مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد
کد خبر: 3781568
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳

مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

گروه جامعه ــ مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز 25 دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم تقدیر از خدمات محمدرضا مخبر دزفولی در عرصه فرهنگ و علم کشور و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز، ۲۵ دی‌ماه، در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم که با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش برپا شده است، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور از جمله حجت‌الاسلام قرائتی، حداد عادل، محمدرضا عارف، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام والمسلمین اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امیر خوراکیان، رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی آموزش و پرورش، موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی، حجت‌الاسلام عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و ... نیز حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، غلامعلی حدادعادل به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان کرد: در بخش‌های مختلفی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط دارم، طی ۱۲ سال گذشته مخبر دزفولی را فردی دلسوز، پرکار و امین شناخته‌ام که در پی خدمت بوده است.

مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

دولت نسبت به مؤسسات فرهنگی لطف بیشتری داشته باشد

وی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از زحمات مخبر دزفولی سپاسگزاری کرد و ضمن آرزوی توفیق برای حجت‌الاسلام عاملی گفت: توقع داریم دولت نسبت به مؤسسات فرهنگی و بودجه آنان لطف بیشتری داشته باشد؛ ازجمله این مؤسسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های زیرمجموعه آن است.

حداد عادل ادامه داد: با آغاز کار دبیر جدید انتظار داریم که آزادی عمل بیشتری در اختیار دبیر شورا قرار گیرد. به‌طور کلی تا زمانی که افراد مسئولیت اجرایی را برعهده نگرفته‌اند مشغول برنامه‌ریزی هستند، اما زمانی که وارد فعالیت اجرایی می‌شوند با مشکلات متعددی برخورد می‌کنند که دایره عمل آنان را محدود می‌کند.

وی همچنین از دولت درخواست کرد شرایط اجرایی شدن مصوبات شورا را بیش از پیش مهیا کند.

در ادامه این مراسم سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: به نمایندگی از فرهنگیان کشور از جناب مخبر دزفولی که برای خدمت به عرصه فرهنگ و هنر کشور تلاش‌های فراوانی را کردند، عرض سپاسگزاری و برای حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی آرزوی موفقیت دارم.

مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

وی یکی از دشوارترین وظایف ذاتی شورا را ایجاد هماهنگی بین سازمان‌ها و نهاد‌هایی دانست که بر روی موضوعی مشترک اختلاف نظر داشتند و گفت: رسیدن به جمع‌بندی و اتفاق‌نظری که طرفین مخاصمه با آن کنار بیایند سخت و دشوار بود و گاهی توأم با رنجیدگی خاطر افراد بود، اما جناب مخبر دزفولی به واسطه تجربه طولانی از موفق‌ترین کسانی بودند که به راحتی و با کمترین هزینه و دلخوری می‌توانستند بین اعضا اتفاق‌نظر ایجاد کنند.

بطحایی، صبوری و حسن خلق را از دیگر خصوصیات مخبر دزفولی برشمرد و عنوان کرد: جامعیت وی در علوم پایه و اسلامی باعث شد علی‌رغم سن کم، شأن شیخوخیتی در این زمینه بین دستگاه‌ها به دست بیاورند.

فهم دقیق دینی عاملی می‌تواند به وضعیت فرهنگی کشور کمک کند

وزیر آموزش و پرورش به جلساتی که با حجت‌الاسلام عاملی داشت اشاره کرد و گفت: در این جلسات متوجه نگاه هوشمندانه ایشان در بازگشایی مشکلات شدم. ذهن فعال و هوشیار وی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های شورای بسیار مؤثر عمل کند. همچنین رفتار مدیریتی اقای عاملی مبتنی بر روابط انسانی است و فهم دقیق دینی ایشان می‌تواند در دوره‌ای که کشور از لحاظ فرهنگی دچار حجمه شده است، اثرگذار باشد.

صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی شورای عالی انقلاب فرهنگی را از میوه‌های پر ثمر انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: عمر شورا به سه دوره کاری تقسیم می‌شود. دوره نخست نهادسازی در حوزه علم و فرهنگ بود که در اوایل انقلاب اسلامی رخ داد. دوره دوم تنظیم مقررات و سیاست‌هایی بود که به تناسب نیازهای مقطعی و آینده تنظیم شد. در دوره سوم رویکردهای قبلی ادامه پیدا کرد و شورا توانست در زمینه شکل‌گیری نقشه‌های جامع در عرصه علم و فرهنگ ورود و سندهای متعددی را در این دو حوزه تدوین کند.

