به گزارش ایکنا؛ برنامه افق رادیو قرآن که به صورت زنده روی آنتن شبکه رادیویی قرآن میرود، امروز شنبه، 22 دیماه به موضوع بررسی فعالیتهای رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما که پس از انقلاب تأسیس شدند، پرداخت. این برنامه با حضور محمدحسین محمدزاده، مدیر سابق رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما، همچنین حسین ساری، مدیر اسبق شبکه قرآن و معارف سیما تولید و پخش شد.
در ابتدای این برنامه، حسین ساری در رابطه با فضای کارکرد رسانه اظهار کرد: رسانه عامل بسیار قدرتمندی است که سابقاً از آن به عنوان ابزار قدرت یاد میشد، ولی امروزه رسانه خود به تنهایی محور قدرت است. البته اینطور نیست که رسانه هر کاری که بخواهد را انجام دهد، بلکه این امر بستگی به سواد رسانهای جامعه و خواست مردم دارد. اما متأسفانه رسانه در برخی جوامع هر کاری را که بخواهد انجام میدهد که امیدواریم سواد رسانهای در جامعه ما به حدی بالا باشد که رسانه نتواند هر کاری را که میخواهد انجام دهد.
ساری در ادامه در مورد تأسیس رادیو قرآن پس از انقلاب اسلامی و نقش آن در سطح جامعه نیز بیان کرد: میتوانیم رادیو قرآن را اولین رسانهای که پس از انقلاب اسلامی تأسیس شد، بدانیم و درواقع رادیو قرآن، رادیوی انقلاب و نهادی کاملا برآمده از انقلاب اسلامی است. این رادیو در سال 62 به عنوان یک نهاد رسانهای ایجاد شد و خوشبختانه مطابق با اهداف و آرمانهای انقلاب برای توسعه و ترویج مبانی دینی، قرآنی و اسلامی در جامعه قدم برداشت که امروز نیز همانند این سالها به سمت این آرمانها حرکت میکند.
در ادامه این برنامه، محمدحسین محمدزاده به تحلیل رادیو قرآن و نقش آن در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: بدون شک رادیو قرآن که اولین شبکه تأسیسی بعد از انقلاب اسلامی است، به نوعی تجلی و ظهور اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری است و به خاطر همین امر بود که این رادیو با پیگیریهای ایشان که در آن زمان رئیسجمهور بودند، تأسیس شد و نهالی که با پیگیری ایشان در دهه اول انقلاب اسلامی کاشته شد، امروز پس از چهار دهه از عمر خود تبدیل به درختی تنومند شده است که در عرصههای مختلف قرآن کریم فعالیت میکند.
وی در ادامه ضمن اشاره به اتفاقات قرآنی که در طول چهار دهه چس از انقلاب اسلامی و مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری رخ داده است، اظهار کرد: در دهه اول، تأسیس رادیو قرآن و در دهه دوم انقلاب نیز تأسیس رادیو معارف و نیز تشکیل شورای عالی قرآن صدا و سیما به توصیه مقام معظم رهبری از اتفاقات مبارکی بود که در کشور رخ داد.
محمدزاده تصریح کرد: همچنین، تأسیس شبکه قرآن و معارف سیما و ایجاد گروههای معارفی در شبکههای مختلف رادیو و تلویزیونی در دهه سوم انقلاب اسلامی و نیز ایجاد رادیو معارف انگلیسی، تشکیل کانال رادیو تلاوت و نیز تأسیس رادیو ترتیل که در ماه رمضان فعالیت دارد، از اتفاقات دهه چهارم انقلاب اسلامی است.
وی بیان کرد: اتفاق بزرگ دیگری که در دهه چهارم انقلاب شکل گرفت، دیجیتالی شدن آثار و محصولات دیداری و شنیداری قرآنی است؛ چراکه محصولات قرآنی جزء محصولات ماندگار بوده و قابلیت تکرار دارند و با ایجاد چنین ساختاری، این فضای دیجیتال به یک آرشیو مهم تبدیل شد که میتوان ادعا کرد بزرگترین آرشیو تصویری و شنیداری قرآنی است که میتواند پشتیبانی شبکههای دیگر نیز باشد.
حسین ساری در ادامه این برنامه در رابطه با محدودیتهایی که شبکههایی مانند شبکه رادیو قرآن به عنوان مثال در استفاده از موسیقی و ... دارند، اظهار کرد: میتوان این مسئله را اقتضائات چنین شبکههایی دانست که این اقتضائات منافاتی با بکارگیری هنر و ایجاد جذابت ندارند و معمولا نیز باعث شده که همکاران ما در این شبکهها راهکارهایی را پیدا کرده و تا حدی نیز جبران این فرم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه در این زمینه باید قالب برنامهریزی را مطابق با اقتضائات انجام داد گفت: مخاطبان این شبکهها این اقتضائات را کاملا درک میکنند و چه بسا اگر بهگونهای دیگر رفتار شود، باعث آزردهخاطر شدن ایشان شود. رادیو قرآن در طول این سی و پنج سال که از تأسیس آن میگذرد، همیشه مخاطب خاص خود را داشته و دارد و ابتکارات همکاران ما در رادیو قرآن نیز باعث میشود که حجم قابل توجهی از محاطبان جلب و جذب شوند. در مقاطعی همین رادیو قرآن جزء شبکههای پرمخاطب کشور محسوب میشد و هر گاه رادیو سعی کرد تا با مخاطب ارتباط نزدیکتری برقرار کند، بلافاصله با عکسالعمل مناسب مخاطب نیز مواجه شده است. اگر این برنامهریزیها توأم با جهد و تلاش هنری باشد نیز میتوان از این محدودیتها عبور کرد.
