نداشتن جایگاه اجتماعی تعریف‌شده؛ زخمی بر تن جامعه قرآنی
کد خبر: 3782302
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶

نداشتن جایگاه اجتماعی تعریف‌شده؛ زخمی بر تن جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند با اشاره به اینکه نداشتن جایگاه اجتماعی تعریف‌شده از جمله مشکلات فعالان قرآنی است، گفت: متأسفانه استادان قرآنی برای کوچک‌ترین کارهای خود از جمله بیمه و وام دچار مشکلات عدیده‌ای هستند که لازم است به این مشکلات آنان توجه و رسیدگی شود.

نداشتن جایگاه اجتماعی تعریف شده؛ زخمی بر تن جامعه قرآنی

حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین افتخار دارد از ابتدای کار خویش تا هم‌اکنون در کنار خود همواره از وجود حدود ۴۰ استاد و مربی استفاده کند.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از سه هزار بانو و آقا مرتبط با فعالیت‌های مؤسسه در حال همکاری هستند، افزود: در این مؤسسه علاوه بر آموزش قرآن به آموزش موضوعات اجتماعی نیز پرداخته‌ایم.
این حافظ قرآن در‌ خصوص مشکلات فعالان قرآنی، تصریح کرد: نداشتن جایگاه اجتماعی تعریف شده از جمله مشکلات فعالان قرآنی است.
جعفری بیان کرد: متأسفانه استادان قرآنی برای کوچکترین کارهای خود از جمله بیمه و وام دچار مشکلات عدیده‌ای هستند که لازم است به این مشکلات آنان نیز توجه و رسیدگی شود.
وی با اشاره به پررنگ نشدن جایگاه قرآنی‌ها در جامعه، اظهار کرد: در این زمینه مانند برخی از شهرها می‌شود هر هفته به طور مثال در نماز جمعه از یک حافظ یا قاری و یا استاد قرآن تقدیر کرد تا برای بقیه الگوسازی شود.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند بیان کرد: ایجاد شکاف و تفرقه و از بین بردن توان و ظرفیت بالای نیروهای قرآنی یکی دیگر از مشکلات است که گاهی متأسفانه نهادهای قرآنی و فرهنگی آن را ایجاد می‌کنند.
جعفری ادامه داد: گاهی حسادت‌ها و رقابت‌های ناسالمی بین فعالان قرآنی با سوء‌مدیریت نهادها ایجاد و یا افزایش می‌یابد، به‌ طوری‌ که گاه فعالان قرآنی در دست ادارات و نهادها دست به دست می‌شوند و از آن‌ها و جایگاهشان سوء‌استفاده می‌شود.
وی با اشاره به مشکل عدم تعریف بسیاری از عناوین قرآنی مانند استاد قرآنی، قاری قرآن و حافظ قرآن در جامعه، افزود: این امر باعث شده بین استاد متخصص و باتجربه و استاد بی‌تخصص تفاوت محسوسی در جامعه دیده نشود.
این حافظ قرآن با اشاره به عدم اتحاد فعالان قرآنی، تصریح کرد: متأسفانه صنفی که خالصانه و بدون توقع بتواند مشکلات صنفی افراد قرآنی را به طور کامل حل کند وجود ندارد تا بتوانند در عرصه‌های مهم اجتماعی و سیاسی به طور صحیح تأثیرگذار باشند.
جعفری اظهار کرد: اکتفا کردن فعالان قرآنی به وضعیت موجود و محدود شدن توقع فعالان قرآنی به جلسات کوچک و کارهای محدود قرآنی از دیگر معضلات است، در حالی که قرآن کتابی جهانی است و باید دید فعال قرآنی بین‌المللی باشد.

‌مشکل اصلی مؤسسات قرآنی
وی با بیان اینکه علاوه بر این مؤسسات قرآنی نیز مشکلاتی دارند، افزود: مشکل اصلی مؤسسات قرآنی عدم حمایت معنوی و مالی مؤسسات از سوی نهادهای مسئول است.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند بیان کرد: برای مثال اگر یک مؤسسه فعال قرآنی را شهرداری با واگذاری تبلیغ یک ماهه یک بنر تبلیغاتی تقویت کند و یا صداوسیما یک وقت مشخص و هفتگی برای معرفی مؤسسات و فعالان قرآنی در نظر بگیرد، در معرفی این مؤسسات بسیار اثرگذار خواهد بود.
جعفری ادامه داد: موازی‌کاری‌هایی که مؤسسات قرآنی انجام می‌دهند یکی دیگر از معضلات جامعه قرآنی است، به طوری‌ که در یک زمینه خاص مثل روخوانی بیشتر آنها فعالیت دارند اما در یک زمینه دیگر فعالیتی در کل یک شهر دیده نمی‌شود.
وی افزود: عدم انسجام و اتحاد بین مؤسسات و نبود جلسات همفکری بین آن‌ها و نداشتن استراتژی مشخص به طوری‌ که هر کاری را انجام می‌دهند و برای طولانی‌مدت برنامه‌ای ندارند نیز از دیگر مشکلات است.

نهادها، مؤسسات قرآنی را ببینند
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند تصریح کرد: مشکل مکان یکی از مشکلات بزرگ موسسات قرآنی است که مکان بیشتر مؤسسات استیجاری است که ادارات و به خصوص سازمان اوقاف و امور خیریه، می‌توانند در این زمینه بسیار کمک کنند.
جعفری اظهار کرد: متأسفانه اداراتی که کار قرآنی می‌کنند، مؤسسات قرآنی را رقیب خود می‌دانند و این امر آفت بزرگی است و باعث تعطیلی و یا کم‌رونق شدن کار مؤسسات شده است.
وی در پایان گفت: امید است با توجه بیشتر به این مشکلات و مسائل و شنیدن آنها، نهادها راه‌حلی را طراحی و ارائه کنند.

زهرا حمیدی/ خبرنگار خراسان جنوبی
انتهای پیام

captcha