سندهای تدوین شده شورا مسیر پیشرفت را هموار کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سندهای تدوین شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی را در روشن کردن مسیر علم و فرهنگ بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: بسیاری از اتفاقات خوب حوزه علم و فناوری محصول این نگاه بود. مخبر دزفولی به عنوان دبیر در دوره سوم نقش مهمی در به ثمر رسیدن این مهم داشت.
وی آغازگر دوره چهارم فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی را برعهده حجت‌الاسلام عاملی دانست و گفت: در این دوره باید تلاش کنیم با رشد شتابنده در عرصه علم و فرهنگ حرکت کنیم. در حوزه علم و فرهنگ اتفاقاتی در حال رخ دادن است که اگر بخواهیم همین مسیر را ادامه دهیم، به نتیجه نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: یادگیری‌های رسمی جمعی باید کنار گذاشته شود و یادگیری‌های حرفه‌ای فردی جایگزین آن شود. تخصص و تعلق خاطر حجت‌الاسلام عالمی می‌تواند در دوره چهارم مدیریت اقتضائاتی در حوزه علم و فرهنگ ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه ژئوپولتیک علم و فرهنگ در حال تغییر است، تصریح کرد: مطالعات حجت‌الاسلام عاملی و تجربه‌های مهارتی وی می‌تواند به کمک شورا بیاید تا بتوانیم ایران اسلامی را در مهد و قله علم و فرهنگ به پیش ببریم.

تلاش کردیم مصوبات شورا بر زمین نماند

از دیگر سخنرانان این مراسم، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بود. وی نیز به نقش ارزنده‌ای که سند‌های تدوین شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سال‌های گذشته در راستای پیشرفت علم و فناوری داشت، اشاره و عنوان کرد: تلاش کردیم طی سال‌های گذشته مصوبات شورا بر زمین نماند. حرکتی جهادی در جوانان ایجاد شده است که مبنای قدرت جمهوری اسلامی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند زمینه‌های ادامه یافتن آن را ایجاد کند.
به گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم، ضرغامی، رئیس سابق صدا و سیما نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. وی که طبق گفته‌های خودش در جلسات انتخاب دبیر شورا از منتقدان انتخاب حجت‌الاسلام عاملی بوده است، گفت: طی روزهای اخیر و آشنایی با نظرات ایشان، وی را فردی عالم و دلسوز یافتم که نسبت به موضوعات تحت مأموریتشان اشراف دارند و همین امر باعث شد علاقه و ارادت من به ایشان بیشتر شود.

وی مخبر دزفولی را نیز شخصیت برجسته علمی، دانشگاهی، فرهنگی و انقلابی خواند که از ابتدای انقلاب تاکنون با وی همکاری داشته است و گفت: توجه جناب مخبر به مسائل انقلابی، دینی و ولایت فقیه مثال‌زدنی است.

وی پشتوانه علمی و تحقیقاتی کلان ایجاد شده در حوزه فرهنگ را نتیجه خدمات مخبر دزفولی و ارتباط خوب وی با نخبگان بدنه جامعه دانست و گفت: هر وقت دبیرخانه شورا طرحی را آماده و در جلسات ارائه داد، از پختگی قابل قبولی برخوردار بود.

ورود شورا محدود به مسائل کلان فرهنگی نبود

ضرغامی با تأکید بر اینکه وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذاری‌های کلان در مسائل فرهنگی و اجتماعی است، اظهار کرد: با این وجود، شورا هر وقت ضرورتی را احساس کرد، در موضوعات جزئی‌تر و به روز جامعه ورود پیدا کرد و با نگاه عالمانه در همکاری با دانشگاه‌ها و بخش‌های فرهنگی به فعالیت پرداخت.

گزارش ایکنا حاکی از آن است که در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون موضوع فرهنگ مطالبی را ایراد و اظهار کرد: شورا نباید دچار بخشی‌نگری و نگاه جزیره‌ای شود. فرهنگ امری گسترده و دارای نفوذ است که می‌تواند بخش‌های مختلفی را متأثر از خود کند؛ بنابراین نمی‌توان عرصه فرهنگ را مجزا از سایر عرصه‌ها دید؛ بلکه مولدان فرهنگ و سیاستگذاران باید فارغ از نگاه‌های صرفاً اقتصادی به دنبال هم‌افزایی در این زمینه باشند، چراکه اگر اوضاع فرهنگی کشور به همین منوال ادامه پیدا کند، آسیب‌های فرهنگی بیش از پیش می‌شود.