در ادامه، محمدحسین محمدزاده در این رابطه بیان کرد: رادیو قرآن میتواند از تمام قالبها و ظرفیتهایی رسانهای مانند رادیو استفاده کند. بحث موسیقی رادیو قرآن نیز که موسیقی غیرسازی است، دارای تنوع و رنگآمیزی خاص خود است و مخاطبان ویژه خود را دارد. امروزه پیشرفتهایی که در زمینه موسیقی غیرسازی شده نیز کاملا خلأ فضای مؤثری که ساز پر میکند را پوشش میدهد. یکی از مواردی که در نظرسنجیها علت برای رضایتمندی بالا از سوی مخاطبان است، همین موسیقی خاص رادیو قرآن است که برخی از فضاهای آن کاملا ریتم خاص خود را دارد.
حسین ساری نیز با بیان اینکه برنامههای رادیو قرآن در ابتدا متوجه مخاطبان خاص خود است، اظهار کرد: اینکه یک رادیو مانند رادیو قرآن که رادیویی تخصصی است، مخاطبان ویژه خود را دارد، و تعداد این مخاطبان در طول سالهایی که از تأسیس رادیو قرآن میگذرد نیز با فراز و فرود زیادی مواجه نشده است، نشان میدهد که هدفگذاری و رویکرد کلان در رادیو قرآن به خوبی انجام شده یعنی مخاطبان حلقه اولی که این شبکه را پیگیری میکنند، همیشه با حد نصاب خیلی خوبی وجود داشتهاند.
در ادامه، محمدحسین محمدزاده در رابطه با شیوه برنامهریزی مدیران رادیو قرآن برای مخاطبان، اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در رادیو قرآن و نیز شبکه قرآن و معارف سیما رخ داد، تعریف حوزه خاصی برای طرح مطالبات مردم و مقام معظم رهبری از مسئولان بود. این مسئله باعث شد تا رادیو قرآن و نیز شبکه قرآن و معارف سیما علاوه بر تعامل با مخاطب، از یک شبکه رادیویی و یا تلویزیونی به یک نهاد تأثیرگذار قرآنی در کشور تبدیل شوند. این مسئله یک راه و خطی است که همه دوستان و مدیران باید به آن پایبند باشند. حضور مؤثر در فضاهای قرآنی کشور و در بین مجامع مختلف قرآنی خیلی مهم است که فلسفه ایجاد برنامههایی مانند افق و ... نیز همین امر بوده است.
وی تصریح کرد: برنامهسازان و تهیهکنندگان نیز باید از آخرین روشهای برنامهسازی برای جذب مخاطبان استفاده کنند. البته خود قرآن نیز جذابیت ذاتی خود را دارد ولی نباید به این جذابیتهای ذاتی بسنده شود، بلکه باید با استفاده از هنر و فضاهای جدید، آراستگی مضامین و هنرهای قرآنی را به صورت تولید بستههای مورد علاقه و نیاز مردم تقدیم شنوندگان کنیم.
حسین ساری نیز در این رابطه بیان کرد: برنامهسازان شبکههایی مانند رادیو قرآن باید دائما دغدغه جذب مخاطب را داشته باشند که این مسئله باعث به دست آمدن راهکارها و ابتکارات مختلف برای جذب مخاطبان میشود. البته این امر زمانی رخ میدهد که رادیو از امکانات و فرمهای خود در کیفیت مناسب و استاندارد بالا استفاده کند که در این صورت تعامل با مخاطب برای رادیو راهگشا میشود. اگر رادیو تلاش کند که حتی برنامههای معمول خود را در بین مخاطبان خود تولید کند، جذابیت بیشتری ایجاد میشود. درواقع هرگاه که رادیو تلاش کرد تا با مخاطبان به صورت تعاملی برنامه بسازد، توفیقات بیشتری داشته است.
در ادامه، محمدحسین محمدزاده در سخنان پایانی خود در رابطه با راهکارهای افزایش مخاطب برای رادیو قرآن، اظهار کرد: یکی از راهکارها برای افزایش مخاطبان، بحث کوچکسازی است بدین صورت که در لحظهای که شنونده فرصت شنیدن رادیو را داشته باشد، بتواند یک بسته تام و تمام و توشه مورد نظر را دریافت کند که این امر باعث جذب بیشتر مخاطبان خواهد شد.
حسین ساری نیز در پایان سخنان خود در این رابطه بیان کرد: اگر رادیو قرآن در کنار تمام تلاش خود در زمینههای مختلف، مرجعیتی را در امور قرآنی و اطلاعرسانی قرآنی برای خود ایجاد کند، این مرجعیت باعث میشود تا رادیو قرآن به اهداف خود نزدیک شود و استانداردهای برنامههای این شبکه نیز در حد بسیار بالا باشد که این خود وسیلهای برای جذب مخاطبان بیشتر میشود.
انتهای پیام