ورزش در سایه علم با فضایل اخلاقی و جوانمردی همراه باشد
کد خبر: 3756928
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

ورزش در سایه علم با فضایل اخلاقی و جوانمردی همراه باشد

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه یزد ورزش را مسیری لازم برای تقویت بنیه نظامی جامعه اسلامی دانست و گفت: ورزش باید در سایه علم با فضایل اخلاقی و جوانمردی قرین شود.

به گزارش ایکنا از یزد، چگونگى تفريح کردن در سبک و روش زندگى موثر و از مؤلفه هاى سبک زندگى اسلامى است که پرداختن به ورزش از جمله این تفریحات سالم مى باشد.
در اهميت سلامتى، از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده: «هر كه تنش سالم است و در جماعت خويش ايمن است و قوت روز خويش دارد جهان طبق مراد اوست». همچنین امام سجاد عليه السلام در دعا از خداوند چنين طلب مى كند: «خداوندا! نعمت سرزندگى و كوشايى را به ما ارزانى دار و از سستى و تنبلى و ناتوانى و بهانه آورى و زيان و دل مردگى و ملال، محفوظمان دار». ازاين رو، اسلام در كنار توجه به روح آدمى، به آمادگى جسمانى نيز توجه کرده و تأكيداتى نسبت به ورزش هايى از جمله شنا، سواركارى، تيراندازى و... شده است.
26 مهرماه روز ورزش و تربیت بدنی به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و جایگاه ورزش در زندگی فردی و اجتماعی نامگذاری شده و خانواده ها باید به ترویج و توسعه ورزش در بین اعضای خانواده بپردازند، هدف از این روز پرورش نیروی جسمانی و تقویت روحیه سالم در افراد است.
ورزش در مسیر تقویت بنیه نظامی جامعه اسلامی باشد
آیتی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به این حرفه در اسلام به ایکنا گفت: ورزش و اهمیت آن می تواند علاوه براهمیت دست یابی به سلامت جسمی که باید در سایه علم صورت پذیرد لازم است به حفظ تتابع و مصالح نظام و مملکت توجه نماید.

توجّه اسلام به ورزش و سلامت جسمی در سایه علم معنا می¬پذیرد.

وی با اشاره به اینکه ورزش در اسلام دو دیدگاه دارد یکی دیدگاه فردی  و دیگری دیدگاه اجتماعی افزود: در واقع در دیدگاه اجتماعی ورزش باید در مسیر تقویت بنیه نظامی جامعه اسلامی باشد و این فعالیت های ورزشی برای تحمل ناهمواری ها و مصونیت بخشیدن به نظام اسلامی در مقابل توطئه های دشمنان ضروریست.
آیتی زاده با اشاره به اینکه بدن سالم یکی از معیارهای شناسایی ارزش ها و ضد ارزش ها در دین است افزود: تقویت جسم در مکتب اسلام به عنوان یک ارزش قلمداد شده است که تحصیل آن با طب علم، فضایل اخلاقی و جوانمردی قرین است.
وی گفت: بهاء دادن به سلامتی بدن و فعالیت های فیزیکی می تواند بر تأمین سلامت جسمانی، سلامت روانی، کیفیت زندگی و حضور بدن در عبادات تأثیرگزار باشد.
شیوه های درست سبک زندگی از کودکی آموزش داده شود
آیتی زاده باتوجه به این موضوع که تأثیر فعالیت بدنی در افزایش طول عمر، کاهش یا حذف اضطراب، هیجان و افسردگی و... به اثبات رسیده است اظهار کرد: اثرات ورزش باید در سبک و شیوه زندگی افراد نمود پیدا کند و این شیوه زندگی شامل، مجموعه ای از خصوصیات الگوهای مهارتی و ویژگی های رفتار انسان است.
وی ادامه داد: در سبک زندگی امروزی با مکانیکی شدن زندگی ها و کم تحرکی افراد، نیاز کمتری به مصرف انرژی هست و این در حالی هست که ارزش کالری، ارزش غذایی مواد غذایی و میزان انرژی دریافتی از هر غذایی در سبک زندگی نشسته و کم تحرک امروزی نیز تغیر یافته است و ورزش می تواند با افزایش متابولیسم پایه سبب کاهش وزن و کاهش چربی های بدن شود.
این استاد دانشگاه با عنایت به اینکه سازمان جهانی بهداشت، تغیر در رفتار و شیوه زندگی را به عنوان یکی از عوامل مؤثر در ارتقای سلامت جامعه مطرح می کند تصریح کرد: لازم است شیوه های درست و مناسب سبک زندگی از همان کودکی به صورت مداوم به افراد جامعه آموزش داده شود و تا باعث ارتقای سطح و کیفیت جامعه اسلامی بشود.

انتهای پیام

captcha