ضرورت هم‌افزایی نهادهای فرهنگی

وی یکی از فعالیت‌هایی که در دوره جدید مدیریت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دنبال شود را هم‌آهنگ و هم‌افزا کردن نهادهای فرهنگی دانست.

محمدرضا عارف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از دیگر سخنرانان حاضر در مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. وی با تأکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی در آستانه تبدیل به بحران هستند و فرهنگ عمومی کشور وضعیت مناسبی ندارد، گفت: اگرچه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند‌های ارزشمندی همچون مهندسی فرهنگی، تحول بنیادین آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت و ... را تدوین کرده، اما کشش شورا همواره بیشتر به سمت دانشگاه بوده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در وظایف و اختیارات خود تجدیدنظر کند

وی با تأکید بر اینکه شورا با توجه به جایگاهی که دارد باید در وظایف و اختیارات خود تجدیدنظر کند، گفت: اولویت‌های شورا باید مسائل فرهنگی کشور و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی باشد و در کنار علم و فناوری به مسائل فرهنگی توجه ویژه‌تری داشته باشند.

مخاطرات همراه نبودن علم و فرهنگ

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد نیز از سخنرانان این مراسم بود. وی با بیان اینکه علم و فرهنگ اگر جدا از یکدیگر بمانند نمی‌توانند مؤلفه‌های اقتدار را برای کشور به همراه داشته باشند، گفت: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید تعبیری از همراهی این دو مؤلفه باشد.

وقت تثبیت سیاستگذاری‌های شورا
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تجلیل از نقش مخبر دزفولی در جایگاه دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: فعالیت شورا را به سه مقطع تقسیم می‌کنم. دوره اول دوره مدیریت بحران در اوایل انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس بود، مقطع دوم، مقطع نهادسازی و سیاست‌گذاری بود که در آن دوره بیشترین سندهای شورا تنظیم شد. مقطع سوم نیز مقطعی است که وارد آن شده‌ایم و طی آن باید سیاستگذاری‌های شورا، تثبیت و به طور کامل عملی شود.
وی افزود: از 40 سال قبل با دکتر مخبر دزفولی سابقه آشنایی دارم، با همفکری و همکاری ایشان توانستیم شورای تخصصی حوزوی را ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کنیم، این مجموعه توانسته است همکاری وسیعی میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه‌های علمیه به وجود آورد، چراکه مصوبات شورای تخصصی حوزوی هم‌زمان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی مدیریت حوزه محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام پارسانیا با اشاره به اینکه از 20 سال گذشته با حجت‌الاسلام عاملی آشنایی دارد، گفت: با توجه به شخصیت علمی و فرهنگی ایشان، توقع این است که از ظرفیت‌های جدید نسل جوان حوزوی که در دهه‌های گذشته وجود نداشت، استفاده شود.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدیان، رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: 13 سال تمام از ادای مسئولیت مخبر دزفولی در جایگاه دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد. آقای عاملی سخنان خود را در جلسه شورا با یاد مرگ و فانی‌بودن دنیا آغاز کرد که سخن بجایی بود، چرا که هیچ مسئولیتی پایدار نیست، به خصوص در جمهوری اسلامی که مسئولیت‌ها امانت الهی نیز محسوب می‌شوند و باید بابت آن مسئولیت‌ها به خداوند متعال پاسخ بگوییم.
وی تأکید کرد: انتظار همه از شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که انقلابی بیاندیشد و انقلابی بماند؛ این انتظاری است که رهبر معظم انقلاب از همه نیروهای فعال در نظام دارند. همه نیروهای دلبسته به نظام جمهوری اسلامی نگرانی‌های عمده فرهنگی دارند. حقیقتاً به نظر می‌رسد نگرانی‌های فرهنگی بیشتر از نگرانی‌های اقتصادی است. لازم است در چهل سالگی انقلاب، با انقلابی‌بودن دغدغه‌های فرهنگی را برطرف کنیم و مطمئن باشیم که نسخه‌‌ای همچون آن در دنیا وجود ندارد.

مراسم تودیع و معارفه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد
در ادامه، محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر سابق و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدرضا عاملی نیز به سخنرانی پرداختند. گزارش ایکنا از این دو سخنرانی را اینجا و اینجا بخوانید.
گفتنی است در پایان این مراسم از زحمات سیزده‌ساله محمدرضا مخبر دزفولی در کسوت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، تجلیل و تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام

captcha