حفظ حرمت مرجعیت عراق برای ما اصل اول است/ اربعین؛ نماد عشق جهانیان به امام حسین(ع)
کد خبر: 3756904
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۸

حفظ حرمت مرجعیت عراق برای ما اصل اول است/ اربعین؛ نماد عشق جهانیان به امام حسین(ع)

گروه معارف - رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان مرکزی گفت: نگه داشتن حرمت مرجعیت عراق بسیار مهم است که باید توسط زائران لحاظ شود. حفظ حرمت مرجعیت عراق برای ما اصل اول است.

حفظ حرمت مرجعیت عراق برای ما اصل اول است/ اربعین؛ نماد عشق جهانیان به امام حسین(ع)

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، عصر 25 مهرماه در جلسه کمیته فرهنگی ستاد اربعین که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد گفت: نگه داشتن حرمت مرجعیت عراق بسیار مهم است که باید زائران آن را در نظر بگیرند. حفظ حرمت مرجعیت عراق برای ما اصل اول است.
رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین استان تصریح کرد: موکب‌ها به نام حضرات ائمه معصومین(ع) و امامزادگان نامگذاری می‌شوند. به موکب‌داران توصیه می‌شود از هر گونه اسراف در بخش پذیرایی و رقابت در افزایش ارائه خدمات رفاهی پرهیز کنند. با توجه به اینکه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نوع خدمات است، لذا برای رسیدن به اهداف نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم. اشاعه فرهنگ باید به گونه‌ای باشد که زائران در مصرف مواد خوراکی، آشامیدنی و...اسراف نکنند.
وی ادامه داد: در توجیه عمومی زائران قرار بر این است که آداب اسلامی رعایت شود. زائران توجه کنند که به دنبال غذا نباشند. باید در وهله اول روحیه زیارت را در نظر بگیرند و از اسراف در همه زمینه‌ها پرهیز کنند.
حجت‌الاسلام قربان‌پور اضافه کرد: رسانه‌ها زبان گویای جمعیت استان و زائران و فرهنگسازان کشور هستند که با فعالیت در این حوزه می‌توانند اهداف حقیقی عاشورا را به عنوان الگو و اصول اصلی برنامه قرار دهند و ما را در نشر اهداف یاری کنند. همچنین اهداف سیاسی عبدالله(ع) باید نشر داده شود. اربعین وحدت‌آفرین و نماد عشق جهانیان به این امام همام است و این امر با حضور مردم اتفاق می‌افتد.
وی بیان کرد: ظلم‌ستیزی یکی از اهداف اصلی اباعبدالله(ع) است. امروز با الگوگیری از این امام مقابله با استکبار جهانی اهمیت دارد. خون ایشان به دلیل ایجاد حکومت دینی و اسلامی ریخته شد. اصل ولایت‌پذیری هدف والایی است که باید برای آن فرهنگ‌سازی شود و رشد پیدا کند. باید کمک کنیم اهداف حقیقی نهضت عاشورا و اربعین از طرق گوناگون نهادینه شود.
حجت‌الاسلام قربان‌پور گفت: وحدت اصل کلی برای همه کشورهای اسلامی است. وحدت مسلمانان در اربعین نباید خدشه‌دار شود. دشمن از هر حلیه و نیرنگی برای خدشه‌دار کردن به اربعین استفاده می‌کند که باید هوشیارانه عمل کرد و از هرگونه درگیری حتی لفظی بپرهیزید.
وی ادامه داد: تأکید شده زائران به ویژه زائران ایرانی سنت‌های عراق را رعایت کنند. برخی عبارات برای آنان ناخوشایند است که باید از به کار بردن آن‌ها پرهیز شود و به سنت‌های بومی مردم عراق اهمیت داده شود. همچنین به منظور فرهنگ‌سازی قدم بردارید و از اطلاع‌رسانی در حوزه فضای مجازی غفلت نکنید.
