سیستان و بلوچستان ظرفیت تبدیل شدن به شاهراه بازارهای بین‌المللی را دارد
کد خبر: 3822131
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

سیستان و بلوچستان ظرفیت تبدیل شدن به شاهراه بازارهای بین‌المللی را دارد

گروه سیاست و اقتصاد ــ استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان تنها بندر اقیانوسی کشور را در اختیار دارد؛ این استان با برخورداری از فرصت مرز زمینی، دریایی و هوایی، در صورت فراهم شدن زیر‌ساخت‌های لازم در تجارت و ترانزیت به پل ارتباطی بین ۳۷ درصد جمعیت جهان و شاهراه بازارهای بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان شب گذشته، ۳ تیرماه در نشست هم‌اندیشی نخبگان و دانشگاهیان استان، گفت: سیستان و بلوچستان با دارا بودن مرز دریایی و زمینی و دسترسی به آب‌های آزاد، یک ظرفیت بی‌نظیر برای توسعه تجارت و ترانزیت است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان تنها بندر اقیانوسی کشور را در اختیار دارد؛ این استان با برخورداری از فرصت مرز زمینی، دریایی و هوایی، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در تجارت و ترانزیت به پل ارتباطی بین ۳۷ درصد جمعیت جهان و شاهراه بازارهای بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

استاندار بیان کرد: این استان یک‌هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و بیش از ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان دارد؛ همچنین استقرار کنار آب‌های آزاد بین‌المللی خارج از تنگه هرمز، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس، دریای عمان، شبه‌قاره هند و کشورهای آفریقایی موجب شده تا از منظر ژئوپولیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی باشد.

وی با بیان اینکه این استان می‌تواند در امر صادرات پیشگام باشد، افزود: سیستان و بلوچستان با دارا بودن موقعیت راهبردی و روابط بسیار مطلوب و ارزشمند با کشورهای افغانستان و پاکستان می‌تواند شرایط ممتازی را در صادرات و تأمین نیازهای کشور به‌عهده داشته باشد.

موهبتی توجه بیش از پیش به امر ترانزیت و تجارت را ضروری دانست و ادامه داد: معدن، گردشگری، دام و کشاورزی خصوصاً کشت گیاهان دارویی از مواردی است که در رونق تولید و توسعه اقتصاد و اشتغال منطقه نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری دارد.

وی عنوان کرد: ما برای فائق آمدن بر چالش‌ها باید بر سرمایه اجتماعی بیفزاییم و در این زمینه حضور تشکل‌ها و سمن‌ها بسیار مؤثر است.

نماینده دولت در استان اظهار کرد: اگر بخواهیم ایران بهتری داشته باشیم باید بر مسئولیت اجتماعی که انسجام بیشتری به همراه دارد، عمل کنیم؛ زیرا وقتی بدخواهان، ایران را تروریست می‌نامند باید با انسجام‌طلبی نشان دهیم که این جامعه متحد، فکور و متفکری است که با هیچکس سر جنگ ندارد اما با عزت و عظمت در مقابل دشمنان می‌ایستد و یادمان نرود چیزی که دشمن را به طمع می‌اندازد پیام تفرقه و اختلاف در داخل است.

انتهای پیام

captcha