به گزارش
ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی امروز پنجشنبه، 29 آذرماه، در آیین اختتامیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایشهای غدیر برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) با بیان این که طلب علم شامل فرآیند پژوهش هم میشود، گفت: امام هشتم(ع) در حدیثی فرمودند «طلب العلم فريضهٌ علی کل مسلم»؛ طلب علم اعم از این است که انسان علم را از سینههای دیگران جست و جو کند و یا با پژوهش علم را دریافت کند و از معلومات به مجهولات برسد و مجهولی را کشف کند و به آن علم پیدا کند.
معاون پژوهش حوزههای علمیه تصریح کرد: در ادامه این روایت فرمودند که «فريضهٌ علی کل مسلم» طلب علم واجب است، نه واجب کفایی بلکه بر همه مسلمین واجب است، البته بر هر کسی بر اساس ظرفیتهایی که دارد واجب است؛ ادامه حدیث نشان میدهد که منظور از علم، هر علم مفیدی برای جامعه است.
وی اظهار کرد: منظور از پژوهش، فرآیند روشمند و مستند نظریهپردازی و تولید علم منجر به توسعه مرزهای علم میشود و منظور از حوزه، مرکز مدیریت حوزه نیست، بلکه به معنای نهاد روحانیت است که کارکردهای نهاد روحانیت در جامعه یکی علمی و دیگری تربیتی است.
میرمعزی افزود: منظور از انقلاب اسلامی حادثهای نیست که در یک تاریخی رخ داد، بلکه جریانی است که از آن تاریخ شروع شد و 40 سال از آن گذشته است و آیندهای پیش رو دارد و این که پژوهش حوزه چه نسبتی را باید با انقلاب اسلامی برقرار کند، به این بر میگردد که نقش حوزه نسبت به این انقلاب چیست؟ که از کلام امام راحل و مقام معظم رهبری استفاده میشود که حوزهها دو نقش حمایت و پشتیبانی و نقش نصیحت و نقد و جلوگیری از انحراف را دارند.
معاون پژوهش حوزههای علمیه تصریح کرد: جایی که نظام و انقلاب نیازمند پاسخگویی به پرسش و نظریهپردازی است، باید از پایگاه منابع و دادههای اسلامی پژوهش کرده و به این پرسشها پاسخ دهیم و از این طریق نظام را پشتیبانی کنیم و جایی که احساس میکنیم که انحرافی در حال رخ دادن است، باید با نقد و بررسی عمیق جلوی انحراف را بگیریم.
وی درباره نقشه راه ساخت آینده اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نقشه راه آینده انقلاب را در پنج مرحله ذکر فرمودند که جبنش و حرکت انقلابی، ایجاد نظام اسلامی، ساخت و بناکردن حکومت اسلامی با تعبیر دولت اسلامی، جامعه اسلامی و امت و تمدن نوین اسلامی است.
میرمعزی افزود: با توجه به این که انقلاب داعیه اصلیش این است که میخواهیم جامعه را بر اساس اسلام بنا کنیم و تمدن نوین اسلامی را برپا کنیم، تمامی اینها باید مبتنی بر اسلام باشد و نهادی که توانایی و صلاحیت پژوهش، پاسخگویی و رفع نیاز را در این مراحل دارد، حوزههای علمیه و روحانیت هستند.
معاون پژوهش حوزههای علمیه تصریح کرد: در مرحله سوم از نقشه راه آینده انقلاب که دولت اسلامی است، در حال حرکت هستیم؛ البته این مراحل تقدم و تأخر رُتبی دارند، نه زمانی و به نوعی با هم اتفاق میافتند. اما ممکن است عنایت کسانی که می خواهند کاری انجام دهند در این مرحله بیشتر باشد.
وی ادامه داد: اکنون در موقعیتی هستیم که باید دولت اسلامی را برپا کنیم و برای این مسئله باید پاسخهای روشنی داشته باشیم و نسبت به این که ساختار حکومت اسلامی چیست و چه ساز و کارهایی دارد.
میرمعزی با اشاره به دو کارکرد الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت اظهار کرد: در مرحله جامعه اسلامی و تمدن اسلامی هم با مطرح شدن الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت خود به خود وارد این مرحله شدهایم، چرا که این الگو دو نقش و کارکرد دارد، یکی کارکرد بیرونی دارد که نقشه راه ساخت تمدن نوین اسلامی است و همچنین کارکرد درونی دارد و این است که دولت و جامعه ما را منسجم میکند و جلو میبرد؛ وارد هر سه مرحله شدهایم و حوزهها باید نسبت به این مراحل پاسخگو باشند.
وی گفت: متأسفانه ظرفیتهای حوزه برای این گونه نقشها در این مقطع زمانی کافی نیست و باید سیاستگذاریهای خوب و روشنی و امکانات و منابع خوبی برای این کار فراهم شود که حوزه ها در این جهت بتوانند در آیندهای نه چندان دور، نقش خود را به نحو وافی و کافی در رابطه با انقلاب اسلامی ایجاد کنند.
انتهای پیام