاً مشخص است یعنی کمتر از ترکیب‌هایی که برای مثال در تلاوت افرادی چون حصان و ... وجود دارد استفاده می‌کند و کاملاً مرتب مقامات را اجرا می‌کند که از این جهت نیز تقلید راحت‌تر می‌شود.

اخوان اقدم ادامه داد: تلاوت شحات نیز معمولاً به این صورت است که ابتدا به صورت متعارف با بیات آغاز می‌کند و بعد وارد رست می‌شود. رست را به اوج می‌رساند و سپس، برای مثال وارد سه‌گاه می‌شود. این مرزبندی دقیق بین مقامات یکی از مشخصات قرائت مرحوم شحات است.

پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: در آیه 25 سوره طه، که درخواست‌های حضرت موسی(ع) است، شحات اوج مقام سه‌گاه را اجرا می‌کند و سپس، یک گوشه فرعی از مقام حجاز را که زنکران است برای انتقال موزون انتخاب می‌کند ولی اوج مجدد مقام سه‌گاه در آیات 33 تا 35 سوره مبارکه طه است. تلاوت سوره مبارکه طه شحات محمد انور تلاوتی بسیار شنیدنی است و می‌تواند در راستای ارتقای قرائت فنی علاقه‌مندان بسیار مفید باشد.

کد


یادآور می‌شود این تحلیل در برنامه «اکسیر» از شبکه رادیویی قرآن پخش شد. اکسیر پنجشنبه‌های هر هفته با مجری‌‌کارشناسی «احمد فراهانی»، مدیرگروه آموزش رادیو قرآن و با هدف بیان نکات آموزشی تلاوت‌های شاخص قاریان مصری به‌ روی آنتن می‌رود و در هر برنامه دو تلاوت الگو از قاریان صاحب‌سبک و تأثیرگذار پخش می‌شود. پس از هر تلاوت نیز دو کارشناس در زمینه مباحثی همچون آموزش، تحلیل و بررسی تکنیک‌ها و فنون تلاوت نکاتی را مطرح می‌کنند.
انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
captcha