طلاق عاطفی؛ مولود شبکه‌های اجتماعی
کد خبر: 3818459
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

طلاق عاطفی؛ مولود شبکه‌های اجتماعی

گروه اجتماعی ــ مشاور خانواده و مربی قرآن در زاهدان گفت: غرق شدن در فضای مجازی موجب دلسردی زوجین از هم و ازمیان رفتن عواطف آنان می‌شود که این خود در مراحل اولیه عاملی برای طلاق عاطفی و با گذشت زمان منجر به جدایی و طلاق می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی امروزه جزء جدایی‌ناپذیر زندگی‌ روزمره ما شده است؛ نوعی فناوری که ایجاد ارتباط میان انسان‌ها را تسهیل کرده است.
شبکه‌های اجتماعی مانند هر پدیده دیگری، نقاط مثبت و منفی دارند؛ این‌که بتوان در زمانی کوتاه و با امکانات ساده‌ای مانند یک دستگاه تلفن همراه با انبوهی از انسان‌ها از جمله دوستان و خویشاوندان خود که هزاران کیلومتر از ما فاصله دارند، ارتباط برقرار کرد، جزء نقاط مثبت شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.
اما آثار منفی آن به خاطر عدم رشد فرهنگ استفاده از این شبکه‌ها در کنار رشد چشمگیر این شبکه‌ها غالباً بر روی آثار مثبت آن سایه انداخته است.
از آنجایی که بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی نحوه استفاده صحیح از این فضا را نمی‌دانند، آثار مخرب شبکه‌های اجتماعی از این دست نمود و بروز بیشتری یافته است. گاهی افراد آن‌چنان به این فضا دل بسته و اعتماد کرده‌اند که حتی همسر آینده خود را نیز در این فضا جستجو می‌کنند.
تحقیقات وسیعی بر میزان افزایش نرخ طلاق میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در دنیا صورت گرفته که نشان می‌دهد گسترش این شبکه‌ها ارتباط مستقیمی با افزایش نرخ طلاق، به‌ویژه طلاق عاطفی دارد.

توران اصلی، مشاور خانواده و مربی قرآن در این‌خصوص در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌ و بلوچستان، گفت: شبکه‌های اجتماعی به کاربران خود هویت کاذب و غیرواقعی می‌دهد؛ افرادی که در داده‌ها، مراودات و گفتگوهای خود تنها به فضای مجازی بسنده می‌کنند، خود به خود به لحاظ هویتی یک هویت کاذب پیدا کرده و به سمت توهم پردازی و خیال بافی می‌روند.

وی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی قدرت جاذبه بالایی دارند، به‌طوری که فرد در هر شبانه‌روز ساعت‌ها در این فضا بسر می‌برد و گذر زمان را احساس نمی‌کند.

این مشاور خانواده بیان کرد: غرق‌شدن در فضای مجازی موجب دلسردی زوجین از هم و ازمیان رفتن عواطف آنان می‌شود که این خود در مراحل اولیه عاملی برای طلاق عاطفی و با گذشت زمان منجر به جدایی و طلاق می‌شود.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد بیش از 50 درصد طلاق‌ها به صورت مستقیم با شبکه‌های اجتماعی در ارتباط است؛ امروز طلاق در جامعه بیداد می‌کند؛ پدیده شومی که باید آن را مولود شبکه‌های اجتماعی و نبود فرهنگ استفاده از آن دانست.

اصلی اظهار کرد: افزایش سطح توقعات زن و مرد از یکدیگر و گرفتاری در چنگال افراد سودجو یکی دیگر از خطراتی است که زوج‌های جوان به خصوص بانوان را تهدید می‌کند، چرا که زنان خانه‌دار بیش از هر قشر دیگری در این فضا حضور داشته و به دلیل طبیعت پر برخورد شبکه‌های اجتماعی، مستعد آشنایی با طیف گسترده‌ای از افراد هستند.

شبکه‌های اجتماعی و جدایی اعضای خانواده
این مدرس قرآن بیان کرد: کاهش محبت میان اعضای خانواده نیز از دستاوردهای شوم شبکه‌های اجتماعی است؛ استفاده بی‌رویه از این فضا، اعضای یک خانواده را از هم دور می‌کند.

وی افزود: خانواده‌ها برای اینکه بتوانند هرچه بیشتر از فضای دروغین شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرند و عادات غلطشان را اصلاح کنند، باید ساعات بدون تلفن همراه را در خانه وضع کنند تا در ساعاتی خاص از شبانه روز بتوانند در کنار هم با انجام اقدامات جمعی برای افزایش مهر و محبت تلاش کنند.

این مشاور خانواده بیان کرد: بانوان و دختران جوان نباید به دروغ‌های پوشالی افراد در شبکه‌های اجتماعی دلخوش کنند چرا که همواره افرادی سودجو در این محیط‌ها به دنبال شکار طعمه‌های ساده دل و بی خبر می‌گردند تا با شگردهای مختلف از آنان سوء استفاده کنند.

انتهای پیام

captcha