احضار سفیر پاکستان به هند برای «کشمیر»
کد خبر: 3782369
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲

احضار سفیر پاکستان به هند برای «کشمیر»

گروه بین‌الملل ــ هند در اعتراض به حکم دادگاه عالی پاکستان درباره منطقه گیلگیت بالتیستان (از مناطق کشمیر) سفیر اسلام‌آباد (پایتخت پاکستان) را به وزارت خارجه این کشور احضار کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «ایرنا»؛ روزنامه «تایمز او ایندیا» نوشت؛ راویش کومار (سخنگوی وزارت امور خارجه هند) گفت: همه ایالت جامو و کشمیر از جمله منطقه موسوم به «گیلگیت بالتیستان» بخش جدایی‌ناپذیر هند است و این واقعیت تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: دولت یا دستگاه قضایی پاکستان هیچ حقی در ارتباط با سرزمین‌هایی که این کشور آنها را به صورت غیرقانونی اشغال کرده است ندارد. هر گونه اقدام پاکستان برای تغییر وضعیت این مناطق اشغالی قانونی به شمار نمی‌آید؛ در نتیجه هند این گونه تلاش‌های پاکستان که در واقع اقدامی برای پوشش نقض حقوق بشر و ظلم علیه مردم این منطقه است را به صورت قاطع رد می‌کند.

دهلی نو از پاکستان خواست هر چه سریع‌تر مناطق تحت اشغال در کشمیر آزاد را ترک کند .

راویش کومار درباره اظهارات جداگانه پاکستان مبنی بر اینکه هند هیچ نقشی در افغانستان ندارد، توضیح داد: پاکستان نمی‌تواند از طرف افغانستان که یک کشور مستقل و آزاد است، سخن بگوید.

دادگاه عالی پاکستان طی روز پنجشنبه 27 دی (17 ژانویه) با صدور حکمی درباره وضعیت قانونی منطقه گیلگیت بالتیستان و اعطای حقوق اساسی به مردم این منطقه اعلام کرد که قدرت اجرایی این دادگاه در منطقه یاد شده معتبر خواهد بود.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز در روز پنجشنبه اعلام کرده بود که هند هیچ نقشی در افغانستان ندارد و پاکستان نقش مهمی در برگزاری مذاکرات با طالبان و آمریکا برای دستیابی به یک راه‌حل برقراری صلح در افغانستان ایفا کرده است.

سال گذشته نیز هند از طرح دولت پاکستان در معرفی منطقه گیلگیت بالتیستان به عنوان استان پنجم این کشور به شدت انتقاد کرد.

یادآور می‌شود، جامو و کشمیر استانی در شمال‌غربی هندوستان با مردمی مسلمان است که مرکز تابستانی این استان، شهر سرینگر و مرکز زمستانی آن، شهر جامو است.

بیشتر خاک این ایالت در رشته کوه‌های هیمالایا قرار گرفته است که از شمال‌شرقی با جمهوری خلق چین مرزهای مشترک دارد و با ایالت‌های هیماچال، پرادش و پنجاب هند از جنوب و بخش تحت نظارت پاکستان معروف به کشمیر آزاد و گیلگیت-بالتیستان از غرب و جنوب‌غرب هم‌مرز است.

جامو و کشمیر در گذشته بخشی از حکومت امیرنشین تحت‌ حمایت بریتانیای کشمیر و جامو بود و بر سر حاکمیت این منطقه بین کشورهای چین، هند و پاکستان مناقشه است و هر یک بخش‌هایی از آن را تحت کنترل خود دارند. مناطق جامو و کشمیر که پرجمعیت‌ترین بخش کشمیر است تحت کنترل هند قرار دارد و توسط پاکستان به‌ نام «کشمیر اشغال‌ شده هند» نامیده می‌شود. هندی‌ها هم به طور متقابل کشمیر تحت حاکمیت اسلام‌آباد را «کشمیر اشغال‌ شده پاکستان» می‌خوانند.

انتهای پیام

captcha