قربان‌پور افزود: ارائه خدمات برای نهادینه کردن اصول اصلی کربلاست. سفر اربعین ارتقای فرهنگ دینی برای همه زائران را در پی دارد. محصول نهایی این است که ما را به تقویت ایمان، تحصیل معرفت دینی، افزایش بصیرت و التزام عملی به ارزش‌های اسلامی به ویژه خاندان نبوی برساند. همه خدمات مقدمه‌ای برای حصول ارزش های‌ اسلامی الهی است.
وی بیان کرد: همه خدمات باید معرف و بسط‌دهنده فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت باشد و باعث شود این شاخص‌ها برای همیشه زنده بماند. برای زنده نگاه داشتن اصل ایثار و شهادت و در نهایت انتظار و مهدویت باید از سفر اربعین توشه برداریم.
این مقام مسئول ادامه داد: زائران از همراه داشتن کارت‌های اضافه خودداری کنند و داشتن پاسپورت الزامی است. بیماران اگر داروی خاصی مصرف می‌کنند حتماً به همراه داشته باشند. رعایت قوانین ایران و عراق فراموش نشود.
به گزارش ایکنا؛ محسن امیدی، دبیر ستاد اربعین استان مرکزی، نیز در این جلسه گفت: مراسم اربعین سیاسی عبادی است که در قالب بزرگ‌ترین اجتماعات امروز تعریف می‌شود. اربعین حسینی به گفتمان بین‌المللی تبدیل شده است. همه از هر نژاد و قبیله‌ای که هستند برای زیارت اربعین به کربلا مشرف می‌شوند حتی در این میان شاهد حضور غیر‌مسلمانان نیز هستیم.
وی از استقرارمترجم در برخی موکب‌های خاص ویژه اتباع خبر داد و افزود: تمام هدف ما این است که در اربعین مانند عاشورا و تاسوعا نحوه ارائه خدمات مردمی اداره شود. ستاد اربعین از چند ماه پیش تشکیل شد. تعداد ثبت‌نام‌کنندگان استان حدود 17 هزار و 202 نفر هستند که از این تعداد 14هزار و 500 ویزا صادر شده است و 5 هزار ویزا هم در حال صدور است.
وی گفت: امسال با توجه به تدابیر دولت، قیمت ارز برای زائران 4 هزار و 875 تومان در نظر گرفته شد. در کرایه‌های خارج از مرز ایران با مشکلاتی مواجه هستیم چراکه هر یک‌هزار دینار عراقی حدود 13هزار تومان محاسبه می‌شود و همین عاملی بر افزایش کرایه‌هاست. جهت رفاه حال زائران 300 اتوبوس از مرز مهران تا شهر کوت عراق در نظر گرفته شده است.
امیدی تصریح کرد: ستاد اربعین استان با 12 کمیته امنیتی انتظامی، اطلاع‌رسانی و مستندسازی، بهداشت و درمان، امداد و نجات، اطلاعاتی، حمل و نقل و سوخت، مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه، خدمات شهری، فرهنگی و آموزشی، اعزام، زیرساخت، بانوان و جوانان مشغول خدمت‌رسانی است. در راستای فعالیت کمیته‌ها ستادهای فرعی شهرستان‌ها نیز آماده خدمت‌رسانی هستند. شهرداری‌های کل استان عضو ستادها هستند. کمیته بهداشت و درمان تلاش می‌کند بهداری صحرایی را در شهر مهران با ارائه داروهای مورد نیاز برپا کنند. هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و تأمین اجتماعی برای خدمت‌رسانی آمادگی صددرصد دارند.
وی ادامه داد: 40 موکب مجوز خدمت‌رسانی را دریافت کردند و از این موکب‌ها 28 موکب در شهر نجف تا کربلا و یک موکب هم از اوقاف در کاظمین استقرار دارد. خدمات‌رسانی موکب‌ها را 1360 خدمه مردمی انجام می‌دهند. در این موکب‌ها روزانه 61 هزار و 500 وعده صبحانه، 121هزار و 100 میان‌وعده، 46هزار ناهار، 50 هزار و 900 وعده شام پیش‌بینی شده است. 10 موکب هم در ورودی‌های استان استقرار دارند.
انتهای پیام

captcha